Bass Generation - The Ultimate Trap & Dubstep Collection

door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
12 mei 2013
ArtiestMurdock
Labeln.e.w.s. records
Genre: dub, dubstep, trap
Enkele jaren geleden begon dubstep de kop op te steken. In de Lage Landen werd het onmiddellijk een groot succes. Zowel in Nederland als in België kwamen grote talenten op en het is intussen al niet meer weg te denken op de hedendaagse festivals, vaak in combinatie met drum 'n bass. Sinds kort is daar ook trap bijgekomen. Het komt misschien iets moeilijker van de grond, maar dankzij de megahype van "Harlem Shake" is het ook eindelijk in een stroomversnelling geraakt. Vele artiesten proberen nu in deze nieuwe scene door te breken. Enkele plekken in beide Lage Landen hebben een scene die wel oren heeft naar deze nieuwe trap-sound. Het zal dus ook niet lang meer duren eer deze stijl ook volwaardig op de festivals aanwezig zal zijn. Bass Tank van N.E.W.S. vond het een geweldig idee om deze twee stijlen te combineren op een release. Murdock koos en mixte alle nummers zelf op beide discs.

Het begin is alvast veelbelovend. Zowel "All Deez" als "Network" vormen trap van de bovenste plank, net die sound waar het echt om draait. Gekklinkende samples en een superdiepe kick/bass. Beide nummers geven aan dat de scene op korte tijd heel erg volwassen en populair is geworden en laten de scene in de goeie richting gaan om echt een volwaardige stijl te worden. Daarna is het eerder gewoon leukjes. Het blijft nog even bij trap en het is nog steeds kwaliteitsvol, maar het haalt niet het niveau van de openingstracks. Vooral "Power To The People" is niet echt je van het. Sem Thomasson is de eerste naam die de dubstep invloeden laat doorschemeren. De mix begint vanaf dan ook weer een stuk interessanter te worden. "Aorta" is een aanstekelijk nummer met een verschroeiende melodielijn. De dubstep is niet puur van eigen bodem. Het is een stijl die vooral in de Engelstalige landen zeer populair is en dat is ook merkbaar aan de mix. Her en der zien we Britse artiesten voorbijkomen die toch duidelijk een andere dubstep-weg zijn ingeslagen. "Ampalamps" is een van die enorme kleppertjes in de mix. Trap en dubstep liggen niet zodanig ver uit elkaar en dit is een track dat enorm veel van beide stijlen wegheeft.

Maar de echte kwaliteit komt toch hoofdzakelijk van de dubstep artiesten. "Slaughterhouse" is weer een van die verschroeiende tracks met verbazingwekkend relatief wat metalinvloeden. Murdock heeft de mix boeiend proberen te houden met zeer afwisselende dubstep invloeden (diepgaand, vrolijk, crazy) en een mooie afwisseling met trap. Tegen het einde van de mix krijgen we weer wat trap door de speakers met "Snake Juice" van Nadastrom and Gent & Jawns, al is het van korte duur. Er komt zelfs pure dub en break langs met "Never Been". En dat Netsky een grote invloed heeft is ook zeer duidelijk. "Act Like You Know" lijkt van zijn hand te zijn, maar is eigenlijk van Nero. Dit is een schoolvoorbeeld van de vrolijke dubstep. Door het tempo heeft het best ook wel wat weg van de drum 'n bass. "Beyond The Shadows" vormt dan weer een aparte afsluiter, een zeer rustige afsluiter onder de noemer van dub.

We verwachten van hetzelfde laken een pak op de tweede cd, maar die begint alvast een stuk commerciëler en vrolijker dan de eerste mix. "Hypercaine" is geen slecht nummer, maar het is overduidelijk dat Nero instond voor de remix hiervan. Hij geeft de dubstep niet alleen een sneller tempo, maar ook net dat tintje dat het toegankelijk maakt voor het allergrootste publiek. Daarna knalt Murdock weer wat trap door de speakers, maar het is niet helemaal het niveau zoals bij de eerste twee tracks in de eerste mix. Remixes horen nu eenmaal bij een nieuw ontsproten stijl, maar ze zijn zeker niet allemaal even geslaagd. De RL Grime remix van Benny Benassi's "Satisfaction" is een van die jammerlijke remixes. Er zit zoveel originaliteit in de artiesten heden ten dage, dat deze remixes volledig overbodig is. "Grapes Alla Vodka" is dan wel weer een pak beter, net als "Disco Music". De dubstep remix van "Pump Up The Jam" is weer een van die jammerlijke voorbeelden. Gelukkig blijft het hier eerder bij het misbruiken van de sample en is de rest nog best ok geproduceerd. Vanaf dan gaat het niveau va de dubstep wel enorm de hoogte in. De subs en de melodielijnen werken enorm aanstekelijk en bewijzen dat dubstep nog steeds hot is en groeipotentieel heeft.

