Loco Dice - In The House

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Loco Dice - In The House
27 augustus 2013
ArtiestLoco Dice Site
LabelDefected Records
Na namen als Noir, Flashmob en MK is ook Loco Dice in 2013 'In The House'. Op het eerste oog is dit misschien een wat vreemd huwelijk. Loco Dice is immers onlosmakelijk verbonden met zijn paradepaardje Desolat, waarmee hij eerder dit jaar nog het vijfjarig jubileum vierde. Maar de Duitse DJ/producer heeft nu dus ook zijn liefde verklaard aan Defected, het immense house label dat al jaren menig dansvloer domineert. Wat dat betreft is deze liefdesverhouding dan weer heel logisch; beide partijen weten wel hoe zij house (en aanverwante stijlen) harten sneller laten kloppen. We bekijken eens of dit Duits/Britse huwelijk stand weet te houden.

The rolling Dice
Genoeg over hartjes, nu gaat het over de beruchte dobbelstenen man. De Tunesische Duitser Yassine Ben Achour begon zijn carriere als hiphop dj, maar is inmiddels uitgegroeid tot een gerespecteerde house dj en producer. Daarnaast is hij samen met Martin Buttrich eigenaar van Desolat, het label waarop zijn album '7 Dunham Place' in 2008 werd uitgebracht. De afsluitende track van dat album, ''M Train To Brooklyn'', wordt ditmaal gebruikt als introductie voor deze mixcompilatie. Normaliter is het een behoorlijk spacende plaat, nu juist een ietwat mysterieuze opening met grommende bassen. Soepel mixt de Oosterbuur vervolgens door naar ''Somebody Should Have Told You'', een kalme houseplaat afkomstig van Roger Gerressen. De wat klassiekere housesound horen we terug tijdens nummers als ''Straight Up'' (Marcelo Rosselot, Francisco Allendes en Gustavo Ferrante), ''Love Worn'' (EDA) en ''Common'' (Robert Dietz). Het is lekker swingen geblazen tijdens deze lekkere platen, waarna Loco Dice langzaamaan de diepte induikt en allerlei uitstapjes maakt naar andere house-hokjes. Zo nijgt een nummer als ''Something'' van He Did wat meer naar deephouse, terwijl ''Not Easy'' van The Glitz juist wat tribal invloeden bevat. Hierdoor blijft de mix lekker spannend en valt vooral de sterke opbouw erg op. Op dit eerste schijfje worden we natuurlijk ook nog getrakteerd op wat subtiele likjes techhouse en techno, zoals tijdens Paul Du Lac's remix van ''House Room'' en ''Bad Love'' van Catz'n Dogz en KiNK. De mix eindigt met een klassieke houseplaat; ''The Soul'' van Gee-Man in de Pimp Daddies mix. Het nummer dateert alweer uit 1995, maar vormt toch een mooi einde van deze eerste mix.

Na wederom een korte intro gaat Loco Dice op het tweede schijfje vrolijk verder waar hij was gebleven; opzwepende housemuziek in de mix met hier en daar uitstapjes naar de vele hokjes die de scene rijk is. Zo is ''True South'' van Glimpse een plaat met een heerlijke diepe beat, bevat ''K2 Attack'' van Kyle Hall en Kero wat heerlijke vleugjes acid en nijgt ''Convolution'' van Skudge richting techno. Variatie ten top en dan vliegt er zowaar nog een bikkelharde Diplo plaat langs. Misschien is ''Express Yourself'' wel een ietwat vreemde eend in de bijt, maar de pompende bassen mogen er absoluut wezen. En het getuigt natuurlijk van lef, dat Loco Dice een track als deze er doorheen durft te rammen. Het mooiste is misschien nog wel dat met deze heerlijke stamper naadloos de brug wordt geslagen richting enkele techno georiënteerde nummers. De Duitser stoomt vervolgens aardig hard verder met wat 'treintechno' platen als ''Ysleta'' van David Alvarado en Marcel Dettmann's ''Ellipse''. Tussendoor horen we nog de vreemde plaat ''Cream'', van Harvard Bass. Deze track valt vooral erg op vanwege de penetrante bliepjes en de ietwat vreemde vocalen. Daarna blijft de Duitser een beetje balanceren op het randje tussen house en techno. Soms lijkt het alsof Loco Dice de brug naar techno heeft geslagen, terwijl enkele momenten later er weer heerlijke deephouse uit de speakers komt. Erg knap, zeker gezien het feit dat de mix hierdoor barst van de variatie en het opbouwend gezien ook allemaal klopt. Ook tijdens deze mix passeert nog een gouwe ouwe; ''Aztlan''. Deze technoklassieker van Mad Mike & DJ Rolando sluit lekker aan op de afsluitende piano's die we horen tijdens Kerri Chandler's ''Six Pianos''.

