Roger Shah presents Sunlounger – Balearic Beauty

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
6 oktober 2013
ArtiestSunlounger Site
Genre: ambient, trance
Onze Duitse zonnelounger is weer terug van vakantie. Onder Roger Shah's alias Sunlounger wordt voor vele fans van het balearische chillout en trance geluid nog altijd de betere balearische hangmatmuziek uitgebracht. Met Roger Shah's laatste en tevens vierde mixcompilatie Music For Balearic People, een behoorlijk nare botsing tussen chill en slappe mainstage house, groef de beste man zichzelf in op zijn zandstrand en maakte hij verontschuldigend wereldkundig dat zijn balearisch handelsmerk voortaan alleen nog maar te horen valt onder zijn Sunlounger pseudoniem. Zijn recentelijk vertrek bij labelvloot Armada lijkt hiervan een logisch gevolg, gezien de man in een interview aangaf meer vrijheid te willen genieten. Hoe het nu verder gaat met Roger Shah, is dus even afwachten.

Toch spoelde onlangs het vierde Sunlounger album aan na de toch goed ontvangen 'Another Day At The Terrace' (2007), 'Sunny Tales' (2008) en 'The Beach Side Of Life' (2010). 'Balearic Beauty' is Shah's vierde Sunlounger studioplaat en de vraag rijst of onze zonnelounger wederom aan de hoge verwachtingen en de vraag naar balearisch warm genot kan voldoen. Het is immers al weer herfstig guur geworden.

Balearic Beauty

Geheel volgens traditie mag je bij een album van Shah wederom twee schijven met ongeveer dezelfde inhoud verwachten. Zo staan op de eerste cd de downtempo en op de tweede de uptempo versies. Het zal voor iedereen anders zijn, maar persoonlijk zie ik de dance versies altijd als de originele producties en beschouw ik de downtempo edits als uitgekleed bonusmateriaal. Maar eigenlijk maakt het op dit album niet bijster veel uit welke versie je tot je neemt, want het is eigenlijk alleen een extra vlotte beat in de uptempo tracks die de nummers iets meer body geeft en de relaxte, meer akoestische vibe in het downtempo materiaal biedt een betere hangmat experience.

Vooropgesteld, de fans van Roger's balearisch geluid mogen verheugd zijn over de moedige stap die hij heeft genomen om onder het juk van Armada vandaan te komen. Shah brengt onder zijn Sunlounger alias gewoon weer die oud-vertrouwde balearische bries waarmee hij groot is geworden, een samensmeltsel van onthaastende beats vol zonnig akoestische en hier en daar pop-achtige elementen. De Sunlounger signatuursound komt al prachtig naar voren in de titeltrack en tevens openingsplaat 'Balearic Beauty'. Een vlotte explosie van warmte, vreugde en emotie laten de haren rijzen bij het gecombineerde zwoele en stoere gitaarspel en de puntgave voordracht van Inger Hansen in 'Come As You Are'. Ook 'I Just Wanna Dance With You' kent de bekende klanken en vermengt zich al snel met een leuk gevonden reggae-achtige beat met passende vocalen van de Nigeriaanse Kingseyes. Een andere vocale voltreffer is het vervoerende 'If You Were Here' met de warmbloedige Suzie Del Vecchio met haar zachtzoete zwijmelstem. De mediterrane fluit en tokkelinstrumenten doen de rest, zeker in de downtempo versie. Hier steekt de track met de altijd prima zingende JES opvallend genoeg wat flets tegen af (zeker de 'candelight' downtempo versie). Sowieso naar mate het album vordert komen de duidelijk mindere vocale werken aan bod. Zeker de samenwerkingen met de Zuid-Afrikaanse Yoav en Sason Bishope Parry (wat een zeikplaat!) mogen beschouwd worden als de minst aansprekende nummers op dit album.

Niet alleen de met vocalen doorweven tracks doen het over het geheel gezien goed, de instrumentale tracks zijn ook prachtig gecomponeerd. Naast de mooie titeltrack zijn 'Coconuts & Pineapples', 'Sunkissed', 'Balearic Romance', 'Mojito' en 'Relaxation' uitermate sfeervolle en bij vlagen dromerige belearische beauties. De cocktail gemaakt van stralende progtrance en mediterrane instrumenten (van percussie tot gitaren) doet je als luie luisteraar bij het sluiten van de ogen totaal geen moeite kosten je in een hangmat op een zonnig strand te doen belanden en lekker weg te dommelen.

Het zonnetje in huis

Roger Shah leek even de weg kwijt te zijn, maar zijn alter ego Sunlounger is gewoon weer terug van amper weggeweest. Of het nu met of zonder zang is, de kenmerkende Sunlounger sound is gelukkig nog springlevend. Deze nieuwe lading aan authentiek balearisch materiaal, welke grotendeels bestaat uit een mooie mix van chillout, pop en (prog)trance dat lekker op temperatuur is gebracht met een fikse lading balearische warmte, doet je gewoon weer denken aan het betere Sunlounger werk uit het verleden. Dit ondanks een enkel minder sprekend (vocaal) nummer. De verschillen tussen en voorkeuren voor de uptempo en downtempo versies zijn minimaal en zeer persoonlijk. Maar twee dingen staan vast en dat is dat de Duitser met zijn Sunlounger alias met gemak zichzelf als de mainstage Roger Shah overklast en dat zijn vierde Sunlounger studio plaat met recht de titel 'Balearic Beauty' draagt.

Downtempo
  1. Sunlounger – Balearic Beauty (Chillout Mix) (2:39)
  2. Sunlounger featuring Inger Hansen – Come As You Are (Chillout Mix) (5:45)