Partyflock
 

Paul Blackford - Return Of The Bionic Bassline

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
Paul Blackford - Return Of The Bionic Bassline
1 februari 2013
In 2003 brak Paul Blackford helemaal door met zijn release "1991", tot op heden nog steeds beschouwd als een van zijn beste werken ooit. De vijf daaropvolgende jaren na die release werden gevuld met tal van feesten en dj-optredens en slechts sporadisch releases; maar wel steengoede releases. Zijn muziek werd steeds goed onthaald en dit vooral in de Britse scene. Maar in 2008 werd het pad helemaal geëffend voor de man. In dat jaar bracht hij met The Forgotton Path zijn debuutalbum uit, en hij heeft sindsdien niet meer stilgezeten. Enkel in 2011 moest Mr. Blackford het even aan zich voorbij laten gaan, maar in alle andere jaren wist hij een album uit zijn mouwen te schudden. Keer op keer werden zijn releases goed onthaald door het publiek. Zelfs producers als Dave Clarke en EDMX wisten zijn stijl te appreciëren en promoten Paul Blackford.

Hij omschrijft zijn eigen stijl als electro op drum & bass tempo, en zegt hoofdzakelijk geïnspireerd te zijn door early rave en Detroit electro en we moeten zeggen dat we al die elementen perfect terug vinden in deze nieuwe release. Laat je niet beetnemen, het is geen early rave zoals Nederlanders het kennen, maar wel zoals de Britten de early 90's hebben ervaren. Dit is pure electro met overduidelijke invloeden uit de drum & bass. Met al die visies gaan we akkoord. Maar er zijn ook statements waar we het niet mee eens zijn. Return Of The Bionic Bassline werd ook omschreven als melancholisch met grote robotkenmerken. Dit is evenwel niet het geval. Melancholisch is de muziek allerminst. Veeleer vrolijk op een of andere vage manier. En de robotkenmerken vinden we ook niet terug. De sounds die ten berde worden gebracht zijn geen machinegeluiden noch Robocop-toestanden. Enkel de titels van de tracks verwijzen hiernaar.

Het is maar een kwestie van interpretatie? Wat je er ook van zegt; Paul Blackford brengt met dit nieuwe album alweer kwaliteit op de markt. Van zodra de eerste tonen van "All I Ever Wanted" door de speakers schallen, begint de ontdekkingsreis door de uptempo UK geluiden. In de Lage Landen is zijn sound nog relatief onbekend, maar het wordt hoog tijd dat hier verandering in komt. Over het algemeen gezien, klinkt dit album vrij monotoon; de verschillen tussen de tracks zijn dermate klein dat bijna alleen een geoefend oor het kan opmerken. Dit bewijst meteen waarom de scene in deze contreien niet echt een doorbraak kent. De details die het verschil maken, uiten zich voornamelijk in de omschreven "hissing steam" en "hatching aliens". De subtiele elementen worden overal begeleid door een analoge bassline en drum & bass feeling. Maar bij pakweg "Secret Formula" horen we inderdaad iets meer alien-achtige sounds en "ED-209" klinkt iets steamier dan de rest. "1985" (in navolging van zijn debuutrelease "1991") klinkt helemaal zoals het zou kunnen klinken in het jaartal zelf.

Het is geen voor de hand liggende stijl, maar de Britten zijn ze er helemaal wild van. Daar zal dit album ongetwijfeld op veel jolijt kunnen rekenen. Maar zoals eerder gezegd wordt het tijd dat hij ook erkenning in België en Nederland krijgt. Beluister de previews en oordeel zelf of je dit weet te appreciëren. Maar geef het tijd. Dit is als een virus dat traag onderhuids begint te werken, maar waar je op den langen duur niet meer vanaf raakt. Eens je het virus hebt, zal je dit fantastisch vinden. Komt het niet, wordt dit een enorm langdradige, saaie en monotone reis. Check it out... 11 maart 2013 is de release date.

Score: 82/100

soundcloud.com/paul-blackford/return-of-the-bionic-bassline
www.paul-blackford.com/

Tracklist
Tracklist
  1. All I Ever Wanted
  2. Channel Zwei
  3. Atomic Robo-Kid
  4. Buccaneer
  5. ED-209
  6. Hackney Marshes
  7. Ghetto Blaster
  8. Return of the Bionic Bassline
  9. Secret Formula