Richie Hawtin - DE9 | Transitions

door , gepubliceerd op
Richie Hawtin - DE9 | Transitions
15 november 2005
Richie Hawtin. Niemand heeft méér zijn sporen achter gelaten in de hedendaagse techno. Zijn naam is verbonden met een pionier, een legende, een alleskunner van de techno-scene. Superlatieven komen voor velen tekort in een scene die doorgaans bevolkt wordt door kritische kenners. Maar Hawtin, een in Engeland geboren Canadees die tegenwoordig in Berlijn woont, snoert al jaren lang critici de mond met zijn niet uitputtende vernieuwende stijl. Eenzaam en alleen kan Hawtin zich opsluiten in zijn studio in een oude brandweerkazerne in Windsor, Ontario (net over de grens met techno-stad Detroit) en daar dan weer uitkomen met fabuleuze producties. Producties voor labels zoals Plus8 (met John Acquaviva) en Probe, maar ook veel werk onder de naam Plastikman. Sommigen juweeltjes, sommigen inmiddels klassiekers. Hawtin is een voorloper op het gebied van de technologische revolutie die de laatste jaren in DJ-land is uitgebroken. Het gebruik van Final Scratch (ontwikkeld in Nederland!) en Ableton-live is dan ook heel normaal voor hem. Ableton wordt gebruikt om tracks uit te kleden naar atomair beatniveau, en vanaf daar alles weer op te bouwen tot hele nieuwe nummers. Zo is ook DE9 Transitions ontstaan.

"I recorded, sampled, cut and spliced over 100 tracks down into their most basic components. I ended up with over 300 loops, ranging in different lengths. I started to recreate and reinterpret each track and then put the pieces back together, as if an audio jigsaw puzzle - using effects and edits as the glue between each piece. [...] Is it accurate to call this a mix disc at all? Is it a transition from the work of a DJ to a composer? A transition from a traditional DJ mix to something else entirely?"

De DVD/CD “DE9 Transitions” is het derde (en waarschijnlijk laatste) deel van Hawtins befaamde Decks 'n FX serie die in 1999 startte. Eerdere cd’s waren "Decks, EFX & 909" en "DE9: Closer To The Edit. Waarom er overigens DVD/CD staat, is omdat de echte 96 minuten versie van de mix op de DVD staat, en je deze echt in je DVD-speler zult moeten gooien om hem te luisteren. De cd die is bijgevoegd is een bonus, waar 74 minuten van de volledige mix op te vinden zijn. Richie Hawtin heeft op de DVD zelfs een mp3-versie van de gehele mix toegevoegd, maar Hawtin zegt daar duidelijk bij “I hope you will be kind enough to use this mp3 for your own personal use”. Gewoon kopen dus, niet kopieren! De DVD is “5.1”, oftewel in Dolby Surround 5.1 Sound, om een extra dimensie aan het geheel te geven. De cd die bijgeleverd wordt mag dan wel ook het grootste deel van de muziek weergeven (maar voor de gehele set dien je toch echt de DVD te ‘luisteren’), de stereo-versie schijnt echter inferieur te zijn aan deze 5.1-DVD-versie. Dat vertelt Hawtin ook luid en duidelijk op de DVD. Aanschaffen dus, die surround-set!

De mix
Omdat alle nummers zo uitgekleed en weer opnieuw opgebouwd zijn, is het eigenlijk onmogelijk om ieder nummer van de mix apart te beschrijven. Is er één cd (cq DVD) die je als hele trip moet horen, dan is het deze wel. De nummers op de cd hebben hun eigen titel verloren; naar eigen inzicht zijn nummers van onder andere Ricardo Villalobos, Daniel Bell en Marc Houle gestript en weer helemaal in elkaar gezet, met daarbij stukken van klassieke ‘techno momenten’ van Robert Hood, K.Alexi, Pan Sonic en Sahko (die Hawtin allemaal op de een of andere manier hebben beinvloed in zijn muzikale carriere). Minimaal is het eindproduct wel, maar dat was ook te verwachten. Minimal is een toverwoord in de huidige technoscene en beweegt massa’s mensen wekelijks naar de clubs.

