Thrillogy 2013

door , , gepubliceerd op , waardering: 81/100
Thrillogy 2013
28 november 2013
Sinds een aantal jaar het vaste recept van B2S om de overgang van zomertijd naar de wintertijd goed door te komen. Oftewel standaard een uurtje langer feesten. Na een aantal edities in de Brabanthallen in Den Bosch verhuisd naar de Jaarbeus in het mooie Utrecht. Dit jaar, op 26 oktober, werden Frontliner, Adaro en Partyraiser in het zonnetje gezet. Na zo'n overweldigend nachtje stampen, wil je natuurlijk meer. En dat kan met de drie schijfjes tellende mixcompilatie verzorgd door de eerder genoemde supersterren binnen het hardere spectrum.

CD 1 - Frontliner door Eldorado
De eerste area van de Thrillogy editie van dit jaar was voor Frontliner. Samen met onder andere Zatox, Coone en Noisecontrollers zorgden ze voor het nodige hardstylegeweld. Frontliner opent letterlijk met een intro vol met kermisdeuntjes in de vorm van 'Lose My Style' om vervolgens rap over te gaan naar 'Who I Am.' De mix van Frontliner bevat veel melodieuze hardstyle met de nodige vocalen, wat in de volksmond ook wel bekend staat als mainstream. Dit, voor sommigen vieze woord, is meteen al een reden om een complete mix te skippen, maar geef deze mix van Frontliner toch nog maar een eerlijke kans. Het tempo ligt lekker hoog, met de nadruk op het eigen edits en producties. Frontliner heeft er een eigen verhaal van gemaakt. Ook zijn hit '(We Are) Indestructible' is weliswaar mainstream, maar ligt wel lekker in het gehoor en heeft zeker een aanstekelijk karakter.

Speciale vermelding voor Jonathan Mendelsohn, die de vocalen voor Brennan Heart's 'Imaginary' verzorgde. De echte dance muziek liefhebbers kennen Jonathan natuurlijk van samenwerkingen met onder andere Laidback Luke en Dash Berlin. Ook in de hardstyle komen zijn vocale kwaliteiten prima tot zijn recht. Topper! Na het vele eigen werk is het tijd om echt te gaan beuken en in deze mix gebeurt dat enigszins vanaf track 19, namelijk het Hardbass anthem van 2009 verzorgd door The Beholder en Max Enforcer. Maar vervolgens vallen we weer terug in het mainstream arrangement. Nee, mensen voor wat gebeuk wil ik u doorverwijzen naar cd 2 en 3, van respectievelijk Adaro en Partyraiser. Score: 75/100

CD 2 - Adaro door Eldorado
De tweede area was voor Adaro. Deze man werd vergezeld door onder andere E-Force, Crypsis, Digital Punk en Titan. Deze heren zorgden voor het hardere beukwerk. Ook Adaro kreeg de eer om een mixcd te verzorgen en dat doet hij met overwegend raw hardstyle. En hij laat er geen gras over groeien. Meteen vanaf de eerste seconde zet hij vol in en schroeft het tempo lekker op. De betere platen in de mix komen van Adaro zelf ('History' is zo'n lekkere plaat), maar ook opperbazen als Digital Punk, Chain Reaction en Crypsis kunnen er ook wat van.

Een speciale vermelding voor de nieuwe plaat van E-Force 'Freakz At Night', want die beukt als een malle. Een mooie opbouw naar de uiteindelijke climax met een creapy twist. Adaro weet wat hij doet, net als zijn sets op de avond zelf is deze cd een prima genot voor de oortjes. In het laatste stuk van de mix gooit Adaro het tempo nog wat omhoog met onder andere 'Trapped' van Crypsis, 'Unleashed' van Moridin en als afsluiter 'The Dark Universe' van Meccano Twins & Art Of Fighters. Concluderend, de mix van Adaro is een beukertje pur sang Score: 86/100

CD 3 - Partyraiser door Simplistica
De derde area, voor de hardcorefans, werd door Partyraiser voor zijn rekening genomen. Samen met o.a. Drokz, F-Noize, Vextor en Tieum liet hij de Jaarbeurs op z'n grondvesten schudden met een kleine 6 op de schaal van Richter. Natuurlijk hoort daar ook een cd bij om thuis nog eens van te kunnen nagenieten. Snel, sneller snelst, Partyraiser. Dat is zo ongeveer de strekking van deze cd. Voor mensen die van uptempo hardcore houden, zonder daarbij gelijk op terror te moeten overstappen, is dit de ideale set. Veel nummers, vol herkenbare en onbekendere samples, die in rap tempo worden door gemixt.

