Jay Shepheard - Home & Garden

Jay Shepheard - Home & Garden
3 maart 2013
De in Berlijn woonachtige Brit Jay Shepheard brengt al sinds 2007 tracks en remixes uit, waarin hij disco en deephouse voortreffelijk tot één geheel weet te smelten. Vijf jaar geleden heeft hij het derde deel van de Compost Black Series mogen samenstellen en mixen en vijf jaar na dato klinkt deze mix nog steeds niet gedateerd. Met 'Home & Garden' brengt Jay Shepheard na al zijn productiegeweld eindelijk zijn debuutalbum uit op zijn eigen label Retrofit dat hij in 2010 opgericht heeft.

Jay Shepheard trapt zijn debuutalbum af met het degelijk klinkende, maar niet bijster opvallende "Forty Eight Stacy". De hierop volgende track "Orbis Tertius" weet wel op te vallen door de sterke oldschool disco invloeden die in deze track verweven zijn, samen met de zweverige strings die deze track nog net dat beetje extra geven. Al luisterend valt op dat elke track met veel zorg geproduceerd is. Zo is "Climbing Faces" vrij simpel qua opzet, echter de pakkende melodie zal er ongetwijfeld voor zorgen dat dit een ware floorfiller gaat worden.

Een andere opvallende track is "Zippin". Deze vrij trage track bevat een pakkende bassline en pianorifje. Het eveneens vrij trage "Be Dangerous" is een andere fraaie productie uit de vingers van Jay Shepheard. Ook deze track bevat een pakkende melodie en bevat diverse elementen uit de oldschool disco. De afsluitende plaat is wellicht de fraaiste track van dit debuutalbum van Jay Shepheard. Direct vanaf het begin van de track is "Two Much Love" al zeer aansprekend en dat gaat de volle lengte van deze plaat door. Het zal ook niet verwonderlijk zijn als deze productie door vele dj's opgepakt gaat worden, die disco en deephouse een warm hart toedragen.

Jay Shepheard's debuutalbum bestaande uit elf tracks, waarin hij probeert zichzelf te onderscheiden door de grenzen op te zoeken binnen het deephouse en disco genre, mag een zeer degelijk genoemd worden. Alle tracks staan ongemixt op het album, echter de tijdsduur van de meeste tracks maakt dit album als dj-tool niet zo heel geschikt. Ondanks dat het album diverse aansprekende producties bevat, is het nog maar de vraag of dit album na diverse luisterbeurten nog steeds even aansprekend blijft.

Score: 77/100

soundcloud.com/jay-shepheard

1. Forty Eight Stacy