Major Lazer - Free The Universe

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Major Lazer - Free The Universe
7 juni 2013
ArtiestenDiplo Site
Major Lazer Site
We schrijven 2009: het eerste album van de succesvolle combinatie Diplo en Switch ziet het levenslicht onder de naam: Major Lazer - Guns Don't Kill People... Lazers Do. Het betekende een enorme boost voor de dancehall maar ook voor de twee heren. Dat het succes ook de bekende popsterren niet onopgemerkt bleef, bleek wel uit Beyoncé's - Run The World (Girls) welke een groot deel van Lazer's 'Pon The Floor' bevatte. Na een wereldtour (die in een tijdsbestek van ruim 2 jaar gehouden werd) besloot Switch zijn eigen weg voort te zetten en liet hij de besturing van het ruimteschip dat Major Lazer heet, in Diplo's handen.

Als de laadklep van de shuttle open gaat en het felle licht over de lege vlakte schijnt, horen we 'You're No Good'. De rustige openingstrack heeft een catchy refrein en geeft Diplo de ruimte om te experimenteren. Wat anders dan de normale stijl, maar helemaal niet verkeerd om te cd mee te beginnen. 'Jet Blue Jet' en 'Wind Up' (bijgestaan door Elephant Man, Opal en een diepe bass) zijn die typische Major Lazer tracks waarvoor je het album koopt. Opzwepend, trommels, een lekker tempo en piepende, overstuurde geluidjes zijn de ingrediënten om het feest in huis te halen.

Ook de reggae liefhebber kan bij dit album weer zijn hart ophalen, 'Get Free' was de eerste single die uitkwam van dit album en heeft een lekkere vibe. De vocalen van Amber (Dirty Projectors) zijn aangenaam en geven even een kort chillmomentje. Ook 'Jessica', 'Reach For The Stars' (hitje in wording, met een toffe Wyclef Jean) en 'Playground' (ogen dicht en je waant je in Kingston, Jamaica) zijn relaxen tot de max en zullen het ongetwijfeld goed doen met een lekker jointje. In 'Keep Cool' vinden we de man met de aardappel in zijn keel: Shaggy. Ik ben persoonlijk geen fan van zijn stem, maar hij sluit wel heerlijk aan bij dit carribische geheel. De beats zijn vet en ook de zang van Wynter Gordon is uitstekend. Ze is dan ook niet voor niets een veelgevraagd vocaliste.

In 'Jah No Partial' komen we de eerste serieuze battle tegen: de heftige dubstep van Flux Pavilion meets dancehall. De herkenbare sound zal je vast en zeker vaker gehoord hebben in de sets van Flux en bleek al een enorme hit in de dubstep scene. Kijk uit voor je woofer! 'Scare Me' is vaag, snel, heeft een gitaar en doet een beetje denken aan een 80's film soundtrack. Als er even een tussenstuk komt worden we verrast door een toffe kick die het volgende refrein introduceert en je weer in de Cadillac over Sunset Boulevard laat rijden. Na het luisteren zal je even achter je oren krabben, maar dat die blijft hangen kan ik je wél vertellen.
'Watch Out For This (Bumaye)' kunnen we natuurlijk niet om heen de laatste weken. Of het nu op de radio was of de festivals, de plaat had alles om een hit te worden en zo geschiedde. Diplo wordt hier bijgestaan door Busy Signal, FS Green en Nederlands multi talent The Flexican. Verdere woorden lijken me overbodig: volume op 10 en kom maar op met die zomer! Bij 'Sweat' vinden we opnieuw een Nederlandse inbreng, in de vorm van Laidback Luke. Als een cocktailmixer op het strand voegt Luke de herkenbare Dirty Dutch house door de vocalen van Ms. Dynamite. De kritische luisteraar zal elementen horen uit Pon De Floor en de Diplo remix van Bingo Players' Get Up. De níet zo kritische kan rustig de volumeknop zoeken en los, want de track beukt als een kokosnoot.

'Bubble Butt' (de huidige Lazer hit) mogen we een hiphop track noemen. De minstens zo vage clip vertelt over de aanwezige kont van dames waarmee al schuddend op het ritme gedanst kan worden. Bruno Mars (wie kent hem inmiddels niet?) verzorgt samen met Tyga en Mystic de vocalen en maken het tot een prima dancefloor filler. 'Mashup the Dance' is zoals de titel al zegt een stevige mengelmoes aan geluiden. Ook hier komen we weer bekenden van eigen bodem tegen, namelijk: The Partysquad. Na diverse releases op Diplo's label Mad Decent krijgen zij eindelijk de erkenning van serieuze muziekmakers. Dat ze grote stappen maken in Amerika is dan ook vooral aan henzelf te danken en hun huidige releases.

Als we naar de klok kijken tikken de laatste secondes weg en maakt het ruimteschip toeren om te vertrekken, de taak van Major Lazer zit er op. De missie om het universum te verrijken met nieuwe, frisse muziek is volbracht en zet koers naar een nieuw avontuur. Met 'Free The Universe' levert Diplo een uitstekend album af. Bijgestaan door grote namen als: Elephant Man, Shaggy, Laidback Luke, Wyclef Jean en Bruno Mars is de variatie ruim aanwezig en mag (voor de verandering) ook het artwork een pluim ontvangen. Dat er uiteraard een commercieel tintje zit aan dit geheel is niet vreemd, aangezien het Major Lazer project voor de grote massa is. Mocht dat je ding zijn en zing je 'Bumaye' inmiddels luidkeels mee dan kun je dit album blind aanschaffen.

Inmiddels heeft Diplo op Jamaica de laatste hand gelegd aan Snoop Dogg's (tegenwoordig zelfs Snoop Lion) 'Reincarnated' album (welke reeds verkrijgbaar is). Iets zegt me, dat het universum nog niet klaar is met Major Lazer, alleen de tijd zal het leren.

Free The Universe
  1. You're No Good (feat. Santigold, VYBZ Kartel, Danielle Haim & Yasmin)
  2. Jet Blue Jet (feat. Leftside, GTA, Razz & Biggy)