Daniel Avery – Drone Logic

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
Daniel Avery – Drone Logic
12 december 2013
ArtiestDaniel Avery Site
We leven in een tijd waarin EDM letterlijk is ontploft. Met de Verenigde Staten als middelpunt lijkt iedereen een slaatje te willen slaan uit deze explosieve groei. DJ's als David Guetta en aanverwanten worden behandeld als supersterren, terwijl de ware essentie in muziek verloren gaat. Geld verdienen lijkt belangrijker. Er zijn ook nog dj's die in relatieve anonimiteit door het leven gaan, maar wel een talent bezitten om echte bazenplaten te maken. Eén van die dj's is de in Londen gevestigde Daniel Avery. Daniel heeft eerst zijn draaikunsten verfijnd, voordat hij zijn eigen muziek ging maken, zo zei hij in een interview met Resident Advisor:

"I was a DJ way before I even thought I might make my own music,"

Bij veel van de tegenwoordig rijzende sterren is het andersom gegaan. Daarentegen weet de Fabric Resident exact hoe hij de juiste sfeer kan creëren met zijn muziek en hij komt nu met zijn debuutalbum, genaamd 'Drone Logic.'

'Drone Logic' is geen recht toe rechtaan club album. Je zou het kunnen scharen onder techno, maar dan heb je nog steeds niet helemaal de lading gedekt. Het is nog steeds een trip door het muzikale brein van Daniel Avery, een diepe platenverzameling die het zowel in de clubs als thuis goed doet. De opener 'Water Jump' laat meteen zien wat Avery waard is. Een pompende technoplaat met een staartje in de vorm van een acid baslijn die zijn weg vindt door een aantal electrobeats. Het daaropvolgende 'Noise flies high' heeft duidelijk een meer melodieus karakter en kent meer emotie. 'Need Electric', een plaat in het midden van het album is dusdanig freaky, dat ik het haast psychedelische progressive techno zou noemen. En zelfs dan ben ik nog niet volledig. In de uplifting melodieën en ritmes van 'New Energy (Live Through It)' horen we invloeden terug van Kraftwerk. Ook de afsluiter is een waar meesterwerk. 'Knowing We'll Be Here' is een spirtueel stukje electronische muziek voor lichaam en geest.
Zonder teveel in het verleden te blijven hangen, kijkt Daniel ook vooruit. Vooral met platen als 'Free Floating' en 'All I Need.' Laatstgenoemde bevat soepel lopende house synths, die normaliter naar een climax toewerken, maar Daniel laat ze in alle rust verdwijnen.

Avery creative piece of music
Daniel Avery wilde met 'Drone Logic' een dynamisch album afleveren en dat is hem zeker gelukt. Alles past bij elkaar en het gebeurt maar zelden dat artiesten een dergelijk album maken. 'Drone Logic' is een complete luisterervaring, die na elke luisterbeurt naar meer smaakt.

Score: 88/100

daniel-avery.tumblr.com
soundcloud.com/danielavery