Compost Downbeat Selection Volume 3

Compost Downbeat Selection Volume 3
1 februari 2013
LabelCompost Records
Genre: ambient, lounge
In Duitsland zitten ze niet verlegen om experimentele muziek. Michael Reinboth was in 1994 een van de pioniers en hij startte het label Compost Records. Heel wat grote namen zoals Laurent Garnier, Carl Craig, Masters At Work, passeerden er de revue en door de jaren heen heeft het label zijn naam meer dan gevestigd in verschillende muziekstijlen. Toen ambient en downbeat hun opkomst maakten, was het label er als de kippen bij en tot nu is het daarin een van de groteren geweest. In 2010 begon het label een nieuwe reeks; de Downbeat Selection reeks. De reeks kende een zeker succes en leidde ertoe dat er in 2011 een tweede deel kwam en eind vorig jaar was daar dan een derde deel.

Rupert & Mennert kregen de eer dit derde deel aan elkaar te mixen en net zoals bij de vorige edities is de tracklist ook hier vrij kort. Dit is ook typisch voor de muziekstijl. Lange en gestage opbouw van tracks, zeer trage overgangen en vooral het gebruik van ellenlange breaks door de nummers heen. Dat valt ook al onmiddellijk op als je de duur van de tracks gaat bekijken. Een gemiddelde van zes minuten is niet overdreven en zelfs tien minuten is geen uitzondering. Het is nu eenmaal de stijl en het past er ook perfect bij. De twee heren hebben hier niet gekozen voor de grootste namen (als daar al sprake van mag zijn in deze scene), maar wel voor kwaliteit. Van bij het begin word je meegezogen in het zorgeloze van de muziek. De twee Nederlanders beginnen hun reis met "Cherish Your Love" en nemen je mee op een liefdevolle reis.

Een liefdevolle reis waarvan de artiesten en het label zeggen dat het een ideale trip is na het zwaar uitgaan of zeer intense dagen. Het heeft geen nut de tracks afzonderlijk te bespreken, gezien de kwaliteit zodanig hoog is. Elk gekozen nummer is zorgvuldig door de Nederlanders gekeurd en goed bevonden. Ze hebben intussen al wel een status opgebouwd om hen blindelings te vertrouwen in hun keuzes. Een van de echte topnummers is de Kosma remix van "Planetary Deadlock", maar het niveau is zodanig gelijk dat het allemaal enorm genietbaar is. Voor je het weet is de mix alweer voorbij en, gezien het feit dat de meesten toch vrij hard feesten, is de vermoeidheid nog niet uit de benen. Opnieuw opzetten en verder relaxen is dan de boodschap.

Dit is niet de eerste geslaagde mix van Ruper & Mennert en het zal zeker ook niet de laatste zijn. Met de Compost Downbeat Selection reeks hebben ze een leuke serie en daar blijft het niet bij. Sinds kort is er ook de Brain Connection reeks en begin 2013 komt daar ook de Compost Vocals Selections Brothers & Sisters bij. Het gaat goed met de heren en het gaat nog steeds goed met Compost Records. Dit is daar een zeer mooi voorbeeld van. Wil je chillaxen na een zwaar weekend? Wil je even de zorgen vergeten? Of wil je gewoon een rustig momentje? Dan is de ideale release om je daarbij te helpen.

soundcloud.com/compost/sets/cpt-409-3-compost-downbeat-selection/

1. Robert Owens & Atjazz - Cherish Your Love (Si Tew Remix)
  2. Felix Laband - Sleeping Household