Andain – You Once Told Me

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Andain – You Once Told Me
13 december 2012
ArtiestJosh Gabriel
Genre: downtempo, pop, retro

Met een uitverkiezing op Tiësto's "In Search Of Sunrise 3" en aangemoedigd door diezelfde voortrekker van de trance sound stond de Amerikaanse electronische band van muziekkunstenaar Josh Gabriel, vocaliste Mavie Marcos en gitarist David Penner in 2002 ineens volop in de belangstelling. Hun diepe progressive plaat "Summer Calling" groeide uit tot een klassieker en de opvolger "Beautiful Things" werd de grote doorbraak van Josh en Mavie in de scene die een tijd lang door diezelfde Tiesto gedomineerd werd. Josh Gabriel kreeg erkenning als begaafd producer en had jaren lang een uitermate succesvolle samenwerking met zijn vriend Dave Dresden en stapelde hit op hit.

Hoewel het enkele fantastische, clubgerichte (trance)remixen waren die de meeste airplay kregen, is de sound van Andain altijd meer akoestisch en gevarieerd gebleven. Grote plannen voor een album waren er al in 2003, maar toch zag het verzamelwerk (ondanks het lekken van enkele demo's) nooit het levenslicht. Het Andain project van Gabriel bleef voortbestaan op een heel laag pitje. In 2007 gingen Josh en Mavie alleen door (in de rug gesteund door Dave Dresden) en kondigden zij de komst van enkele nieuwe singles aan. Dik vier jaar later is het album dan eindelijk uit zijn cocon gekropen en toont het zich aan de wereld. Rest de prangende vraag: wat hebben Josh en Mavie te vertellen na zoveel jaar radiostilte?

You Once Told Me

"Promises" was vorig jaar zomer de eerste single die de release van het langverwachte album mocht voorbereiden. De schoonzachte stem van Mavie, de poëtische teksten uit haar keel, de harmonie van akoestiek en electronic/dance en de zachte en herfstachtige toon in het nummer brengen meteen weer dat originele Andain karakter naar voren. De elf producties die de cd-vorm van het album omhelzen hebben allemaal die donkere, (licht)mistroostige sfeer en de instrumentale fijnzinnigheid die alleen Josh Gabriel zo goed in zijn muziek kan leggen. Vanzelfsprekend is Mavie hierbij het stralend en zingend middelpunt.

Naast de al op single uitgebrachte "Turn Up The Sound" (met een intensieve en prachtig uitgewerkte structuur) en "Much Too Much" (zacht, troostend, indringend) is het vlot gebrachte en toch dromerige "Ave Maria" (met een subtiele r&b beat gemengd met een dosis progressive) juist een van de onbekende tracks die je op een net aangeschaft album wil terugvinden en nog vaker wil terugluisteren. Josh houdt bewust en subtiel het tempo op een constant niveau, down tempo zogezegd. Nergens schiet er een track in de verkeerde versnelling of valt een beat of percussie uit de toon. De versmelting van pop, electronic, zang, akoestische instrumenten, bijzondere percussie en retro klanken (synths en instrumenten) leidt tot een uniek klinkend collectief met hoorbare contrasten tussen licht en donker. Als ik de sounds van Andain naast die van Josh' ander project, Winter Kills, leg dan is de focus op dit album meer gericht op akoestiek en percussie, terwijl die laatste meer richting synthpop ging en de sounds iets vlotter en voller waren.

Alle elf tracks kennen meer dan voldoende zang. Alleen het "Forget Your Face" is grotendeels instrumentaal. Langzaam wordt de onderhuidse spanning in het nummer meer en meer voelbaar, en als Mavie dan eenmaal van zich laat horen, slaat de stemming van melancholische droefenis om in een gecontroleerde uiting van grief. Heerlijk die voelbare emoties. Titeltrack "You Once Told Me" is als bijna-afsluiter de meest volle plaat die een beetje de oude Gabriel & Dresden-feel doet losweken en geldt dan ook als een van de meest herdenkwaardige producties van de elf.

Gabriel & Marcos

Voorop gesteld is het langverwachte album van het bijzondere duo Josh Gabriel en Mavie Marcos een die het lange wachten waard is geweest. Alle songs zijn vocaal begeleid door de tedere en hartverwarmende stem van Mavie en kennen veelal herfstachtige en melancholische muziekstukken die onmiskenbaar de signatuursound van Josh Gabriel, en in dit geval dus Andain, op een aangename manier duiden. Verwacht op de cd geen trance, maar rustige doch goedlopende nummers met een nadruk op akoestische instrumenten en percussies tezamen in de mix met downtempo dance, pop en een tikkeltje retro en r&b. Verder staan alle songteksten netjes in de booklet dat in een treffende stijl illustreert waar Andain voor staat. "You Once Told Me" is daarom een meer dan prima verzameling emotioneel geladen muziek die past bij deze tijd van het jaar.

1. Turn Up The Sound
  2. Like
  3. Much Too Much