Murdock heeft een enorme diversiteit aan dubstep gekozen. Het gaat van diep en hard, naar traag, chill en mellow via de vrolijke en iets commerciëlere kant. De gekozen trap is afgezien van de eerste twee tracks absoluut niet geslaagd te noemen. Er zijn een pak betere releases dan de hier ten berde gebrachte trap. Al bij al is deze Bass Generation geen al te slechte release, maar het springt zeker niet in het oog. Laat dit evenwel geen afknapper zijn om beide stijlen verder te ontdekken en verder door te laten groeien.

soundcloud.com/cubrik/bass-generation-the-ultimate

1. Buku - All Deez (FIRST COMP USAGE)
  2. Dream Mclean - Network (Chase & Status Remix)
  3. TNGHT - Higher Ground
  4. Supersizm - Power To The People (EXCLUSIVE TRACK)
  5. Dekay - Can't Dance (EXCLUSIVE TRACK)
  6. Sem Thomasson - Aorta (Point.Blank Remix) (FIRST COMP USAGE)
  7. Grimelock & Dusk Creator feat Omar Perry - Refuse (FIRST COMP USAGE)
  8. xKore - Stabs
  9. Dubba Jonny ft. The Duke - Ampalamps (FIRST COMP USAGE)
  10. Le Cousin - That Coochy (Requake Remix)
  11. KillSonik - Slaughterhouse
  12. Syndaesia - Jacuzzi Jam (FIRST COMP USAGE)
  13. Nadastrom and Gent & Jawns - Snake Juice
  14. TC - Do You Rock
  15. Dub Phizix Feat Fox - Never Been
  16. Nero - Act Like You Know
  17. KOAN Sound, Gemini, Culprate & Asa - Beyond The Shadows
  1. Hypercaine (Nero Remix) - DJ Fresh
  2. Gap Track - Snarebox
  3. Diamond Ice - Houcemate
  4. Break A Leg - Syndaesia
  5. Satisfaction (RL Grime Remix) - Benassi, Benny
  6. Grapes Alla Vodka - Grime, Rl
  7. Disco Music - Brown & Gammon
  8. Pump Up The Jam (Eptic Remix Edit) - Technotronic
  9. Tap Ho (Dubstep VIP) - TC
  10. Bump That - Bloodfire
  11. Chicago (Syndaesia Remix) - Bolland, CJ
  12. Drinking Man - Jonny, Dubba
  13. F*#cking Right - Mizuki
  14. Hit Me - Zeds Dead
  15. Space 21 - Brownz
  16. Cracks (Flux Pavilion Remix) - Freestylers
  17. Don't Stop - Houcemate
  18. Frostbite (Wonkap Remix) - Nerva
  19. In The Place - Laxx
  20. Jona's Dub - Dusk Creator

Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
'En dat Netsky een grote invloed heeft is ook zeer duidelijk. "Act Like You Know" lijkt van zijn hand te zijn, maar is eigenlijk van Nero'
:o Dude!... toen de heren van Nero voor het eerst bezig waren met dubstep, had onze vriend Boris nog nooit van dubstep gehoord. Toen Netsky zijn eerste hit had, had Nero al een Grammy op zak. Ik snap wel dat jij als Belg zo'n referentie maakt, maar als je dat op wereldniveau gaat wegzetten is het een beetje apart. ;)

'ook wel wat weg van de drum 'n bass'.. het is ook dnb ;)

Maar buiten dat, leuke recensie en best een fijn cd'tje. Kan me wel vinden in de 70/100. Paar enorm dikke tracks en een stel goedkope brol. Meerdere oude platen en enkele nieuwe pareltjes. Geeft ook wel lekker Murdock zijn draaistijl weer..