Cosmic Gate – Wake Your Mind Deluxe Edition

door , gepubliceerd op , waardering: 71/100
6 juli 2013
ArtiestCosmic Gate Site
Zoals Duitsers bij het voetballen decennia lang hebben aangetoond: verslagen zijn ze nooit. Als geen ander verstaan ze de kunst om uit schijnbaar geslagen positie terug te komen en in de slotfase alsnog de winnende treffer tegen het net te rossen. Kijk naar Stefan Bossems en Claus Terhoeven en je weet dat dit soms ook geldt voor Duitse dance producers. De mannen van Cosmic Gate beleefden hoogtij jaren als koploper van de stevige Duitse hardtrance scene en scoorden succes (Fire Wire) op succes (Exploration of Space) op succes (the Truth). Toen deze scene hevig op zijn retour raakte en op een faillissement af stevende (gelukkig besloot de curator tot een geleidelijke doorstart richting hardstyle), leek het ook met de carrière van Cosmic Gate gedaan. Leek. Want Stefan en Claus gooiden het over een andere boeg en zetten een soepele counter in via de flanken van de melodieuze en progressive trance. Een muzikale koerswijziging die ze door de fans van het eerste uur niet in dank werd afgenomen, maar die een gouden greep bleek voor de toekomst van het tweetal. Cosmic Gate werd ook in de softere hoek een zeer gewaardeerde en nóg succesvollere act. Met een rijke erelijst aan singles en remixen, Back2Back mixcd's en artiestenalbums. Met een DJ-agenda die de hele wereld bestrijkt. En met een hoogste positie van nummer 19 op de DJ Mag top 100 lijst. Vrij naar Gary Lineker: de dance industrie is een spel van producers, platenlabels en muziekstromingen en aan het eind winnen de Duitsers.

Deluxe edition
Van Wake Your Mind, in 2011 uitgebracht als het 5e artiestenalbum van Cosmic Gate, is een 'deluxe edition' verschenen. Deze versie bestaat uit de originele tracks, een remixafdeling en de videoclips van een aantal platen. Aan het originele album hoef ik geen woorden vuil te maken, dat heeft mijn collega Eldorado reeds op verhelderende wijze gedaan. De 7 videoclips zijn leuk om een keertje af te spelen, maar om eerlijk te zijn ga ik daar niet vaker naar zitten kijken. Dat is voor die-hard-CG-fans misschien anders, maar dan geef ik de voorkeur aan een Tarantino film, aflevering van Game of Thrones of de Champions League, waarin de Duitsers het ook aardig doen.

De remixen, daar gaat het natuurlijk vooral om. Helaas ongemixt, dat als eerste kanttekening. Telkens weer het gehele intro en de volledige uitloop van de tracks moeten beluisteren haalt de vaart uit de luisterbeleving. En in vaart is Cosmic Gate juist zo bedreven, luister hun livesets er maar op na. Tweede minpuntje: weliswaar zijn alle producties in een nieuw jasje gestoken, het blijven platen van een kleine twee jaar oud. Platen dus die we zo langzamerhand wel kennen. Weinig nieuws onder zon, een herhaling van zetten: het manco van vrijwel elk remixalbum.

Heeft uw recensent ook nog iets positiefs te melden? Gelukkig wel! Openingstrack 'Sometimes they come back for more' is een fantastische remix van een toch al fantastisch origineel van Arnej. Stoneface & Terminal gooien er nog een schepje bovenop en knallen meteen de klinkers uit de straat. Vooral direct na de break is het genieten met grote G. Een binnenkomer van jewelste! Bij opvolger 'Be your sound' leggen de vocalen van Emma Hewitt de klinkers een beetje terug, zonde van het zojuist verkregen energieniveau, maar een fijne plaat is het. Ook titeltrack 'Wake your mind' in de Tritonal remix kan de goedkeuring wegdragen, dankzij een stuwende drive die deze revisie van extra kracht voorziet. En natuurlijk ook leuk: de Ferry Corsten fix die het originele 'The theme' voorziet van een 'Out of the blue' sausje. Altijd een feest die klassieker weer eens te horen.

Jammer genoeg staan hier ook minder geslaagde remixen tegenover, zoals de slappe Myon & Shane 54 versie van 'All around you', het vullertje dat Steve Brian van 'Never apart' boetseerde en de werkelijk nietszeggende remix door Faruk Sabanci van 'Drifting away'.

Wel weer blij ben ik geworden van het opliftende festijn dat Tom Fall heeft gebakken van 'Flying bird', de ronduit ronkende W&W versie van 'Over the rainbow' en de ontzettend lekker doorbeukende Omnia remix van 'Calm down'. Dit zijn van die tracks waarvan je bij het origineel (die heerlijke vocaal van miss Hewitt) al uitkijkt naar een vette verbouwing, en Omnia kwijt zich met verve van deze taak!

Oor-deel
Deze 'deluxe edition' is zoals alle van extra's voorziene heruitgaven. Een must-have voor de onvoorwaardelijke fans en een tweede kans voor de mensen die het origineel misten. Dat betekent evenwel dat de fans worden gedwongen tot de aanschaf van iets dat ze al hebben, al zullen ze blij zijn met de bonus. En dat de late instappers profiteren van een beter aanbod dan in eerste instantie het geval was. Zij die achter stonden winnen in de verlenging. Toch weer dat Duitse voetbal.

Score: 71/100

Originals
  1. Cosmic Gate & Arnej - Sometimes they come back for more