Deepchord - 20 Electrostatic Soundfields

21 september 2013
ArtiestDeepchord
LabelSoma Quality Recordings
Genre: ambient, dub
Rod Modell heeft door de jaren heen al heel wat watertjes door gezwommen. Hij begon vooral met de Detroit sound voor ogen, maar switchte later naar een meer Europese sound. Zijn stijl veranderde niet alleen, ook zijn gedachtengoed en zijn idealen kregen andere vormen. Heden ten dage kan het zelfs meer experimenteel en conceptueel genoemd worden. En dat is wat '20 Electrostatic Soundfields' ook genoemd kan worden; experimenteel en conceptueel. Als je de titels van de tracks doorneemt, merk je al gauw waarover het zal gaan. Zeemzoete muziek dat veel meer natuur- en urban geluiden zal bevatten dan andere EDM genres.

De tracks zijn ofwel enorm kort ofwel enorm lang. Rod kiest op geen enkel vlak voor de middelmaat. "Driftwood" zet al vanaf het begin de juiste toon en je weet onmiddellijk wat je voor de rest nog kan verwachten. De sounds in "Driftwoord" representeren ook een zeker nomadengehalte, zowel van de producer als wat dezelfde producer ook van de luisteraar verwacht. Al gauw gaat de song over in "De Wallen"; ongetwijfeld het pronkstuk van Rod zelf op dit album. Hij houdt van Nederland en Amsterdam en dat is in dit nummer met gevoel weergegeven. Niet overal wordt de ondertoon echt duidelijk echter. Het is soms ook enorm moeilijk het juiste gevoel echt over te brengen aan de hand van de combinatie met muziek en titel van het nummer. "De Wallen" is dan ook zeer moeilijk in muziek om te zetten, maar het rustige geeft in zekere zin wel weer, wat hij erbij voelt.

Dit is niet zozeer dub als wel veeleer pure ambient muziek. Het gaat zelfs verder en dieper dan dat. Waar rechtenloze muziek vaak de hand uitreikt naar natuurgeluiden, waagt Rod zich op een queeste door alles heen. Niet alleen de natuurgeluiden (zoals bij "Plankton", "Oceanic" en "Seaweed"), maar ook het urbaneske, stedelijke en industriële steken de kop op. Voor die laatsten kijken we vooral naar "Praying Wheel", "Aerosphere" en "Barcelona". Als je je helemaal laat gaan in de muziek en je verbeelding laat spreken, kan je je verplaatsen naar de artistieke wereld, waarin Rod zijn reis maakt. Maar toegegeven, het is niet echt helemaal toegankelijk, of zelfs zomaar gemakkelijke muziek te noemen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat hij ook een graag geziene producer is in het artistieke wereldje. Zijn muziek doet heel erg kunstig en artistiek aan en je merkt aan bijna alles dat het ook helemaal zijn ding is. Dit soort muziek is zonder inlevingsvermogen en passie heel erg moeilijk te maken en het samenspel tussen natuur- en urban geluiden met het elektronische ritme van het EDM genre is door Rod op zeer mooie wijze op dit album geïllustreerd.

'20 Electrostatic Soundfields' is productioneel gezien absoluut een topper te noemen. Maar het artistieke aspect gecombineerd met een wel heel erg diepgaand ambient gevoel, maakt het niet onmiddellijk toegankelijk. Voor dit soort muziek is een aparte markt waar je je echt als een vis in het water moet voelen. Dit zal je niet overhalen om fan te worden van het genre, maar doet het het toch, kunnen we dat alleen maar toejuichen. Ambient is al lang aanwezig, maar wint pas de laatste jaren aan echte populariteit. Rod Modell aka Deepchord heeft in ieder geval een moeilijk, maar geslaagd derde studioalbum uitgebracht.

1. Driftwood
  2. De Wallen
  3. Lavender