Ground Zero 2013 - Night Fire

Ground Zero 2013 - Night Fire

door , , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Afgelopen 31 augustus vond alweer de 8e editie van het Ground Zero Festival plaats. 's Lands enige nachtelijke buitenfeest voor de hardere stijlen, aangezien Nature One en Q-base in Duitsland gehouden worden. Nadat vorig jaar Gound Zero weer een nachtfestival werd, na in 2011 overdag gehouden te zijn, was het ook nog eens stijf uitverkocht. Reden temeer om GZ ook dit jaar weer 's nachts te organiseren zoals het ook hoort bij dit soort feesten. De commentaren na afloop van 'Night Fire' logen er dan ook niet om. Vele artiesten werden de hemel ingeprezen vanwege hun goede set tijdens het festival en het blijkt achteraf een goede keuze te zijn geweest van UDC om de volgende artiesten, Promo & Wishmaster, The Outside Agency en DJ Thera te selecteren voor een mix op de verzamel-cd, getuige de volgende reacties van diverse bezoekers: Foltergeist: "ook genoten van Promo & Wishmaster" / Hompi: "Hoogtepunt van de avond, de 2 uur durende set van The Outside Agency "/ [N.G.W] Too wasted: "DJ Thera sloot heerlijk af met zijn sloopvergunning".

CD 1 - Promo vs Wishmaster door Simplistica
De eerste cd is door de heren van The Third Movement samengesteld en gemixt. Promo en The Wishmaster hebben alle nieuwe releases van hun eigen label in hun mix verwerkt, aangevuld met nog enkele topplaten van diverse andere labels waaronder Neophyte Records en Traxtorm Records. Aan D-Passion om te beginnen met "Devil". Een track die langzaam opbouwt in zijn karakteristieke sound, aangevuld met een dreigende kerkorgelmelodie. We zullen hem nog 2 keer tegen komen. Meccano Twins hebben namelijk "Blacklist Amok" voorzien van een hedendaagse remake. De aangrijpende melodie is nog intenser en het tempo ligt wat hoger dan tijdens het origineel. En met Promo heeft hij het melancholischere "Deepest Fear" geproduceerd. Na het origineel van "Raging in the Dancehall" brengt Amnesys ons het langzame uplifting "Death Line" welke het zeker goed zal doen in een grote holle zaal met z'n echo's en langgerekte synthstrings. "Disease" scheurt daarna je speakers aan gort met een aantal smerig aanstekelijke synth-tonen. Omi pakt het dan weer wat subtieler aan. Naast een energieke melodie lijn bevat deze plaat ook een melodieuze break (Clannad-style) en de nodige piano aanslagen. Na het intense "Ten Ton Hammer " en reeds bekendere "Pandemonium" volgt de 2e track van Omi's nieuwe EP. Ook dit is weer een energieke, sfeervolle en gevarieerde plaat vol heldere samples en met een stevig ritme. En zo volgen nog enkele tracks waaronder "Hardcelona", "Banging on your Eardrum", "Unglory" en "Supernatural". De cd wordt afgesloten met het anthem verzorgd door Nosferatu en Ruffneck, maar daarvoor horen we nog "Candyman". De track begint nog redelijk onschuldig met een melodie uit een muziekdoosje, maar als de snelle bassline erin komt is er geen houden meer aan. Score: 76/100

