Swedish House Mafia – Until Now

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Genre: house
Dit drietal heeft geen introductie meer nodig. De media draagt deze mannen op handen. Seb, Steve en Axwell brengen ons 'Until Now', de (voorlopig) laatste mixcompilatie van deze Zweedse maffiosi. Elk genre heeft zijn absolute toppers, gemaakt door de muziek of het hele circus erom heen. Je mag toch wel stellen dat de Swedish House Mafia de wereld op zijn kop hebben gezet. Na de single 'One' kregen Axwell, Sebastian Ingrosso en Steve Angello opeens wereldfaam en dat resulteerde tot Top 10 noteringen in zo'n beetje elke dancemuziek chart die deze wereld kent. Eveneens de opvolgers 'Antidote', 'Miami To Ibiza', 'Save The World'. 'Greyhound' en hun laatste wapenfeit 'Don't You Worry Child' deden niet voor elkaar onder. Hun show op Madison Square Garden was in een kleine 10 minuten volledig uitverkocht en hun laatste show in het Verenigd Koninkrijk (Milton Keyes Bowl) bevatte een gezellige hoeveelheid mensen (ik heb ze niet precies geteld, maar het waren er een heleboel). Nu nog een laatste wereldtour en dan zit het er voor nu op.

Als we kijken naar het album zien we weinig tot geen speciale verrassingen. Natuurlijk staan alle bovengenoemde hits op het album. Daar komt bij de SHM remix van Coldplay's 'Every Teardrop Is A Waterfall' en de remix van Usher's 'Euphoria'. Nieuw soloplaten van Axwell zijn er niet te vinden, Ingrosso brengt ons zijn nieuwe samenwerking met Tommy Trash, genaamd 'Reload'. Steve Angello heeft samen met Third Party in de studio gezeten met 'Lights' als resultaat. Bij de première van deze track op de radioshow van Pete Tong werd er zoveel getweet, dat deze plaat tweemaal in dezelfde show is gedraaid. Op zich geen slecht resultaat, lijkt me. Wat kun je verder verwachten van dit album? Veel tracks die we al kennen. Nari & Milani's 'Atom', 'Calling' van Alesso & Sebastian Ingrosso, 'Walking Alone' van Dirty South, nieuwe platen van Hardwell ('Three Triangles') en een nieuwe solotrack van Alesso genaamd 'Raise Your Head'.

Aan de ene kant is dit een zeer swingend album, maar erg vernieuwend is het niet. Van de nieuwere platen (als je daar echt van mag spreken) zijn 'Reload' van Tommy Trash en Sebastian Ingrosso en 'Raise Your Head' van Alesso de echte toppers op dit album. Ook de remix van 'Every Teardrop Is A Waterfall' weet nog steeds een gevoelige snaar te raken.

De Swedish House Mafia gaan uit elkaar, maar niet getreurd want dan is er ook weer ruimte om een comeback tour te organiseren. Zowel solo als tezamen hebben Axwell, Steve Angello en Sebastian Ingrosso een flinke discografie met vette platen opgebouwd. Deze compilatie geeft een goed beeld van hoe de dj sets van de heren is opgebouwd, swingend van begin tot het einde. Echter origineel is het niet. Ook het mixwerk laat op diverse punten te wensen over. Als we een cijfer voor deze power mix moeten geven, dan krijgt deze mix een score van 90 / 100, echter de originaliteit en het mixwerk zorgen voor wat punten aftrek.

