Simian Mobile Disco - Live

Simian Mobile Disco - Live

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
Genre: disco, house, techno
De Britse James Ellis Ford en James Anthony Shaw, ook wel bekend als Simian Mobile Disco, brengen een live cd uit van een optreden van afgelopen december. De twee befaamde techno-nerds namen het album op tijdens een tour in de Verenigde staten en noemen het simpelweg: 'Live.' Ford en Shaw, die eind jaren negentig begonnen met produceren naast hun studie, zijn inmiddels uitgegroeid tot gerenommeerde elektronische pioniers. Ze staan bekend om hun onconventionele progressieve technosound en hoogstaande live performances.

Simian Mobile Disco start hun live cd met een edit van 'Your love.' Na deze diepe intro volgt 'A species out of control', wederom een edit. In dit vroege stadium van de cd wordt het al duidelijk dat de mannen rijkelijk experimenteren met hun tracks: een volledig originele versie van een plaat is over de hele cd genomen een zeldzaam gegeven. Het tempo gaat wat omhoog met 'Unfixed', een broeierige plaat vol 909 drums en wat voorzichtige acid geluiden, die later op de cd nog vaak de kop op zullen steken. Na een sfeervolle met diepe synths doorspekte 'Supernoon' komt de hit 'Cerulean', die op wat 909 geluiden in zijn originele staat is gebleven. Hierna wordt het gas open getrokken met de klassieker 'It's the beat.' Na deze harde, maar vrij opgewekte beuker wordt de sfeer grimmiger met 'Skin cracker.' In de daaropvolgende plaat: de classic 'Hustler jam', die volledig is omgebouwd en ondergedompeld in diepe acid sounds komt deze sfeer tot een climax. Vervolgens wordt het geheel wat progressiever en lichtvoetiger. We horen dit terug in tracks als 'Aspic' en 'Wooden.' Het tempo en de indringende bassen en drums zijn echter niet aflatend. Als het bijna niet harder lijkt te kunnen, volgt er een volledige omslag met de diepe, melancholische 'Seraphim.' Het gebeuk maakt plaats voor een trage breakbeat met diepe synths en vocals. (why can't you be/where I want you to be) De heren blijven in dit spectrum met 'Cruel intentions', een disco-achtige track die halverwege omgevormd wordt door een stampende beat waarmee de cd weer in krachtiger vaarwater komt. Voor een laatste maal wordt de beuk erin gezet bij 'Interference', een plaat die als geen andere op het album doorgeladen is met het inmiddels welbekende 909 geram. Daarna wordt de show afgebouwd en waardig afgesloten met 'Sleep deprivation.'

De live performance van Simian Mobile Disco is bijzonder indrukwekkend. Hun set-up is bijna volledig analoog, met één enkele laptop om het geheel bij elkaar te houden. Verder is het een potpourri van drumcomputers en modulaire systemen, die bij elke keer dat ze bediend worden originele, kraak verse geluiden voortbrengen. Dit is af te horen aan de live cd. De tracks lopen op ongeëvenaarde wijze in elkaar over, de effecten, acid en 909 sounds wisselen elkaar naadloos af en vullen elkaar aan. Waar een overkill dreigt wordt dit alles met hoge kundigheid gedoseerd, teruggebracht en afgekapt waar nodig. Een aanmerking op de live cd zou kunnen zijn dat de track selectie een tamelijk hoog 'greatest hits' gehalte heeft: voor de doorgewinterde Simian Mobile fans is er weinig nieuws te horen. Daar moet wel bij gezegd worden dat de originele versies zo omgevormd, hernieuwd en van drums voorzien zijn dat dit weinig roet in het eten gooit. Simian Mobile Disco's 'Live' is een muzikale trip van ongekende kwaliteit die je niet mag missen.

Score: 82/100

1. Your Love Ain't Fair / Run Theme
  2. A Species Out Of Control