Mindustries - Minds in Motion

door , gepubliceerd op , waardering: 89/100
Mindustries - Minds in Motion
4 november 2013
Al jaren vormen Yuri van Vlijmen en Nils van Lingen het duo "Mindustries". Ze lijken 1 van de minst opvallende acts in de scene, echter als deze heren van zich laten horen, berg je dan maar, want dan gaat het dak eraf. Hun debuut album "DeusExMachina" uit 2004 was een duister monster vol zware bassen en veel distorted geweld. Zowel snellere als langzamere track werden afgewisseld. Zo werd de basis gelegd voor een permanente plek binnen het industrial spectrum binnen de hardcore-scene.
Nu, een handvol Ep's verder, is het eindelijk tijd voor 'Mindustries 2.0'. Een geheel nieuw album, wederom verrassend en vooruitstrevend. Voor degenen die verwachten dat de heren door gaan op de zelfde weg....helaas.... dit album is een stuk minder ruig dan "Deus". Deze keer krijgen we een selectie van intelligente, langzamere maar zeer indringende tracks. Stuk voor stuk goed opgebouwd en voorzien van zowel een flinke bassline als een aantal karakteristieke onderscheidende melodie-lijnen en sfeer bepalende elementen. Qua stijl valt "Minds in Motion" niet geheel in een hokje te plaatsen. 'T is gemakkelijk om te zeggen: "Dit is Industrial Hardcore", maar als je goed luistert, hoor je ook invloeden uit de hard-techno en drum&bass voorbij komen. Daarnaast bevatten de meeste tracks een rustigere opbouw vergeleken met wat we gewend zijn binnen het genre. Langere intro's van waaruit de tracks steeds intenser worden.

Gevoelsmatig
Het album opent gevoelsmatig als de ontdekking van een ongerepte nieuwe wereld, waarbij in eerste instantie verbazing en verwondering overheersen (Juggernaut en Beyond Control). Hierna volgen een 3-tal producties die juist inspelen op hele andere gevoelens jegens deze zo op het oog mooie nieuwe ontdekking, namelijk het onbehaaglijke (Vengeance), duistere (Minds in Motion) en onzekere (Meddling Glasses). Misschien herbergt deze plek toch wel een post-apocalyptische samenleving, waarbij de mensheid langzaam wegkwijnt (Definder en Intoxication of Power). Of moeten we vrezen voor een dreiging uit de diepte van onze eigen ziel (Empty Spaces)? De duisternis begint ons te omringen als een benauwende deken (Nightmares Creatures, Walking into darkness). Er is geen ontsnappen meer aan en tot 't eind blijven we gevangen in deze muzikale, industriële wereld met z'n ronkende machines en onvoorspelbare grillen (Bitz, Tech Noire, The End).

Inhoudelijk
"Juggernaut" is de eerste track die ons ter oren komt. Een sterke opener die laat zien waartoe Mindustries in staat is, namelijk sfeer creëren (mocht dat ondertussen nog niet duidelijk zijn) door een langzame indringende bassline te combineren met allerlei hypnotiserende percussie en achtergrond geluiden. Hierdoor klinkt het geheel de ene keer verrassend/openbarend en enkele tellen later weer wat meer spooky. Ook "Beyond Control" is zo'n track waarmee je de aandacht trekt en vast houdt. De stuiterende bassdrum nodigt uit tot bewegen en dankzij alle bijgeluiden vergeet je even waar je bent. Even weg-spacen tijdens de break. Neem wat van Avatar, mix dat met Prometheus en The Abyss en voilá. Beide nummers zijn zeer geschikt om een strakke set wat meer flair te geven.

Na de harmonieuze openingstracks komen we bij "Vengeance". De zoemende, stompende, ruige bassline versterkt de dreigende atmosfeer en pompt de boel al aardig op. Hierdoor kunnen we helemaal gas geven met het hard-techno-achtige "Meddling Glasses". Deze energieke track is gebouwd op een snellere, rollende bassline en wordt ondersteund door een acid-melodie, aangevuld met diverse mysterieuze, trancy synthesizer-loops.Er lijkt geen einde te komen aan de sfeervolle nummers. Ook de titeltrack "Minds in Motion" barst weer van de duistere sci-fi elementen, waaronder een repetitief echoënd signaal en diverse strings. De stuiterende bassline is alles behalve standaard en neemt je gedachten alle kanten mee op."Definder" start als een donkere pompende track en doet dankzij de percussie denken aan een mechanische ruimte vol kettingen, schakelingen en stoomaflaten. Tevens herinnert dit nummer ons aan de oude 'Holographic' platen uit begin jaren 90.

