Franck Roger - Extensions of Yesterday

Franck Roger - Extensions of Yesterday

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Het karakteristieke geluid van de in Parijs wonende dj Franck Roger heeft in de afgelopen jaren vele vormen aangenomen. Hij bracht onlangs zijn tweede artiesten album uit, genaamd 'Extensions of Yesterday'. Een zeer gevarieerd werk in een eigen stijl met invloeden van techno, acid en club met hier en daar wat psychedelische geluiden. Franck Roger is een Franse DJ, gesetteld in Parijs. In de loop der jaren heeft hij door hard werken en veel produceren een sterk eigen geluid ontwikkeld. Zijn eerste EP, 'Summer' werd in 2004 uitgebracht bij Betino's Record Sound. Zijn debuutalbum genaamd 'We Walk to Dance' kwam uit in 2006, onder het label Seasons Limited. Hiernaast heeft een berg remixen, singles, compilaties en producties op zijn naam gezet. Franck Roger wordt in vele clubs gevraagd te komen draaien en zit zeker niet stil wat produceren betreft. Ondertussen heeft hij zeker de top bereikt in de wereld van French House. Franck werkt nu samen met artiesten die eerder zijn inspiratie waren en heeft zijn eigen label opgericht, Real Tone Records.

De intro is getiteld 'I Want You'. Een harmonieus geheel vol space synthsounds, waardoor een portamento orgel melodie loopt. Een intro die je meteen inpakt. Van daar komen we bij track 2, 'Calixto'. Een synthloop en hats leiden ons naar wat vollere drumsound vergezeld van industriele minimal sounds. Track 3, 'Gossando' is wat vlotter en heeft ook wat meer tempo met industriele geluiden en space samples, over een oldschool acid beat, welke halverwege wat voller wordt. Ook vallen er wat vocal samples bij. 'Feel It' is track 4. Een lekkere clubhouse/disco beat luidt de intro, tot synthchords en bass bijvallen. Strings en vocal samples maken het compleet en de boel gaat los wanneer er synthstabs inkomen. Een heerlijke danstrack. 'Sands of Time' heeft weer een oldschool beat, met cowbells en claps. Ook de bass heeft een wat oldschool sound. De vocalen van Mandel Turner geven weer een meer new age geluid, aparte combinatie. Deze plaat is vergelijkbaar met de vroegere werken van David Guetta (die van heeeel lang geleden). 'Back With Your Love' heeft een vette flanged bass en keyloop als intro. Vergezeld van vocal samples en een leadmelodie belanden we in een relaxte beat. Een wat expirimenteel en psychedelisch orgel geluid en strings maken het uiteindelijk tot een space geheel. 'Tension' gaat van start met een clean techno beat en gated strings. De aanvullende hats en bells maken een minimal sound. Halverwege vallen snare en claps bij, de strings worden bijgestaan door industriele synthstabs. Tegen het einde een korte break, waarna we terug komen in een dikke technosound. 'Friday' zet de technosound nog even door. Een flat kick en hat worden verderop aangevuld met snare en claps. Metallic stabs geven een vette industrial techno geluid. 'Surrounded' geeft een minimal technotrack. De strings geven een harmonieuze sound, af en toe wat psychedelisch. De bass is donker en simpel. Een key melodie loopt over de strings en wordt gaandeweg wat gevarieerder. Een vrij drukke, onrustige track. 'Black Jazz' is alweer de een na laatste track. Een funky bass over een dikke technobeat maken wederom goeie dansplaat. Het industriele komt van de metallic stabs, maar een jazzy lead melodie brengt de funky sound weer terug. Aangekomen bij de afsluiter van dit album 'This World Don't Go Round'. Een wat vervormde bluespiano luidt de intro naar een relaxte urban beat, waarover spoken word en piano samples spelen. Een verrassende hiphop outro.

Concluderend, dit tweede album van Franck Roger zit vol verrassingen. Verschillende stijlen komen voorbij. Wat mij betreft een welkome afwisseling in het hedendaagse housegeweld.

Score: 78/100

1. I Want You