Unknown Landscapes Volume 1 - Mixed by Oscar Mulero

16 december 2013
ArtiestOscar Mulero Site
In 2004 ten tijden van de toenmalige 'hard'techno-explosie werd het Spaanse "Pole Recordings" opgericht door niemand minder dan Oscar Mulero. Een label met flinke up-tempo techno gebaseerd op een stevige drive, maar nog lang geen schranz zoals in Duitsland en Nederland geproduceerd werd. In 2 jaar tijd werden echter slechts enkele platen uitgebracht en na een stilte periode van ruim 5 jaar werd het label in 2010 nieuw leven ingeblazen onder de namen "Pole Records" en "Polegroup". Sindsdien gaat het voor de wind met het label en brengen ze de ene na de andere plaat uit van mannen als Christian Wünsch, Reeko, Regis, Exium en Oscar Mulero zelf. De sound die het label inmiddels uitstraalt, doet denken aan mannen als James Ruskin, Jeff Mills, Planetary Assault Systems en Michael Burkat. Toch wordt er zo nu en dan wat afwijkends uitgebracht. Denk aan "The Blue Album" van Reeko en "A Sensible Alternative to Emotion" van Exium. Het label richt zich daarnaast niet alleen op de bekendere namen, maar ook andere minder bekende artiesten krijgen een kans om zich te bewijzen. Zo zien we op het eerste deel van de nieuwe mix-cd serie "Unknown Landscapes" onder andere niet eerder uitgebrachte tracks terug van DVS, Forward Strategy Group, Kwartz, Spherical Coordinates en NX1.

Vanzelfsprekend neemt label-baas Oscar Mulero zelf het eerste deel in deze nieuwe serie voor zijn rekening. Deze Spaanse grootmacht staat al sinds 1988 achter de draaitafels en heeft zo ongeveer alles wel gezien en gehoord in de afgelopen 25 jaar. Naast diverse optredens over de hele wereld is hij ook nog steeds actief als producer en als mentor voor de diverse artiesten op zijn labels. (Naast Pole Recordings managet hij ook nog "Warm Up Recordings".) Na zijn laatste album "Black Propaganda" welke een zeer donker karakter mee kreeg, heeft hij nog enkele andere projecten (Transversal EP , Accelerometer Operation Principle EP en Break Down EP) uitgebracht, waarop hij op dezelfde toer door gaat en waarbij vibrerende ritmes en minimalistische geluiden overheersen. Daarnaast heeft hij zich ook nog bezig gehouden met het IDM-project "Biosfera". Een 6-track album wat veel lieflijker aandoet vergeleken met wat we gewend zijn van Oscar. En als laatste zijn er nog eens 2 platen vol remixen van zijn "Black Propaganda" album uitgekomen. Al met al een hele waslijst voor zo'n korte periode. Na het ruige en stevige "Rxxistance Vol. 1: Era" (2000) en het meer electronische en detroit geöriënteerde "Tresor Mix: Under Review" (2009) volgt nu dan eindelijk weer eens een nieuwe mix-compilatie van de hand van de meester.

Unknown Landscapes
De mix begint rustig met "DVS – Strobe", een plaat waarbij de percussie en kletterende bijgeluiden tergend langzaam opbouwen boven op de monotone bassline. De overgang naar "Second Layer" (toepasselijke titel in dit geval) is nagenoeg naadloos en zodoende word je al heel snel in een soort van trans gebracht, waardoor je gewillig mee deint op de golven van deze mix. Via het als een elektrisch spanningsveld klinkende "Thooft"van Christian Wünsch en het pneumatische "Solar Masses" van Exium komen we steeds dieper in een duistere flow terecht. Het is duidelijk dat deze mix een hele andere kant op gaat dan wat je zou verwachten op basis van voorgaande EP's op het label en de eerdere mixen van Oscar. Na het volgende spanningsveld "Electronic Storm" is het tijdelijk tijd voor wat verlichting in de vorm van Reeko's "Enlightenment Process". Het tempo blijft aangenaam en dankzij de oscillerende percussie zal deze track weer menig dansvloer in vervoering brengen. Daarnaast zorgen de vele bijgeluiden voor een flink mind-trip. Op 7 komen we een oude bekende tegen, namelijk Adam X aka Traversable Wormhole. Voor degenen die bekend zijn met dat pseudoniem zal deze track er als zoete koek ingaan. De stijl is duidelijk herkenbaar. Wederom onpeilbare vaagheid ten top.

En het blijft maar doorgaan met deze sci-fi-techno. Via "Plough" komen we bij het energiekere "Relay Truncate". Even geen waaierige strings en oorverdovende doortocht-geluiden, maar een meer ritmische plaat met daarbij een rustige achtergrondwave, waarbij het lijkt alsof je ergens midden in de jungle stuit op een half vergane tempel, waarin nog steeds allerlei heidense offerrituelen worden uitgevoerd. Echter met Jonas Kopp gaan we weer vol de diepte in. Een diepe poel vol hypnotiserende beepjes en magische ritmes die je volledig buiten jezelf laten treden. We komen nu meerdere platen tegen die het op de dansvloer heel goed zullen doen. Zo ook "Kwartz – Hate" met z'n metallic klinkende percussie en het zwaardere en dreigende "Hold it Down" van Developer. "Pfirter – Graviton" rammelt daarna alles los wat vast zit. Na het wat nerveus klinkende "SCHLN-10" volgt weer een portie spanning en energie genaamd "NX1 – P1". Na een korte onderbreking knalt de hi-hat er vol in en neemt brengt ook deze plaat je in extase. Een ideale track om de dansvloer eens goed mee op te naaien. Als afsluitende plaat heeft Oscar gekozen voor "Tadeo – So". Minder heftig dan "P1" maar wel heerlijk meeslepend dankzij de ondefinieerbare vocalen in combinatie met de langgerekte synths op de achtergrond. De bassline tezamen met de trommels en snelle claps geven deze track ook een licht authentieke sound mee. Dat doet deze recensent in ieder geval terugdenken aan de 2e helft van de mix cd van Michel de Heij voor Impulz uit 2000.

Voldoet deze cd aan het verwachtingspatroon, als we het label in acht nemen? Ja en Nee. Ja omdat er sowieso een aantal kwalitatief goede technoplaten verwerkt zijn in de mix. Nee omdat de algehele sfeer veel verder gaat dan we tot nu toe gehoord hebben op Pole Recordings. Vinden we dat erg? Nee. Als ze bij Pole Recordings op deze manier door blijven gaan, zullen ze alleen nog maar groter worden.
De titel van de cd "Unknown Landscapes" wordt in ieder geval ruimschoots waargemaakt. Van diepe bijna industriële techno tot puur dansvloer gerichte ritmische krakers. Alles komt voorbij. Verwacht niet teveel melodieën en typische techno-deuntjes. Deze cd moet het vooral hebben van de abstracte geluidspatronen en diepere lagen in de tracks. Laat je meeslepen en wanneer je de flow eenmaal te pakken hebt, genieten dan maar. Mixtechnisch ook niks op aan te merken, maar dat is logisch met een Oscar Mulero achter het mengpaneel. Waar kunnen we deze mix verder nog mee vergelijken? Neem een snufje Shifted, doe daar een eetlepel Traversable Wormhole bij, mix dat met een theelepeltje Zeitgeber, kruid het geheel aan met Chris Liebing en serveer het met een toefje Drumcell. Succes verzekerd en het recept wat Oscar Mulero voor jullie heeft bereid.

soundcloud.com/oscarmulero

1. DVS1 - Strobe
  2. Oscar Mulero - Second Layer