Thomas Schumacher - Stand Up

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Thomas Schumacher - Stand Up
17 mei 2013
Al ruim 20 jaar laat Thomas Schumacher een spoor van losse tracks, platen, samenwerkingen en albums achter en is zijn discografie onderhand enkele A4tjes lang. Het is bijna onmogelijk om niet ooit een keer iets van hem gehoord te hebben. Zo rond 1993 doken voor het eerst de namen T-Phunk Essentials en NIP Collective op in de toenmalige Duitse Acid/Rave-scene. Samen met zijn toenmalige partner Ilker Yilmaz begon Thomas Schumacher zijn opmars in de techno-scene. Nummers als "Acid is What", "Rotary Speaker", "I'm About", "Moments of Decesion" en "Ocean" werden grijs gedraaid. Thomas bleef gedurende de jaren daarna zijn stijl aanpassen en scoorde menig succes. Niet alleen onder zijn eigen naam, maar ook onder zijn alter ego "Elektrochemie LK". "Schall (T.S. Remix)" (1999) en "When I Rock" (2000) zijn beide dikke hits geworden, mede dankzij de langzame diepe pompende bassen en aanstekelijke samples in de tracks. Daarnaast heeft hij in 2004 nog een mix-up gemaakt genaamd "Tainted Schall" met daarin de samples van Soft Cell's 1981 cover van "Tainted Love". Dat Schumacher graag speelt met diverse stijlen bleek al eerder op zijn albums Electric Ballroom (1998) en Electric Avenue (2000). Electro ("Rioter No1."), dr&bs ("Bimmer"), funky techno ("Ground Zero") en up-tempo techno ("Play Fast & Loose"), het komt allemaal voorbij. Daarnaast produceerde hij rond die tijd ook zijn meest gewaardeerde EP tot dan toe "Tek29". Een plaat die tot op de dag van vandaag nog altijd compleet grijs gedraaid wordt en nog steeds even geniaal klinkt als toen.

Thomas blijft aan de lopende band platen uitbrengen, maar pas in 2006 komt hij, in samenwerking met Stephan Bodzin, met zijn 3e studio album "Home". Een veel ingetogener album dan de eerdere 2 daarvoor. Het is duidelijk dat de hele verandering in de techno-scene (van up-tempo naar meer minimal) ook hier te merken is. "Home" blijkt echter een zeer creatief album te zijn en brengt op diverse fora een hevige discussie op gang, wie van de 2 producers nu eigenlijk de overhand heeft gehad op dit album. Nadat ook deze storm in een glas water is gaan liggen, wordt het relatief stil voor Thomas' doen. Hij breng zo nu en dan nog wel een plaat uit maar we moesten maar liefst 7 jaar wachten op zijn laatste wapenfeit "Stand Up". Eind juni vorig jaar kregen we al een voorproefje in de vorm van de "Vorfreude-EP" en later de "Do Real-EP" eind december. Nu is er dan eindelijk een geheel nieuw album. 13 tracks gemixt tot 1 geheel, of 13 volledige versies voor als je de digitale versie wilt aanschaffen.

"Stand Up" begint gelijk met de titeltrack. Langzaam opbouwend, steeds ritmischer en voller wordend. Van korte schrapende metallic synth-toontjes tot een ronkende motor, nadat de leadvocaal iedereen heeft opgeroepen om op te staan en te luisteren. "Do Real" brengt daarna wat meer 'schwung' in de mix met z'n electro aandoende klanken. Voor degenen die de cd "Marco Bailey – Live in Ageha Tokyo" nog kennen. Deze track doet een beetje denken aan die mix. Met "Vorfreude" komt de lente weer een klein stukje dichterbij. De track klinkt open en bouwt langzaam naar een hoogtepuntje op. Een mooie licht hypnotiserende track om een set langzaam maar zeker naar het volgende niveau te tillen. "Fangbanger" zorgt daarna voor nog meer 'freude' maar dan op de dansvloer. Vooral de opkomende synthesizer valt in het begin niet op, totdat alles eromheen ineens wegvalt en je vol geconfronteerd wordt met de kracht van deze meeslepende vibrerende sound. Hier zal menig dansvloer nog van ontploffen. Na het redelijk basic "What You Wanna Shake" worden we verrast door de rustige breakbeat in "Electric Ballroom". De daarbij rollende licht echoënde synthesizer zorgt voor een ontspannen doch nieuwsgierige gemoedstoestand.

Dat wordt alleen maar versterkt wanneer het ingetogen "Every Little Piece" ingemixt wordt. De zangpartij van Caitlin Devlin klinkt zowel helder als een beetje getemperd en past goed bij de gebruikte synths. Dit is echt een luister track en laat gelijk zien hoe veelzijdig Herr Schumacher ist. "Banshee" wordt er hierna eigenlijk niet zo mooi aangeplakt. Aangezien deze track veel intenser en neurotischer is, had de overgang wel wat minder abrupt mogen zijn. Deze tracks passen niet echt na elkaar. Neemt niet weg dat "Banshee"een ideale 'opnaai'-track is voor op de dansvloer. Even iedereen wakker schudden en de ruimte laten kolken. Daarna laat "Wolf" je weer langzaam in slaap sussen, positief gezien dan. Deze track vol warme klanken is namelijk meer geschikt voor de opbouw van je set dan voor halverwege. Op 10 neemt "Warehouse" je even terug in de tijd met z'n oldschool vocal-samples, golvende melodie, basic beat en metallic percussie. Een ideale plaat om met je ogen dicht al luisterend lekker bij weg te 'spacen' op het strand. "T.W.E.N.T.Y." neemt je vanzelf weer bij de hand om je terug te leiden naar de dansvloer. Dit is de laatste track om stoom bij af te blazen, want bij "Is your Kettle on?" gaat het tempo vol omlaag. Deze soulvolle down-tempo track komt nogal rauw binnen dankzij de licht vervormde zangpartij. Wanneer de plaat eenmaal op gang is gekomen, met alle bijgeluiden en synthesizers klinkt het allemaal toch wel relaxt en laidback. De overgang naar de laatste track op de cd is nu wel ideaal. "Somewhere" is een rustige ambient plaat zonder beats, met alleen maar golvende en echoënde melodieën die opkomen en weer verdwijnen.

"Stand Up" zit productie technisch kwalitatief goed in elkaar. De afzonderlijke tracks klinken stuk voor stuk goed. Het is alleen jammer dat het mixwerk zo knip&plak-achtig aandoet. Dat had echt beter gekund. Daarbij kun je je afvragen of de tracks misschien niet beter in een andere volgorde geplaatst hadden kunnen worden en wat überhaupt de toegevoegde waarde van het mixen is, aangezien het zulke mooie (lange) tracks zijn, die nu ingekort in een mix zijn gepropt. Had er dan nog enkele bij gemaakt en het verdeeld over 2 schijfjes met ieder 7 a 8 tracks.Wij raden jullie aan, om voor de digitale versie te gaan, aangezien je dan de volledige tracks kan aanschaffen. De mix is een leuk extraatje maar zou eigenlijk achterwege kunnen blijven.

Score: 73/100

1. Stand Up
  2. Do Real