Fabriclive 67 - Ben UFO
26 februari 2013
OrganisatieFabricLive
ArtiestBen UFO
LabelFabric Records
Genre: dub
Ben UFO is een van de drie meesterbreinen achter het Hessle Audio label, maar dat is niet wat hem echt populair heeft gemaakt. Het zijn eerder zijn mixing skills die dat voor elkaar hebben gebracht. Hij is een van de weinige artiesten die het in de scene hebben gemaakt zonder ook maar een productie te maken. En dat alleen al is enorm bewonderenswaardig. Zijn talenten werden door de jaren heen steeds meer bejubeld en ook Fabric is dat niet ontgaan. Het 67ste deel is geheel aan hem.

Zijn stijl is enorm gevarieerd en dat is ook duidelijk merkbaar in zijn mixen. Van drum & bass, via dubstep naar het veel rustigere dub. Deze mix concentreert zich hoofdzakelijk op het dub gebeuren. Maar de invloeden reiken veel verder dan dat. De mix wordt heftig doorspekt met Hessle releases, maar daarnaast worden ook de grenzen van de Angelsaksische dance scène opgezocht. Croydon dubstep, acidhouse, Detroit techno, ... Het passeert allemaal de revue. Het begin van de muziek is enorm gestaag en rustig. De eerste paar tracks (zoals "Raw Code") combineert zelfs de minimal sound met het hippe dub.

Maar naarmate de mix vordert verandert de hele sound en komen alle bovengenoemde stijlen voorbij. Je kan bijna geen uitgebreidere mix maken in een scene waarin hokjes steeds minder bestaan en crossbreed steeds meer heerst. Laat dat nu net ook de grote kracht van deze mix zijn. Een hele mix in dezelfde dub-stijl zou het net iets te saai maken om echt boeiend te blijven. De Hessle releases zijn de (saaie) rode draad, maar vooral de uitstapjes maken het echt interessant.

Ben UFO heeft een boeiende en interessante mix neergezet voor Fabriclive. De verwachtingen waren zeer hoog gespannen en we moeten toegeven dat die misschien niet helemaal waargemaakt zijn, maar dit is wel in zekere zin een geslaagde mix te noemen. Heel anders dan de topkwaliteit van Fabric 68, is deze mix genietbaar maar zal de cd niet overdreven lang in de player blijven steken. Het wordt uitkijken naar het 68ste deel van deze Fabriclive reeks.

Score: 74/100

1. Mix Mup - Dub
  2. Delroy Edwards - Feelings
  3. Pev & Kowton - Raw Code
  4. Tim 'Love' Lee - The Tortoise (Sex Tags Mania NYC Mix)
  5. Elgato - Zone
  6. Gesloten Cirkel - Twisted Balloon
  7. Chicago Skyway - It's OK
  8. K Hand - Project 5 (Untitled B1)
  9. Fluxion - Pendoulous
  10. Minimal Man - Consexual
  11. Jam City - Club Thanz
  12. Herbert - Take Me Back
  13. Lowtec - Looser
  14. Pearson Sound - Clutch
  15. Mr. Fingers - I'm Strong (Instrumental)
  16. Shackleton vs Kasai Allstars - Mukuba Special
  17. Kyle Hall and Kero - Zug Island
  18. Circuit Breaker - Ping
  19. Osborne - Bout Ready to Jak (Shake Remix)
  20. Juniper - Jovian Planet
  21. A Made Up Sound - Malfunction (Despair)
  22. Grain - Untitled
  23. Bandshell - Perc
  24. Blawan - And Both His Sons
  25. Pangaea - Release
  26. Joe - Studio Power On
  27. Floating Points - Danger (Locked Groove)
  28. Grown Folk x Main Attrakionz - I.C.E. (Kuedo Remix)

Heel anders dan de topkwaliteit van Fabric 68, is deze mix genietbaar maar zal de cd niet overdreven lang in de player blijven steken. Het wordt uitkijken naar het 68ste deel van deze Fabriclive reeks.

Aha ;)

Klinkt best interessant.