Proxy - Music From The Eastblock Jungles

Proxy - Music From The Eastblock Jungles (afbeelding)
LabelDim Mak Site

Het jaar is 1997: een ijskoude wind die over het Rode Plein waait. Het zijn de barre omstandigheden waarin Proxy zijn grote voorbeelden The Prodigy aanschouwt. Zwaar onder de indruk van deze heftige impressie besloot hij muziek te gaan maken die tot dan toe nog onbekend was in Rusland. Gevormd door zijn omgeving ontrafelde dit door de jaren heen in keiharde, duistere en smerige electrobeats welke hij in 2012 en 2013 bundelde tot zijn debuutalbum. Muziek, rechtstreeks uit de Oostblok jungle.

Part 1
Met een bombastische intro worden we meegesleurd de jungle in, alle tekenen zijn aanwezig dat we een heftige wandeling gaan maken door ruw terrein. Bepakt met berenmuts, een goede fles vodka (wat fijn om je als recensent te mogen inleven in je rol) en de moonboots aan, vertrekken we door het gepantserde hek de duisternis in. De eerste hindernis die we nemen is 'Raw', een track die zijn naam eer aan doet. De industriŽle geluiden worden opgepompt alsof de werknemers net van hun pauze terug zijn en de lopende band weer gaan starten, ondersteund door vocalen hobbelt de track lekker verder en is een aangename start. De liefhebber kent natuurlijk de grote hits 'Raven' (misschien nog wel bekender door de Crookers remix) en 'Dance in Dark' die geen uitleg nodig hebben, deze maakten Proxy tot wat hij nu is; een zeer gewaardeerd collega in de electroscene. 'Revolution' dan, een titel die uiteraard niet mag ontbreken op een cd van een Rus, de tijden van het ijzeren gordijn mogen dan lang achter ons liggen, het onderscheid van stijlen zit er nog goed in gebakken want hier vinden we een goed dansbare track die de cd op sleeptouw neemt naar 'Junk', de breakbeat track die ondersteund wordt door een alarm en funky vocals.

Met 'Raja Ganja' en 'In Time' lopen we even een klein dorpscafeetje in voor een shotje en om op te warmen. Een lekker tussenstukje (skit) wat bijna reggea genoemd mag worden zorgt voor een lekkere vrolijke afwisseling tussen de heftige sounds. 'Raja Ganja' (ongetwijfeld bedacht of gemaakt onder invloed vŠn) heeft een nare sfeer in de goede zin, de downgepitchte Ganja vocal, het valse belletje en de snerpende synth zorgen in ieder geval voor een lekkere 4 minuten. '8000' zal vast een betekenis hebben, om maar niet te gaan gokken starten we de track. De familie Proxy was volgens mij flink dronken toen zij de oude instrumenten er hebben bijgepakt en begonnen te spelen. Het deed mij in ieder geval goed denken aan een gezellige familieavond met folklorische muziek. Dwars als hij is gooit Proxy er een vette ravesound onder die de track afmaakt, super'vrolijke' plaat waarop heftig de Polka gedanst kan worden. 'Shut Up' is heerlijk dansbaar vanwege de vocalen, een lekkere funky track die door de bijna 'valse' synth net even dat obscure meekrijgt, erg fijne productie. We sluiten deel 1 af met 'Abyss'. Opnieuw bombastische geluiden, de breakbeats gaan gepaard met heftige acoustische blazers en beŽindigen het avontuur, voorlopig...

Part 2
Part 2 is net uit en is het laatste deel van het tweeluik Music From The Eastblock Jungle. Waarom 2 delen zou je denken? Nou ja de man produceert als een trein en wilde deze Transsiberische express graag uitgebreid ten toon stellen. We klauteren ons over de prikkeldraad muur en worden warm verwelkomt door '9000' waarmee we stevig pas zetten naar 'Indian Film en 'Classic' welke de bekende Proxy sound hebben. Overstuurde geluiden en smerige sweeps vormen deze tracks. 'Cobra Combo' is lekker uptempo en heeft een toffe electro bliep sound welke op een tankwagen meerijdt die ontspoort lijkt. Na skit 2 komen we aan bij 'Coke', welke natuurlijk twee betekenissen kan hebben. We gaan maar voor de voor de hand liggende keuze en snuiven deze track op. Een track met zang dit keer die een lekkere disco achtige sound heeft, leuke afwisseling. 'Kamuyi' is al wat ouder, of doet oud aan want de ravesynth zal menig liefhebber herkennen, waarna 'Who Are You' het overneemt welke natuurlijk gesneden koek of ijsbeer is voor de doorgewinterde electrofan.

Parasite heeft heftige gitaren en ontketent een revolutie, de tanks worden weer opgestart en mensen gaan rellend de straten op, althans dat idee krijg je hierbij. Chaotische track die misschien best lekker is na een week hard zwoegen, afreageertrack bij uitstek dus. Onze eindbestemming is nabij en de fles vodka bevat nog enkele slokken, tijd om ons laatste kampvuur op te zetten en af te sluiten met 'Audio 15' en 'Nanomed'. Een acid track mag natuurlijk niet ontbreken op een divers album en dus laat 'Audio 15' ons lekker meegenieten van de variatie die ruim aanwezig is op dit album. 'Nanomed' is de vrijdagmiddag in de fabriek; de machines worden langzaam uit gezet, de duisternis valt over het Russische landschap en de werknemers vertrekken richting huis.

Verdict
Ook Proxy kan met een gerust hart naar huis gaan, want hij levert met dit tweeluik een uitstekend album. Diversiteit genoeg want we vinden chille tracks, uptempo, duister, vrolijk, chaos, een heerlijk bord vol Borsjt welke uitstekend op te eten is. Ben je bekend met Proxy dan is dit de ultieme must have. Verder is dit natuurlijk verplichte kost voor als je van duistere muziek houdt, of je nu industrial hardcore fan bent of drum and basser, je gaat dit ongetwijfeld waarderen. En als je dat als producer weet klaar te spelen, dan mag je wat mij betreft zů lang doen over je debuutalbum.

Part 1
  1. Red Juke
  2. Raw