Mano Le Tough - Changing Days

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
Mano Le Tough - Changing Days
27 april 2013
Mano Le Tough (Niall Mannion) is geboren te Greystones in Ierland, maar momenteel woonachtig in Berlijn. Hij geeft een maandelijks Berlijns feest, Passion Beat genaamd en wordt zeer gewaardeerd door collega DJ's. Daarom draait Mano wereldwijd en is een regelmatige gast in clubs als Panorama Bar, Robert Johnson en Trouw. Hij brengt ons nu zijn debuut artiestenalbum, Changing Days. Meer dan "gewoon" club of house, het album heeft zijn unieke soundmix van moderne disco, atmosferische house en electro. In 2009 bracht hij zijn eerste single uit onder het label Internasjonal getiteld 'Warhorn' en de eerste EP een jaar later, Eurodancer EP onder Mirau. Daarna nog enkele singles en een EP onder verschillende labels. Dit laatste album komt uit onder Permanent Vacation.

'Cannabalize' is het eerste nummer. Slagwerk en metallic sounds met een voicesample introduceren een eenvoudige bass. Halverwege valt een string bij de 2 stemmige zanglijn en valt de beat bij. Een relaxt begin van deze CD met een minimal electro sound. 'Everything You've Done Before' volgt en begint met een doffe kick en een vijfkwart synthstab. High keys en rhodes vallen bij op een jazzy beat. Een gitaar melodie komt er even later door en rolt over de claps en kick. Halverwege start de zang, deze wordt zweverig gebracht waardoor een dromerige sfeer ontstaat. Track 3 is de titeltrack, 'Changing Days'. Een synthchord, vergezeld van clap en hats wordt aangevuld met een lead loop en strings op dezelfde melodie. Deze loopt de hele track door, de gated strings geven uiteindelijk samen met de bass wat akkoorden mee over een relaxte beat. 'Dreaming Youth' gaat van start met een scherp gitaargeluid naast een hypnotiserende didgeridoo. Congo's, clap en kick vormen de beat en geven samen met de sound van marimba's een urban sfeer. Deze wordt halverwege wat voller. De voicesamples zijn dromerig, zoals de titel al doet vermoeden. Zo ook de zanglijn die tegen het einde van dit nummer invalt. 'A Thing From Above' begint met een orgelgeluid wat me erg doet denken aan een oldschool sound, welke The Prodigy vaak gebruikten. Daarnaast maakt de robotstem het samen met de geluiden die worden gebruikt een heel space track. De beat in dit nummer is minimaal en zet tegen het eind wat meer aan en wordt meer techno.

De volgende track is 'Primitive People'. Hats en een bassloop luiden de intro. Kick en snare vallen bij en langzaam aan komen er synths en pulsating sounds in en zo ook de vocals. Na een minuutje valt alles weg en horen we alleen nog wat sprankelende belletjes en space sounds. Na deze break bouwt het nummer zich weer op en brengen de vocals weer gang. 'Nothing Good Gets Away' heeft een lekkere discobeat welke wordt bijgestaan door eenvoudige synthchords. Gaandeweg komen er meer sounds in, zoals een gitaar riff en wat percussie. Na een korte break zet ook de beat wat meer aan met wat elektronische percussie. In 'Please' zijn weer de robotachtige samples te horen op een chille beat. Zachte strings, pianochords en percussie kabbelen rustig voort. Naar het einde zijn wat vocals te horen en af en toe een pianoriedel, een heerlijk relaxte track. Het voorlaatste nummer is 'Moments of Truth'. Een vlotte clubbeat zet in met zachte synthchords en stabs. Ook hier weer elektronische percussie en voice-samples. Een funky bass ondersteunt rappe keychords en een leadloop. De overheersende hats en stabs maken het tot een swingend geheel. 'The Sea Inside' . Een gitaar riff over eenvoudige percussie brengt de intro. Een zachte, diepe bass en samples begeleiden ze en geven een relaxte sfeer. Tegen het einde valt nog heel even een piano bij. Het album wordt afgesloten met het geluid van ruisende golven aan het strand.

De stijl van dit album is moeilijk onder een noemer te brengen. Een mooie mix van electro, disco en house met invloeden van club en technosounds, maar ook hier en daar een ambient sfeer. Maar daarmee wordt de lading nog steeds niet gedekt. Ik zou zeggen, luister en oordeel zelf. In elk geval een heerlijke CD om relaxed in het zonnetje met een koud drankje naar te luisteren.

Score: 82/100

1. Cannibalize
  2. Everything You've Done Before