Patchy - Illuminations
16 juni 2013
OrganisatieManual Music / MNL Site
ArtiestPatchy
LabelManual Music
Genre: electropop, synthpop

De uit Londen afkomstige zangeres Patchy is eigenlijk geïnspireerd door een diversiteit aan muziekstijlen, van New Order en Kate Bush tot Magda en Ellen Allien. De bijna legendarische producer Giorgio Moroder is de drijvende kracht achter de muziek van Patchy, welke invloeden van Kraftwerk bevat. Haar stijl bevat eigenlijk elementen uit de 80's en indie met gelaagde sounds en pakkende melodieën.

We openen dit album met 'Dreams', een heerlijk subtiele upbeat intro om vervolgens verder te gaan met de eerste single release van 'Illuminations', genaamd 'Picnic'. Deze plaat heeft een echt zomers karakter, met mierzoete melodieën over een donkere/dromerige bas. 'Brixtonia' is een wat zwaardere track, welke spacy synths en harmonieuze melodieën bevat. We gaan met 'Solutions' een soulful kant op. Een vrij simpel gitaarriedeltje begeleidt de vocalen. 'Vessel' is een echte instrumentale track en biedt een rustpunt in het album. Je zweeft heerlijk weg met deze prachtige plaat. 'Happy Dark Spirit' is donker van karakter met een klassieke ondergrond. 'Control' daarentegen is een mengelmoes van disco, urban en techno invloeden en is daarom een zeer interessante plaat. 'Delicate' en 'City' hebben allebei een wat dromerige feeling met een goed gebruik van onder andere gitaren en piano's. 'Starting Now' is een mooie upbeat afsluiter en als bonus krijgen we akoestische versie van 'Picnic' er nog bij.

Het album 'Illuminations' van Patchy is een zeer aangenaam album geworden. Maar wat wil je ook als producers als Giorgio Moroder, Francesco Pico, Qbical en Lanny May je productioneel gezien ondersteunen. Patchy kan met gerust hart in een adem genoemd worden met (con)collega's Robyn, La Roux en Goldfrap. Dit album is een zeer aangename luistertrip en ik wil iedereen aanraden dit album te gaan luisteren!

soundcloud.com/patchyofficial
soundcloud.com/manual_music

1. Dreams