Met het scala van minimale beats, clicks en bleeps heeft Hawtin zich in deze mix uitgeleefd. Een loop hier met de naam ‘Ricardo Villalobos – A4’ of ‘Concept 1 96 – 02:04’ en een stuk van een andere track daar zijn omgevormd tot nummers met titels als Jupiter Landing, PreBuild, We (all) Search en Minimission, welke titels leiden als een soort van gids in de stroom van dubbelgelaagde sounds. Op de DVD zie je ook de titel van alle samples en loops als je naar de mix luistert. Geen aparte vage beelden, geen gedoe, alleen de titels van de geluiden die Hawtin heeft gebruikt; een zwart beeld met in het wit in en uitgaande namen van samples. Basic, maar effectief.

Maar hoe je het ook wendt of keert, de mix staat als een huis. Een opbouw als een spannend boek en een (minimale) climax als een orgasme. Richie Hawtin weet hoe je een meesterwerk aflevert. Van sommigen kan de kritiek dan wel zijn dat het niet heel hard swingt, dat het te rustig en ingetogen is, maar dit is ook hogeschool-techno. Geen plat gebeuk, geen ondoordachte dingen, het is één mix, één geheel. De mix is dieper en meer hypnotisch dan andere mixen die Hawtin heeft gemaakt. Zoals een ander review het verwoordde:

” The rhythms relentlessly tap into the twisted realms of our psyches, with no real peaks and troughs or even any next song segues to help out. Just, well... transitions.Kinetic and complex, the album is undoubtedly the sound of the mysterious synthesis of man and machine.”

Richie Hawtin wil de CD/DVD niet alleen een experiment noemen. Hoewel hij erg van experimenten houdt, zegt hij op de DVD dat hij juist ook van feesten houdt en dat je daar een balans in moet vinden; "As much as I like experimenting and pushing forward, I also like partying, so I'm always trying to find a way to communicate my furthest-out ideas in a way people can comprehend at this moment. It's forward thinking and futuristic but it's not far-fetched."

DVD – extra’s

Op de DVD staan naast de mix en een zeer interessant interview met Hawtin over DE9|Transitions nog wat extra’s. Wat te denken van clips van de nummers ‘We(all)search’ (met beelden van Andrei Tarkovsky’s "Stalker") en ‘the Tunnel’. De laatste is wel komisch; je ziet Hawtin zelf met een soort van futuristisch pak aan die naar surrealistisch bewegende voorwerpen kijkt. Freaky om te kijken tijdens een goede after. Daarnaast is er een registratie te zien van een deel van Hawtin’s set die hij op het Timewarp-festival in Duitsland draaide, waarin hij ook enkele tracks van DE9|Transitions ten gehore brengt. Hierbij ligt de nadruk op ‘een deel’, omdat Hawtin niet de gehele set op de DVD wilde plaatsen onder het mom van “had je er maar bij moeten zijn!”. En gelijk heeft hij......

Samengevat is DE9 | Transitions een collectorsitem voor iedere technoliefhebber. Een dikke 9. Minimale techno van de puurste vorm, waarbij over iedere beat is nagedacht, techno from another level. Hawtin zet nieuwe grenzen neer. Wanneer we hem weer in Nederland mogen verwachten is onduidelijk, maar DE9 | Transitions is in ieder geval momenteel overal verkrijgbaar. Meer woorden hoeven we er niet over vuil te maken; ga naar je lokale dealer, en koop deze topper!

Voor een zeer goed interview met Hawtin click je HIER enHIER!

DVD+CD
  1. Welcomm(In) (3:48)
  2. TZ Entry Point (2:46)
  3. Adding And (1:07)
  4. Subtracting (2:00)
  5. Prebuild (1:45)
  6. Seiltänzer (3:00)
  7. Visioning (6:52)
  8. We (All) Search (2:45)
  9. Jupiter Lander (0:30)
  10. Reduction And (3:00)
  11. Seduction (1:22)
  12. Minimal Master (4:00)
  13. All 4 Du**** (3:00)
  14. Tonzart (5:01)
  15. The Tunnel (8:26)
  16. Minimission (5:14)
  17. Noch Nah(r) (4:11)
  18. Weiter Noch (5:44)
  19. Where Is Mayday? (4:00)
  20. The Hole (2:11)
  21. (D)ecaying Beauty (4:39)
..alleen op de DVD
  1. Noch Ein Mal (2:13)
  2. Do You Know Dimbi? (2:37)
  3. Power Nine/Six (4:45)
  4. R2 (2:45)
  5. Regaining Control (3:49)
  6. Ich Weiss Nicht (4:37)
  7. Transitions (1:12)