Degenen die bekend zijn met de sets van Partyraiser weten dat hij graag begint met enkele herkenbare snellere mainstream platen voordat hij overslaat naar de "R"van racen. Even de mensen de mix in trekken en ze vervolgens niet meer los laten. Het is ondoenlijk om alle tracks los te beoordelen aangezien ze allemaal hard door beuken en niet bepaald uitblinken in technische hoogstandjes. Er zijn echter wel een aantal tracks de moeite van het vermelden waard. Natuurlijk de eerste 2 tracks waarmee Wesley een overgang van normale hardcore naar zijn typerende speedcoresound creëert. "Inexcusable" heeft een lekkere dramatische drive waardoor de plaat heerlijk meeslepend klinkt. Tendrils of Agony (Tieum Remix) is nog botter dan het origineel en vormt zo de lijm naar de eerste echte adhd-track van de cd "Psy&Co". "Like an Animal" is een veel terugkomende plaat in Partyraisers sets en zal menig oja-momentje veroorzaken bij het horen van de vocalen van Korn. Een track die iedere oudere hardcore fan moet herkennen is "SL2 – On a Ragga Tip" geremixt door Para Italia. Het origineel blijft een pareltje en duidelijk ook een bron van inspiratie voor nieuwe producers. Even verderop is good ol' Phil Collins – "In the Air Tonight" door de gehaktmolen gehaald. Samen met Darkcontroller heeft Wesley hier een aanstekelijke plaat van gemaakt. Tussendoor komen we de Wars Industry remix van "Dancing on your Grave" tegen welke echt achterwege had mogen blijven. Dit is echt de overtreffende trap van verstoord, waardoor het niet meer klinkt.

Op 20 staat wederom een 'oudje' in een nieuw jasje. "Turbolenza – I am the Creator" heeft de Hardbouncer-special-bpm-injectie gehad, waardoor de plaat weer een aantal rondes mee kan. Daarvoor komen we nog een andere hyperactieve plaat tegen met een bekende piepende melodielijn namelijk "Superman 2012". Doet denken aan de oudere DNA-platen van E-Noid. Daarna laat Drokz voor de derde keer van zich horen, na 2 keer met partyraiser is nu Mr Courage zijn partner in crime. Zeer gefreakte computer geluidjes en lang gerekte synths teisteren je speakers, blowing out your brain, ondersteund door een immer door dreunende bass- & snare-drumline. We naderen het einde van de mix en het tempo blijft ongenadig hoog. Via het hard piepende "Scream Disaster" en het aanstekelijke "Badness" komen we bij een meesterwerkje van de heer SRB (Dione/E-Noid). Deze keer was niemand minder dan King Bee het slachtoffer. "Back by Dope Demand" heeft zo'n herkenbare melodielijn, die haal je overal tussenuit en is ideaal om het vuurtje nog eens verder mee op te stoken.
Partyraiser sluit af met 2 ultieme herrieplaten. Het lijkt mode om schreeuwende/discussiërende Italianen in je plaat te gebruiken, dus waarom zouden we daar geen gehoor aan geven (??) moeten F. Noize & Kerosystem gedacht hebben. Daarnaast gaat het tempo nog eens een factor 2 omhoog. Na "What the Hell" heb je even tijd om tijdens het outro weer op adem te komen, voordat je de cd op repeat zet om je over te geven aan een volgende ronde. Score: 82/100

De Thrillogy compilatie van 2013 is een succesvolle editie. Frontliner legt enerzijds de nadruk op zijn eigen productionele capaciteiten in de vorm van veel eigen platen en edits, anderzijds veel mainstream hardstyle. Adaro daarentegen kiest ervoor om lekker door te beuken met de nodige raw hardstyle. En je kan zeggen wat je wil over Partyraiser, maar mixen kan hij en hij weet ook hoe je een feestje moet bouwen. Door minder aansprekende platen af te wisselen met platen die gegarandeerd de dansvloer doen exploderen, creëert hij de ideale balans tussen herrie, energie en euforie. Dat doen maar weinigen hem na. Op naar Thrillogy 2014!

Overall score: 81/100

CD 1 – Mixed by Frontliner
  1. Frontliner - Lose The Style (2013 Edit)