Score; 73/100

1. Swedish House Mafia – Greyhound
  2. Hard Rock Sofa & Swanky Tunes – Here We Go
  3. Ivan Gough & Feenixpawl feat. Georgi Kay – In My Mind (Axwell Remix)
  4. Sebastian Ingrosso & Alesso feat. Ryan Tedder – Calling (Lose My Mind)
  5. Nari & Milani – Atom / Axwell, Ingrosso, Angello & Laidback Luke – Leave The World Behind
  6. Swedish House Mafia vs Knife Party – Antidote
  7. Dirty South & Those Usual Suspects feat. Erik Hecht – Walking Alone w/ Swedish House Mafia vs Tinie Tempah – Miami 2 Ibiza
  8. Michael Calfan – Resurrection (Axwell mix) w/ Coldplay – Paradise
  9. Miike Snow – The Wave (Thomas Gold remix)
  10. Steve Aoki feat. Wynter Gordon – Ladi Dadi (Tommy Trash remix) w/ Thomas Gold – Sing 2 Me w/ Red Carpet – Alright
  11. Pendulum – The Island (Steve Angello, AN21 & Max Vangeli remix)
  12. Steve Angello & Third Party – Lights
  13. Alesso – Raise Your Head w/ Sandro Silva & Quintino – Epic
  14. Hardwell – Three Triangles w/ Arty, Matisse & Sadko – Trio / Adrian Lux – Teenage Crime
  15. Sebastian Ingrosso & Tommy Trash – Reload
  16. Usher – Euphoria (Swedish House Mafia Extended Dub)
  17. Swedish House Mafia feat. John Martin – Don't You Worry Child
  18. M-3ox feat. Heidrun – Beating Of My Heart (Matisse & Sadko Remix) w/ The Temper Trap – Sweet Disposition
  19. Coldplay vs Swedish House Mafia – Every Teardrop Is A Waterfall
  20. Florence & The Machine – You Got The Love (Mark Knight remix) / Swedish House Mafia – One
  21. Axwell – Heart Is King / Swedish House Mafia – Save The World (Knife Party remix)
  22. Swedish House Mafia – Save The World w/ Ferry Corsten – Punk (Arty remix)

14 opmerkingen

Lekerre mix cd :)
Een jaar geleden was dit misschien nog een spannend album geweest, maar nu nog met dit soorten platen aan komen zetten is echt mosterd na de maaltijd. Raise your Head, In my Mind, Walking Alone...Kom op hee. :/

Hoe de DJ set van de heren is? Vantevoren in elkaar geplakt in Ableton en op en CD-tje gezet?:roflol:

Echter weinig origineel is het niet.

Kennelijk is er net zoveel aandacht aan de review zelf besteed als aan dit album, als ik de review mag geloven. ;)

Uitspraak van verwijderd op maandag 19 november 2012 om 18:41:

Uiteindelijk zijn ze wel groter dan welke artiest in de electronische scene dan ook geworden; deze mannen zijn een begrip. Daarop haten is dus een beetje doorzichtig (lees: jaloezie). ;)

Aangezien dit een overzicht is van de afgelopen jaren en zij niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat hun producties grijs gedraaid zijn kun je dit soort albums sowieso beter niet op originaliteit beoordelen: dat is het punt er ook helemaal niet van. :)
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 november 2012 om 19:35:
jaloezie

Blaubeer is 1 van de grootste producers van deze generatie hoor. Hij staat op talloze mix compilaties en heeft lovende kritieken gehad van mensen als Scot Project. Misschien niet zo goed als Redje of Mert maar wel bijna net zo goed.

Echter weinig origineel is het niet.

Dus als het niet 'weinig origineel' is, is het dus eigenlijk juist wél origineel? ;P

Maar verder duidelijk review, lijkt me toch best een vermakelijke mix om eens op te zetten (Y)

Heeft niets met jaloezie te maken, maar met een hekel hebben aan een foute attitude. En wat is een premix opzetten op Dance Valley zodat je meer tijd hebt om met je armen in de lucht op en neer te springen, anders, dan pure minachting voor je publiek? Da's het ultieme voorbeeld van een stink-attitude.

Afgunst ervaar ik alleen richting mensen die iets kunnen dat ik ook wil kunnen maar niet kan. En ondanks dat er talloze producers zijn die skills bezitten die ik niet bezit, voel ik richting hun geen afgunst want ik heb niet de ambitie om te doen wat zij doen omdat hun muziek niet mijn ding is en dat ook nooit zal worden.

Uitspraak van Too Many Daves op maandag 19 november 2012 om 23:41:
Hij staat op talloze mix compilaties en heeft lovende kritieken gehad van mensen als Scot Project.

10 stuks. Ver van talloos dus. De rest klopt, en daar kan je nog wel een hele waslijst van grote dj's aan toevoegen, tot Ferry Corsten aan toe maar wat boeit dat? Al was ik geen producer of DJ, dan nog was ik iemand die respect tonen naar het publiek belangrijk vindt en daarmee is Steve Agnello ontzettend hard de fout in gegaan toen hij op DV draaide, en da's blijkbaar niet de enige keer geweest. Zulke mensen verdienen het om afgestraft te worden voor hun stink-attitude en dat gebeurt helaas niet.