125 opmerkingen

wat is die kerel relax. op nature one was ie fantastisch, en toen ik 'm eenmaal had leren kennen op i love techno: in 1 woord masterlijk

dat je minimal zo groots kunt krijgen, is een paradox waarin ik me niet ga verdiepen.
een van de weinige die ik zomaar aan neem.
eerlijk is eerlijk dit is hawtin
Ik sluit me aan.
Wat is dit een vet album!!!

Heb in tijden niet zo'n meesterlijk cd mogen beluisteren! Echt te dope gewoon ook de MP3 die op de dvd staat is extreem goed! De set die op de dvd staat vind ik dat er wel wat leuke beelden bij had mogen zitten. Ik ga deze CD de komende tijd helemaal grijs draaien!

1 advies KOOP DEZE SHIT!!!!
UBER UBER lekker
Uitspraak van Faisal op donderdag 17 november 2005 om 11:31:
Uitermate goede, zinnige en prettig-lezende recensie!

Amen!!

het zal veel werk vergen om dit niveau ooit te evenaarden, laat staan overstijgen..
denk dat de volgende DE: 9 het ook lastig krijgt met zon voorganger...
mooiste cd die ik ooit gehoord heb, niet zo moeilijk dansbaar als Closer, meer diepgang dan de vorige DE: 9... PERFECT...

hij is en blijft koning!!
idd wat een heerlijke cd..
vooral op de dvd..
alssie staat de draaien, wordt het helemaal zwart
en dan komen die felwitte mieren :D
HOE VET IS DAT :D

Artiest {SHOWLIST artist 72748, 45225, 63950}
Check de dvd op je surround setje en je bent niet meer van de bank af te slaan.... woeoeeeeee. :-)
Echt heel erg vet dus!

Kopen!
Tot nu toe alleen de cd beluisterd, vond het tegen vallen.

Geef mij maar een goede live set van Richie Hawtin zoals op Dance Valley, dat was pas subliem.

Maar zal de dvd eens proberen op 5.1

Artiest {SHOWLIST artist 1969, 3255}
Vernieuwend , verrassend , verfrissend ......kortom ...Geniaal.

mmm wat een fijne cd weer :)
kan niet wachten tot ik hem weer live mag meemaken..

Artiest Campos
Heb ze nieuwe vinyltje ook heerrlijk
(L) it!

Super cdtje :D
nothing but :respect:
Artiest dB

Artiest D-Vine
vette vernieuwende sjit waar richie wel bekend om staat, ik ben zeer benieuwd :) (hij draait minimal en geen techno , maar was dacht ik alwel genoemd)

Artiest {SHOWLIST artist 53746, 54390, 44415, 55262}
Uitspraak van J. Lovehouse op vrijdag 2 december 2005 om 18:38:
denk dat dit weleens de laatste cd uit de DE9 serie kan zijn geweest...

Wat je zegt Marnix (ik heb oowk zown vaag vermoeden dat dit de laatste DE9 Plaat is)
the tunnel .......wat een geweldig nummer. helemaal te uber!!

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 10 december 2005 om 15:22:
vette vernieuwende sjit waar richie wel bekend om staat, ik ben zeer benieuwd (hij draait minimal en geen techno , maar was dacht ik alwel genoemd)laatste aanpassing 10 december 2005 15:22
roep dat niet te hard, tegenwoordig is het idd maximale minimal(oftewel minimal tegen de techno aan. Plastikman was altijd wel minimal zoals men dat nu onder minimal verstaat. Onder zijn eigen naam draaide ie eerder echter wel hele stevige minimale techno. (minimal hoeft dus niet langzaam te zijn maar kan in mijn ogen ook wel 140 bpm zijn)

Artiest {SHOWLIST artist 139692, 27893}
The tunnel>> zeker!!<<

Heb hem laatst 3 keer gedraaid in een heel erg lang setje,