Radium - Excess Overdrive
8 januari 2014
ArtiestRadium
LabelAstral Music
Genre: frenchcore
Introductie
Frankrijk heeft altijd een boeiende rol gespeeld in de hardcore geschiedenis. Al vrij vroeg doken namen als Manu le Malin, Laurent Hô, Dr, Macabre, Al Core, Micropoint en Joshua op in de hardcore scene, waar zij het uithangbord waren voor de Franse Underground. Een ondoorzichtige scene die zich langzaam uitbreidde en vele obscure labels voort bracht. De echte doorbraak van de Franse sound kwam echter met de befaamde Epileptik Productions en de beruchte Epileptik-Mix serie. Deze zorgde ervoor dat het harde, rauwe industriële geluid zich razend snel vanuit de undergroundscene verspreidde naar alle uithoeken van Europa en ver daarbuiten, mede dankzij een nieuwe lichting artiesten waaronder DJ Nitric, DJ Daisy, Miss Tiffy en Budburnerz. Tevens waren de Fransen niet te beroerd een aantal vooraanstaande (buitenlandse) artiesten zoals DJ Freak, Endymion, SpeedyQ's, Drokz en Simon Underground te vragen om een mix te verzorgen. Hierdoor ontstond een ijzersterk concept welke helaas in 2007 abrupt tot een einde kwam.

In dezelfde tijd dat Epileptik uitgroeide tot een succes, werd ook Audiogenic opgericht door Radium, als overkoepelend orgaan voor een hele berg aan kleinere sublabels waaronder Psychik Genocide, Randyn 909%, Altern Hate van Tieum, Neurotoxic en Absurd Audio gerund door The Speed Freak. Dit alles heeft geresulteerd in een kweekvijver voor nieuw talent en de ontwikkeling van het nieuwe snelle geluid wat nu typerend is voor de hedendaagse Frenchecore. Artiesten als Maissouille, Pattern J, X-Fly Adrenokrome, Pirate Mind, Frazzbass en natuurlijk Radium zijn razend populair. Maar al te graag komen deze heren hun kunsten vertonen op feesten als Frenchcore s'il vous plait en Vive la Frenchcore. De combinatie van snelle doch monotone beats met veel bekendere samples zorgt voor afwisseling tussen agressievere en blijere nummers. Daarnaast heeft de sound ook een aantal artiesten uit Italië (Randy, Sickest Squad, The Braindrillerz, Sirio), Nederland (Dr Peacock, Marcus Decks), Tjechië (Hungry Beats) en Engeland (Hellfish, The DJ Producer) beïnvloed. Waarbij de laatste 2 artiesten natuurlijk ook wederzijds van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van de Fransen. Tevens werken ze al jaren samen met Radium. Nadat 2012 al een geweldig jaar was voor Audiogenic met releases van Maissouille, The Sickest Squad, Psiko, Hellfish en Pattern J, is ook afgelopen jaar (2013) weer een jaar vol hoogtepunten geweest, dankzij het nieuwe album "Knight of Destruction" van Pirate Mind, "The XXL-Pack" en het 6e album van Radium genaamd "Excess Overdrive".

Excess Overdrive
Over "Excess Overdrive" gesproken; Radium schotelt ons 10 nieuwe tracks voor, waarvan 5 samenwerkingen. De eerste track is meer te beschouwen als een intro vol draaiende mechanische onderdelen onder hoogspanning. De cd begint pas echt met "54321", een projectje samen met Satronica. Dat betekent dus een aantal stevige recalcitrante teksten, die je op hoog tempo tegemoet komen. Vooral dankzij de door de computer vervormde stemmen, is deze track behalve agressief ook erg melig. Het tempo gaat nog verder omhoog met "Reason to Hate". Deze track, die samen geproduceerd is met Angerfist, zal menig dansvloer compleet vernield achterlaten en heeft zo halverwege de track nog een mooie verrassing in petto. Wat hebben de volgende tracks "Holy Noise – Get Down Everybody", "Bass Generator - The Event" en "Toni Salmonelli – Once Again" met elkaar gemeen? Ze bevatten allemaal samples die gebruikt zijn in "Rockin Fire". Door de herkenbare vocalen en tempowisselingen is dit één van de betere tracks; Lekker ADHD! "Overdrivers" lijkt hierna eigenlijk toch wel heel erg op z'n voorganger. Alsof dezelfde track op 2 manieren bij Radium in zijn hoofd zat. Zelfde tempo, andere vocalen, en net iets andere toonhoogte van de gebruikte synths. Toch 'rockt' ook deze track dankzij de opzwepende teksten van Mc Justice.

Na een lange introductie komt ook "Let me be President" goed op gang. Eerst wat recht toe recht aan, .maar met alle knettergekke teksten duurt het niet lang of je zit al weer headbangend achter je bureau. Als dan ook nog de zwaar neurotische melodielijn zijn intrede doet, kan het feest niet meer kapot. Hoe verder we in de track komen hoe erger de vervorming van de samples. "Be my Bitch" is natuurlijk niet zo netjes naar de dames toe, maar klinkt wel weer erg melig dankzij de computer voice-over. De bassen klinken zo onderhand in iedere track hetzelfde, maar dat is dan weer inherent aan het genre. Dat geldt ook voor "One Core Night". Ondanks dat klinkt deze track een stuk toegankelijker. Het verschil met de andere tracks zit hem in het feit dat deze plaat subtiel opbouwt, ondanks dat daarna de basen weer volop overheersen. Daarnaast leunt deze plaat volledig op de samples van "Maroon 5 – One More Night". Zeer herkenbaar en aanstekelijk, dus daarom zeker een schot in de roos voor Radium. Met "Radium is a Terrorist" slaat de sfeer weer volledig om. Het bizarre aan deze plaat is dat de bijna hardrock-achtige vocalen voor hun rekening genomen zijn door (hard)trance producer Loki. Dat is wel even wat anders dan harmonieuze trance. Deze track zou trouwens niet misstaan in een set van The Speed Freak, dankzij alle knarsende geluidjes en vele afwisselende elementen. De uitsmijter van het album is "Sence of Death". Beginnend met een bijna "Goddelijk" intro, welke al gauw overstemd wordt door de monotone door hamerende bassline en scheurende synths die vooral de laatste 2 minuten aanhouden. Heerlijk wazig en naargeestig.

"Excess Overdrive" is inderdaad lekker 'overstuurd' zoals de titel aangeeft en zoekt zo nu en dan zeker de grens op om er overheen te gaan. Maar maakt het dat ook tot een top album? Helaas niet. Het is allemaal toch een beetje teveel van hetzelfde. De beste nummers ("Reason to Hate", "Rockin Fire" en "One Core Night") zullen vast en zeker terecht komen op de diverse verzamen-cd's die komend jaar vast wel weer gemixt zullen worden door bijv. The Sickest Squad of Hellfish. De overige nummers zijn toch echt voor de liefhebbers van het genre.

Score: 68/100

1. Radium - Use Aspirin.
  2. Radium - 54.321 (vocals by Satronica).