Ze leefden nog lang en gelukkig
Loco Dice en Defected; dan kan alleen maar kwaliteit opleveren. En dat is natuurlijk gelukt. Twee ijzersterke mixen worden hier afgeleverd, bomvol met het beste dat housemuziek te bieden heeft. Van rustige deephouse tot pompende techno, alles komt langs in twee mooie opbouwende mixen. Vooral het tweede schijfje mag er wezen, met een hoop gekkigheid, penetrante bliepjes, pompende bassen en vreselijk veel variatie. Tel daarbij op dat de eerste cd gewoon een retestrakke housemix is, dan kan alleen maar geconcludeerd worden dat 'Loco Dice - In The House' een regelrechte topper is!

Score: 87/100

1. Loco Dice - M Train To Brooklyn
  2. Roger Gerressen - Somebody Should Have Told You
  3. Marcelo Rosselot & Francisco Allendes feat. Gustavo Ferrante - Straight Up
  4. Franck Roger - Don't U Know (Matthew Styles Club Mix)
  5. EDA - Love Worn
  6. Robert Dietz - Common
  7. He Did - Something
  8. About Group - You're No Good (Theo Parrish Translation With Ashong)
  9. The Glitz - Not Easy
  10. Brixton & Bommersheim - Late Up
  11. Doc Martin feat. Lillia - So Many Dreams
  12. Tevo Howard feat. Rick Howard - House Room (Paul du Lac Vocal Remix)
  13. Federico Grazzini - Untouchable
  14. Delaze - Discoordination
  15. Catz 'n Dogz & KiNK - Bad Love
  16. Nathan Barato - Give It To You
  17. Gee-Man - The Soul (Pimp Daddies Mix)
CD 2
  1. Call Me ES - Short Circuit
  2. Glimpse - True South
  3. Kyle Hall & Kero - K2 Attack! (Short Mix)
  4. Skudge - Convolution
  5. Diplo - Express Yourself
  6. David Alvarado - Ysleta
  7. Harvard Bass - Cream
  8. Marcel Dettmann - Ellipse
  9. Jack The Box - Pon De Undaground (Dingeman Remix)
  10. Audioone - Avantgram
  11. Randee Jean - You Got It (Dexter & Awanto3 Mix 1)
  12. Mr. Tophat & Art Alfie - Crab At The Green Hunter
  13. Jean Pierre - Who U Mad At?
  14. Alden Tyrell - Rush
  15. Mad Mike & DJ Rolando - Aztlan
  16. Kerri Chandler - Six Pianos

Deze vond ik persoonlijk zwaar tegenvallen. Dice kan zich in mijn ogen niet meer echt onderscheiden en is een beetje 12 in een dozijn techhouse dj geworden. Dat idee had ik al een tijdje op basis van de sets die ik hem recentelijk heb horen draaien en deze compilatie lijkt het helaas te bevestigen. Zonde..
Prima mixcompilatie. Persoonlijk ben ik het totaal niet eens met het bovenstaande. Maar ieder zo zijn mening natuurlijk.

Ik vind vooral de laatste nummers van cd 2 erg goed. Alleen die track van Diplo had er niet tussen gehoeven.
Dope!