CD 2 - The Outside Agency door Simplistica
Het tweede schijfje staat nog voller dan cd1 met class-A tracks, strak gemixt door de heren van The Outside Agency. Was cd1 nog voor het mainstream gebeuren, nu is het tijd voor een portie onvervalste Industrial en crossbreed. Niks subtiels meer (een enkele track daargelaten) maar vooral veel gefractioneerde ritmes en zwaar resonerende bassen. Nieuwe tracks van Mindustries (Definder afkomstig van hun nieuwe album "Minds in Motion"), Igneon System (Crisis Situation VIP), Ruffneck (Wraith) en The Outside Agency (Manhunt 0, Trouble) zelf worden afgewisseld met enkele oudere / bekendere tracks van Angerfist, Lenny Dee, Negative A, N-Vitral, Meander en wederom TOA (Meerdere tracks van het vorig jaar verschenen album "The Dogs are Listening"). Door het hoge tempo komen eigenlijk alleen de hoogtepunten van de meeste tracks voorbij, waardoor de mix blijft boeien en als een TGV voorbij raast. Zo nu en dan krijgen we een korte break te horen of een meer melodieuze track zoals "Trouble" of "Headphone Wisdom". En zelfs deze tracks bevatten een strakke bassline die door dendert na de spreekwoordelijke break. Naast de vele normale tracks staan er ook nog enkele remixen op van natuurlijk "Raging in the Dancehall" en "Fuckin' Hostile" maar ook van "Evil has no Boundaries", "Psycho" en "The Wolves of Creation", waarbij vooral die laaste goed uit de verf komt. De andere tracks zijn eigenlijk al voorbij voordat je goed en wel door hebt dat ze gebruikt zijn. Na "Centipedes & Sentinels" gaat het tot het einde van de mix nog even flink los met "Hellfire" en het heerlijk door elkaar lopende "Backpack Wisdom" en "Ghetto Blast". Score: 83/100

CD 3 - DJ Thera door Eldorado
Pieter Heijnen, beter bekend als DJ Thera, oprichter van Theracords en Therabyte, heeft de derde schijf voor zijn rekening genomen. Na een filmische en sfeervolle intro in de vorm van 'The Coast' van Thera zelf, gaan we vol gas de mix in. De enigszins euforische deuntjes aan het begin van Phrantic's 'In The Mix', maken plaats voor het betere stuiterwerk in het midden van de track. Phuture Noize gaat daar overheen met flinke vuurkracht en een middenstuk met wat ogenschijnlijk simpele maar doeltreffende rap. Vanaf 'Hunt Down' van Blackburn wordt de mix wat steviger van karakter. De Donkey Rollers zetten deze lijn mooi voort en daarna komen we bij de tweede eigen productie van Thera uit, genaamd 'Surreal.' Zware bassen en synths vliegen je om de oren en zijn een genot voor de beide trommelvliezen (als je die nog hebt, na het luisteren van de eerste twee schijfjes van deze compilatie). Het middenstuk van deze plaat bevat een meer melodieus aspect wat direct weer over gaat in het zwaardere werk. In de rest van de mix vinden we een prima uitgebalanceerde platenkeuze, die enerzijds de raw kant van de hardstyle belicht, anderzijds het meer melodieuze stuk. Ik noem platen van onder andere Titan, Audiofreq, Donkey Rollers en uiteraard Thera zelf. Laatstgenoemde komt nog met een eigen productie voorbij aan het einde van de mix, genaamd 'Welcome.' Ook dit is weer prima staaltje productiewerk van Thera. Score: 81/100

Kortom we hebben weer een aangename compilatie in handen, maar er zijn nog wel wat kritische noten te kraken. Promo en The Wishmaster hebben een lekkere mix gemaakt die helaas wel wat aan de korte kant is. Tevens missen we een beetje de duistere kant van The Third Movement. Wat wel een verademing is, is dat de heren gekozen hebben voor een hoop nieuwere platen en niet voor de tracks die we ook al op MOH XXXV, Dominator en HC The Ultimate Collection Vol 3 al meerdere malen zijn tegen gekomen. The Outside Agency hebben weer laten zien waarom ze tot de top van het industrial / drum& bass genre behoren. Hun mix is strak gemixt en bevat weer de nodige hoogtepunten. Entertainment pur sang. De oudere platen hadden wel ingewisseld mogen worden voor wat meer nieuwe platen van o.a. Mindustries, I:Gor en The DJ Producer. Last but not least, heeft Thera van zijn mix een zeer veelzijdig en uitgebalanceerd geheel gemaakt.

Overall Score: 80/100

CD1 mixed by Promo & The Wishmaster
  1. D-Passion - Devil.