Balance 024 - Danny Howells

Balance 024 - Danny Howells
9 januari 2014
De Brit Danny Howells heeft al geruime tijd een reputatie als de dj's dj. Sinds zijn doorbraak eind jaren negentig is hij altijd volledig zijn eigen gangetje gegaan en liet hij zich niet beïnvloeden door (vluchtige) trends binnen het dancegenre. Eigen producties brengt hij ook zelden uit, omdat hij niet het gevoel heeft dat hij releases uit moet brengen om relevant te blijven, maar slechts wanneer hij de juiste inspiratie heeft gevonden dan rolt er nog wel eens wat uit de studio. Voor een uitpuilende agenda vol met dj-gigs kiest hij ook niet. Hij is een dj die duidelijk tijd besteedt aan een zo goed mogelijke platenkeuze, waarmee hij menig dansvloer weet te betoveren. Danny Howells heeft in het verleden ook menig mixcompilatie samen mogen stellen voor bijvoorbeeld Global Underground en Renaissance. Het laatste wapenfeit van Danny Howells is het vierentwintigste deel van de befaamde Australische Balance serie.

De eerste cd van deze mixcompilatie laat horen waar Danny Howells om bekend staat, namelijk diversiteit. Na een fraaie downtempo openingsplaat brengt Danny Howells met elke overgang wat meer subtiele energie in de mix. Via diverse prettig wegluisterende tracks van onder andere The Mole en Joakim komt met het welbekende "Porchlight And Rocking Chairs" in de KiNK Remix het eerste ragfijne hoogtepunt voorbij. Hierna weet Danny Howells nog wat meer energie in de mix te krijgen door subtiel het tempo nog wat op te schroeven en via een uitstekende platenkeuze op te bouwen naar het bijzonder pakkende "The Ramp" van A.W.O.L. Via tracks van Alland Byallo en Alex Boman laat Danny Howells de mix uitrazen en kan je niet anders verlangen dan de tweede mix-cd snel in de cd-speler te schuiven.

Het tweede deel van deze mixcompilatie wordt aangevangen met een aantal diepgravende vrij duistere discoachtige tracks waarvan de tracks van Campion, Shur-I-Kan en Durerstuben in het bijzonder het noemen waard zijn. Opvallend is dat het tempo net als op het eerste schijfje weer subtiel omhoog geschroefd wordt. Fraaie tracks als "Roots" van Chopstick & Johnjon ft. Signaljacker blijven zeer geregeld voorbij komen. Dit tweede schijfje kent zijn diversiteit in de platenkeuze vooral tegen het einde van de mix, waar Danny Howells het tempo nog verder omhoog schroeft en de heupen soepel laat bewegen op tracks van Crimea X, Jagwar Ma en de Nederlandse Sandrien.

Het vierentwintigste deel van de Balance reeks herbergt flink wat diversiteit waardoor ook dit deel de boeken in mag als een blijvertje. Zoals bij vele voorgaande Balance mixcompilaties behoeft deze editie echter wel enkele luisterbeurten alvorens de echte schoonheid op gaat vallen.

soundcloud.com/danny-howells

That Mix
  1. Essay – Find You (Desolate's Get Together Mix)