Footprintz - Escape Yourself

Footprintz - Escape Yourself
4 maart 2013
ArtiestFootprintz
Genre: deephouse, house, techno, synthpop

Vision quest; een eeuwenoud ritueel waarbij een individu veel over zichzelf kan leren en over de wereld om hem of haar heen. Anno 2013 gebeurt dit nauwelijks meer door middel van rituelen, maar al doende leert men over het leven. Vooral tussen je 16e en 25e levensjaar kom je veel over jezelf te weten. Ook over de wereld en de mensen om je heen leer je een hoop. Je ontwikkelt jezelf in rap tempo en zo nu en dan gaat dit gepaard met hevige pieken en dalen. Met deze groep mensen in het achterhoofd hebben de mannen van Footprintz ruim drie jaar lang aan hun debuutalbum gewerkt. Vandaar ook dat ze dit schijfje de toepasselijke titel 'Escape Yourself' hebben meegegeven. Het album komt uit op het label Visionquest.

Muzikale ontsnapping
Footprintz is een Canadees duo bestaande uit Adam Hunter en Clarian North. Beide mannen bespelen de nodige instrumenten en ook zingen kunnen de twee meer dan prima. Op het label Visionquest hebben zij al enkele EP's gereleased, welke vooral werden geroemd vanwege de wat diepere sounds met hier en daar wat (synth)pop invloeden. Daarnaast wordt het tweetal ook de hemel ingeprezen vanwege hun sterke live optredens, waar ze ook daadwerkelijk zingen en de instrumenten bespelen. Op het nog jonge label van Lee Curtiss, Ryan Crosson, Seth Troxler en Shaun Reeves presenteert het duo nu een muzikale ontsnapping. Deze muzikale uitbraak begint met ''The Things That Last Forever''. Een heerlijke relaxte openingsplaat, met ietwat zweverige synths en sterke vocalen. Verder weten de warme beats ook in positieve zin op te vallen. In het vervolg worden nog veel meer dromerige plaatjes voorgeschoteld, waarbij vooral ''Utopia'' en ''The Invisible'' er bovenuit springen. Ook het thema van de cd komt goed naar voren tijdens het laatstgenoemde nummer, met de doeltreffende tekst 'Take me from the usual...to the invisible...unpredictable'. Verder zijn het de warme beats, sfeervolle synths en instrumentale hoogstandjes die ieder nummer weer weten te overtuigen. De mannen weten bovendien ook vocaal te overtuigen.

Ook tijdens het tweede deel van dit album horen we een aaneenschakeling van warme en sfeervolle tracks. Zo is bijvoorbeeld ''Uncertain Change'' een heerlijke en rustgevende plaat, welke ietwat diepe klanken bevat die worden gecombineerd met zwoele beats. Tijdens deze ontdekkingsreis naar jezelf zweven de mannen uit Montreal vrolijk verder. Het begint inmiddels op te vallen dat er qua variatie ook meer dan genoeg te beleven is. Daarnaast steken alle tracks onwijs sterk in elkaar en is er een geweldige balans tussen de instrumentalen en vocalen. Een perfect voorbeeld hiervan is ''Zanzibar'', maar ook platen als ''Dangers Of The Mouth'' en ''The Fear Of Numbers'' weten een torenhoog niveau te halen. Met ''The Nightingale'' krijgen we nog een vrij traag nummer te horen. Wederom een erg sterke plaat, met heerlijke meeslepende beats. De afsluitende track is ''Keys To The Sky'', welke zorgt voor een afsluiting in stijl. Wederom krijgen we wat levenslessen mee van het duo, met op de achtergrond heerlijke en bijna dromerige synths. Een mooi einde van een uitstekend eerste album!

Voetafdruk
Dit is pas het tweede artiestenalbum op het label Visionquest. En wát voor één. De twee laten een niet te missen voetafdruk achter met 'Escape Yourself'. Want wat is dit een ijzersterk debuutalbum geworden van de mannen van Footprintz. Het Canadese duo zorgt voor een heerlijke zweverige ontsnapping aan jezelf, waarbij warme beats en zweverige synths de luisteraar op een geweldige manier weten mee te voeren. De twee verslappen geen moment en qua variatie is er ook genoeg te beleven op dit schijfje. Verder zijn Adam Hunter en Clarian North goede zangers, die hun instrumenten meer dan prima beheersen. Kortom; dit is een topalbum. En niet alleen voor de jongeren onder ons. Er surfen hier ongetwijfeld Flockers op leeftijd die van dit Footprintz album zullen genieten.

1. The Things That Last Forever
  2. Heaven Felt Like Night
  3. Utopia