Airhead – For Years

door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
Airhead – For Years
16 juni 2013
ArtiestAirhead
'For Years' is het debuutalbum van Airhead (Rob McAndrews) en zet definitief een punt achter zijn fase als student producer. Hij is nu een echte internationale musicus, die de wereld rond toert en speelt als gitarist voor zijn goede vriend James Blake. Rob is vaak te vinden in de studio met James en Brian Eno en natuurlijk draait hij op de leukste plekken der aarde.

Als tiener had Rob eigenlijk niet of nauwelijks interesse in electronische muziek en zat zijn muzieksmaak meer in een progressive rock achtige hoek. Maar zoals velen kwam hij toch in aanraking met electronische muziek, door onder andere Digital Mystikz en Loefah. Door deze openbaring, realiseerde Rob zich dat muziek niet simpel was, niet zomaar een aantal noten op papier, maar het was een weergave van pure emotie

Op dit album hoor je dat Airhead zich niet heeft gebonden aan regels/genres, maar het is duidelijk te merken dat alle composities tot in de details zijn verfijnd. Dit is alleen te verwachten van iemand die veel passie heeft voor muziek. We openen dit album met een intro vol delicate gitaar melodieën en wat onrustige claps ('Wait') om vervolgens aan het einde van het album vol gas te gaan met 'Knives' geïnspireerd door London's Plastic People.

Uiteraard komen we op dit album ook invloeden tegen van James Blake en natuurlijk heeft Rob een plaat samen met hem gemaakt. Het zijn met name platen als 'Azure Race', 'Milkola Bottle' en 'Knives' (samen met James Blake) die de sfeer van het album bepalen. Het is een vrij introverte en op sommige momenten erg droevige sfeer die er hangt, maar tracks als 'Callow' en 'Fault Line' brengen dan weer wat leven in de brouwerij, met wat vocalen en speelse ritmes. Ook de plaat 'Autumn' heeft een beetje een Bossanova sausje over zich en bevat eveneens swingende melodieën.

Wat doen we ermee?
Het debuutalbum van Airhead genaamd 'For Years' is een moeilijk album. Na een aantal luisterbeurten was ik pas gewend aan zijn stijl. Mensen die denken dat James Blake ongeveer hetzelfde is, zijn gewaarschuwd. Je hoort her en der invloeden terug, maar toch is Airhead iets heel anders. Kortom wil je eens wat anders dan pompende house/trance/hardstyle enzovoort, dan is Airhead zeker aan te raden. Let wel je moet dit album een aantal keer luisteren voordat het een beetje begint te leven.

1. Wait
  2. Milkola Bottle
  3. Callow