De tracks nemen ondertussen geleidelijk toe aan intensiteit en tempo. Ook de dreigende sfeer dringt in 1 keer tot je door wanneer in "Intoxication of Power" de volgende tekst voorbij komt. "If you want to control the future, imagine a boot, stamping on a human face". Verder klinkt deze track zeer ruimtelijk, alsof je in een verlaten industrieel complex bent beland waar de wind doorheen giert. "Empty Spaces" is nog dreigender, sneller en recht toe, recht aan. Een knetterende track vol opgekropte energie. Diezelfde energie is ook terug te vinden in "Nightmares Creatures". De track bevat een rappe op drum & bass gebaseerde drumloop en zit vol intimiderende vocaal-samples en onheilspellende achtergrondgeluiden. Met nummer 10 "Walking into Darkness" nemen we even wat gas terug vergeleken met de voorgaande 2 tracks, maar desalniettemin is ook deze plaat niet voor tere zieltjes. Op 11 gaan de remmen weer vol los. "Bitz" hyperactieve bass en percussie denderen door je speakers. We zijn weer terug in de machinekamer waar alles op standje 'tilt' staat. De bassdrum doet trouwens in de verte denken aan de bassdrum van "Skummes", maar dan minder vervormd en hard. Ook de bassdrum van het redelijk minimale "Tech Noire"mag er zijn. Tezamen met de haperende 'hamer op aambeeld'-percussie beukt deze indringende kick je in een laag tempo als een heipaal helemaal ruw.Als laatste nog een nummer met de toepasselijker titel "The End". Met deze redelijk minimale drum & bass track weten de heren nog 1 keer de aandacht te trekken, dankzij de schrapende kaasschaaf synth en fluisterende, onheilspellende vocaal.

Het mooie van Mindustries is dat ze niet veel produceren, maar als ze de studio induiken, dan komen ze altijd met wat moois. 13 nieuwe tracks, die stuk voor stuk weten te boeien. Lange versies en zowaar geen remixen of samenwerkingen. Zeer zuiver geluid op een enkele bewust distorted samples na. Na alle nummers beluisterd te hebben kunnen we concluderen dat deze scifi-trip zeker de moeite waard is. Er zijn afgelopen jaren redelijk wat aparte hardcore / industrial albums uitgekomen. Denk aan Embrionyc, Mindwalker en The Outside Agency. Als je van die stijlen houdt is ook Mindustries iets voor jou. Beter kwaliteit dan kwantiteit.

Score: 89/100

1. Juggernaut (6:17)
  2. Beyond Control (6:19)
  3. Vengeance (6:09)
  4. Meddling Glass (5:58)
  5. Minds in Motion (5:54)
  6. Definder (6:01)
  7. Intoxication of Power (5:40)
  8. Empty Spaces (5:49)
  9. Nightmares Creatures (6:29)
  10. Walking Into Darkness (5:26)
  11. Bitz (5:34)
  12. Tech Noire (4:53)
  13. The End (5:47)

11 opmerkingen

(Hardcore) Album of the year so far! :)
Top recensie!

Enorm sterk album inderdaad.

Pfoe, we hebben een top recesent verloren dit jaar, maar jij komt toch wel in de buurt simplistica. Hulde voor de review
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 november 2013 om 22:27:

Dank u
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
Weinig aan toe te voegen, behalve de niet te vergeten gratis te downloaden track 14; Malum Incarnatus! Ook een klapper :D
Heerlijke recensie van een topalbum! (y)
Artiest {SHOWLIST artist 92354, 20807}
Vond het eerste album stukken beter,maar deze gaat ook wel hoor..
Artiest {SHOWLIST artist 43071, 56179}
Uitspraak van NOOB SAIBOT (Gucciwearing MTF) op donderdag 7 november 2013 om 22:54:

Ik wil er net iets meer lovend over zijn, maar 89/100 zou ik m niet geven..
Artiest {SHOWLIST artist 83789, 49057, 55503}
De score van 89/100 is echt veel te weinig! Dit is een album van zo'n hoge kwaliteit, diversiteit en techniek dat de score van mij tussen de 95 en 100 zou mogen zijn... Als je dat via je speakers of koptelefoon thuis niet kunt horen, is het toch echt tijd voor nieuwe speakers :lol:
Mijn mening is btw niet gebaseerd op persoonlijke smaak ;)
Uitspraak van Armyoftwodj op zondag 10 november 2013 om 14:04:
Mijn mening is btw niet gebaseerd op persoonlijke smaak