Cut Copy – Free Your Mind

door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
Cut Copy – Free Your Mind
26 december 2013
ArtiestCut Copy Site
Genre: electro, indie, pop
Op welk moment gaat een muzikale carrière saai worden? In het geval van de band Cut Copy nooit. Immers Cut Copy is al een ruime 10 jaar bezig in de muziek en is vanaf het eerste album in 2004 genaamd 'Bright Like Neon Love' geleidelijk aan geëvolueerd naar waar ze nu staan. Van een eenmansproject van de Australische Dan Whitford in 2001 naar een complete band vandaag de dag. Vooral de titeltrack van het eerder genoemde album had een heerlijke aanstekelijke vibe, dat je er altijd vrolijk van werd. We zijn nu een aantal albums verder, maar er zit zeker een constante lijn in de muziek van Cut Copy. De volgende albums 'In Ghost Colours' uit 2008 en 'Zonoscope' uit 2011 vormde de carrière van Cut Copy en brachten brachten diverse indie-pop anthems met dance invloeden voort.

Free Your Mind
Qua lyrics blijft Cut Copy bij zijn leest en Whitford kan een beetje sullig overkomen (qua zang dan), maar daar is hij goed in. Immers we luisteren niet naar Cut Copy voor de lyrics maar voor de opbouw van de tracks. Laatstgenoemde blijven ze absoluut goed in. De band leunt met name op 90's house music piano's en dat geeft een altijd warme en toffe sfeer. De titeltrack 'Free Your Mind' bevat zo'n echte house diva stem met conga drums en flinke baslijnen daarbij. 'Footsteps' klinkt als een echte retro-house klassieker. De absolute topper van dit album is 'Take Me Higher' en dan met name de climax van de track. Daar komen snares, een ambient opbouw en euforische vocalen bij elkaar, wat het tot een plezier voor de oortjes maakt. Een album als Primal Scream's 'Screamadelica' heeft duidelijk een stempel gedrukt op dit vierde album en de band is zeker beïnvloedt door deze alternatieve rockers uit Schotland.

Verdict
Cut Copy is een aparte band. Begonnen als eenmansproject en uitgegroeid tot een succesvolle indie/pop/rock/electro band. Er zijn zoveel invloeden te vinden in de platen van Cut Copy dat het luisteren af en toe een opgave wordt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat dit soort bands niet mainstream gaan, puur omdat de muziek die zij maken meer vraagt. Het vraagt een muzikaal open luisteraar, die dit kan waarderen. Het zal dus ook een aantal luisterbeurten duren, voordat men dit album helemaal zal 'begrijpen' en omarmen. Voor mensen die wat anders willen, kan ik dit album van harte aanbevelen. Houd je alleen van de 'mainstream' elektronische/pop muziek, dan kan je dit album beter links laten liggen.

1. (Intro)
  2. Free Your Mind
  3. We Are Explorers