Hed Kandi - World Series: USA

Hed Kandi - World Series: USA
19 januari 2013
ArtiestenTreasure Fingers Site
Sarah Louise
LabelHed Kandi
Wij, recensenten van Partyflock, schrijven per jaar de nodige recensies over uiteenlopende muziekstijlen. Wij proberen zoveel mogelijk aan bod te laten komen, maar ook wij moeten wel eens releases laten schieten. Als we terugkijken op het afgelopen jaar zijn de compilaties van het Hed Kandi label niet besproken, terwijl er binnen ons team genoeg fans van het label rondlopen. Daarom hebben wij een top 3 samengesteld van alle Hed Kandi compilaties van 2012.

Velen is opgevallen, dat de Electronic Dance Music (EDM) scene in de Verenigde Staten explosief is gaan groeien in de afgelopen jaren. Onze Nederlandse dj's zijn vaker in de VS te vinden, dan dat ze in Nederland zijn. Ook de typische '(Dirty) Dutch House' sound slaat verdomde goed aan bij de Amerikanen, die tot een aantal jaar geleden letterlijk verzopen in rap/hip-hop cultuur. Echter vandaag de dag is het Amerikaanse roer omgeslagen en hebben veel artiesten hun hokje verlaten. Het grote voorbeeld hiervan is David Guetta die al heeft samengewerkt met een heel scala aan artiesten. Op 30 juli 2012 heeft Hed Kandi een compilatie uitgebracht met als thema 'USA'. Verdeeld over drie schijfjes hebben Sarah Louise, Mikey Gallagher en Treasure Fingers, de sound van respectievelijk Las Vegas, Los Angeles, New York proberen te vangen. Laten we eens kijken of ze dat gelukt is.

Las Vegas - Mixed By Sarah Louise
'What happens in Vegas, stays in Vegas.' Dat is het motto wat iedereen aanhoudt wanneer je deze unieke stad gaat bezoeken. Ook iets wat je in een stad als Las Vegas doet, is feesten tot je erbij neervalt. We openen deze schijf met 'Silhouettes' van Avicii, redelijk rustige opener voor een schijf die moet ogen als een echte party schijf. De daaropvolgende platen van Wolfgang Gartner ('Red Line') en van Nicky Romero ('Se7en') hebben echt de typische (voor sommigen zelfs kazige) Dutch House sound, iets waar de Amerikanen schijnbaar dol op zijn. We gaan echter met MYNC en Seamus Haji & Cevin Fisher een wat andere kant op. Deze wat minder Nederlandse house kant houden we vast totdat we bij 'RIA' van Angger Dimas & Bassjackers komen. Dit is zeker de minste plaat van de eerste schijf. We vliegen wederom een andere kant op, met 'Ebano' van Sarah Louise zelf. De drums vliegen je om de oren op deze plaat. We eindigen met Sander van Doorn's 'Nothing Inside', wat een prima afsluiter is van deze schijf.

Los Angeles - Mixed By Mikey Gallagher
De tweede schijf van deze compilatie wordt verzorgd door Mikey Gallagher. We openen de cd met een goed vriend van Mikey, namelijk StoneBridge. Hij heeft samen met Chris Kaeser en Krista Richard, een instant classic gemaakt. De pompende beats, lekkere synths en aanstekelijke vocalen, zorgen meteen voor een echte swingende opening. De volgende plaat is een echte koele wat diepere plaat van de mannen van de Shapeshifters. Nog steeds erg swingend, maar minder uplifting dan zijn voorganger. Dat maakt het zeker geen slechte plaat. We gaan verder met de pompende remix van 'God's Child' door Seamus Haji en Nelski. Seamus Haji zit al een eeuwigheid in de dance scene en weet als geen ander hoe hij een vette plaat moet maken. Ook rijzende ster Alex Kenji is opgenomen op de tracklist en wel met zijn remix van 'Fascinated' van Raven Maize. Of Alex nu in z'n eentje platen maakt of als Forza (samen met Manuel De La Mare en Luigi Rocca) hij gaat hoge ogen gooien in de komende jaren. Mikey's mix heeft een heel swingend karakter en dat houdt gedurende de mix goed vast. Aan het einde van zijn mix komen nog sterke platen voorbij van onder andere My Digital Enemy ('Enter Floripa (Manuel De La Mare Remix'), Prok & Fitch vs Marco Lys ('You Need Some') en DJ PP & Silversix ('Fucking Amazing'). Al met al dus een zeer solide mix.

New York - Mixed By Treasure Fingers
Treasure Fingers is geen onbekende naam voor de house liefhebber. In 2012 hebben ze ook al een mix mogen verzorgen voor het befaamde label Defected, maar nu nemen ze je mee in de diepe dalen van New York City. Waar kun je nu beter mee openen dan met een plaat van Todd The God. 'Fantasy' van Todd Terry en J Paul Getto is een heerlijke deephouse openingsplaat en voorspelt veel goeds voor de rest van de mix. Hierna neemt Treasure Fingers ons mee naar de het New Yorkse nachtleven en dat wordt op fenomenale wijze gedaan, met diepere melodieuze platen en de echte 'hand's in the air' vocalhouse platen. Het funky 'Phunky Child' van Martin Accorsi & Brett Sylvia, de power swing van 'Crusaders' van Treasure Fingers en ga zo maar verder. Speciale vermelding voor de remake van 'Turn Around' van Phats & Small door The Cube Guys. Zeker geen slechte remake, maar op de cd compleet te maken had je best het origineel erop kunnen zetten.

Bij deze compilaties komen dubbele gevoelens naar boven. De eerste schijf van Sarah Louise kent dusdanig veel wisselvalligheden, dat het de luisterervaring niet bevordert. De tweede schijf van Mikey Gallagher is al beter, maar toch nog wat te braafjes hier en daar. Echter de derde mix van Treasure Fingers neemt het dubbele gevoel van de eerdere cd's weg. Wat een ongelooflijke vette mix!

Score; 70/100

CD 1 – Las Vegas Mixed By Sarah Louise
  1. Avicii - Silhouttes