Is onderhand wel met elke mix cd het geval niet alleen met deze!!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 november 2012 om 15:21:
De rest klopt

inderdaad, vooral dit stuk:

niet zo goed als Redje of Mert

Als dat is wat het publiek wil: prima toch? De pret is er niet minder om en die paar autisten die wakker liggen van de autenticiteit van een set dienen niet tussen een feestend publiek te staan maar analyserend op een zoldertje te zitten, in hun eentje, mopperend, zonder vrienden. Want mierenneukers zijn nu eenmaal niet zo populair als mensen die gewoon gezellig losgaan, ongeacht de technische details van de set.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 november 2012 om 23:51:
De pret is er niet minder om en die paar autisten die wakker liggen van de autenticiteit van een set dienen niet tussen een feestend publiek te staan maar analyserend op een zoldertje te zitten, in hun eentje, mopperend, zonder vrienden

:lol: Mooi.
publiek wil: prima toch? De pret is er niet minder om en die paar autisten die wakker liggen van de autenticiteit van een set dienen niet tussen een feestend publiek te staan maar analyserend op een zoldertje te zitten, in hun eentje, mopperend, zonder vrienden. Want mierenneukers zijn nu eenmaal niet zo populair als mensen die gewoon gezellig losgaan, ongeacht de technische details van de set.

Een paar autisten? Deze gasten uit Sweden worden door heel wat bekende DJ's uitgelachen. Zijn dat ook autisten. Het bewijst maar weer als ik kijk naar jou antwoord dat het je geen reet uitmaakt wie of wat er achter de draaitafels staat. Als de cd maar draait. Ik behoor gelukkig tot die ander groep die niet naar een festival gaat om naar neppe DJ's t gaan kijken die maar een beetje met hun armen lopen te zwaaien, maar naar DJ's die nog een kunstje vertonen!!

Uitspraak van Rootje82 op maandag 21 januari 2013 om 01:45:

Ik kan echte DJ's ook prima waarderen, maar je gaat voorbij aan het punt: het gaat om de uiteindelijke uitwerking op de dansvloer. Als er een DJ live staat te draaien, maar beroerd waardoor er niemand losgaat, dan ga ik nog liever naar een feest waar een mixalbum opgezet wordt en iedereen losgaat. Sommige DJ's zijn kunstenaars, anderen zitten er slechts in voor het geld en de aandacht; deal with it: kennelijk is er een (groot) publiek voor.

Overigens: ik draai zelf al 15 jaar met vinyl, sinds twee jaar ook digitaal (met Traktor) en daarnaast produceer ik ook, dus als er iemand artistieke processen kan waarderen ben ik het wel. Maar aan het einde van het verhaal is het altijd het uiteindelijke resultaat waar het om draait. Die gasten van SHM hebben zich nooit voorgedaan als geweldige DJ's; die positioneerden zichzelf slechts als entertainers en dat zijn ze, op en top. Het zijn producers en omdat de markt vandaag de dag eist dat producers ook optreden doen ze dat, op welke manier dat gebeurt zal het publiek worst wezen. Daarintegen Jean, om maar een voorbeeld te noemen, draait live en vindt zichzelf helemaal geweldig; dan ga ik toch echt liever naar een optreden van SHM, al is het maar omdat ik kots van arrogante zakkenwassers.

Bovendien: over het algemeen is DJ een overgewaardeerd vak. Er zijn maar bar weinig DJ's die het respect wat ze krijgen daadwerkelijk verdienen; daarvoor zijn de meesten te gemakzuchtig: te weinig variatie en te weinig lef in sets, zowel qua mixwerk als qua tracklist. Vooral de verafgoding van de hele grote jongens, zoals Tiësto, Armin van Buuren, Dave Clarke, Richie Hawtin, etc. vind ik schromelijk overdreven; ken zat gasten die beter draaien, maar die de naam niet hebben omdat ze later dan voorgenoemden zijn begonnen en niet een dusdanig netwerk hebben. En dan wil ik het niet eens over circusacts als Partyraiser en Angerfist hebben... Doe mij maar een DJ Hidden, Cubic Nomad en Paul Kalkbrenner die lekker hun eigen gangetje gaan, als we het over het grote circuit hebben.

Dus ja: die DJ's die SHM uitlachen zijn gewoon autisten en bovendien jaloerse stakkers.
Jij gaat nu invullen wat jij zelf denkt. Als ik weet dat er een mix album wordt opgezet blijf ik liever thuis. Heb thuis ook een cd speler.
Ik geef alleen een mening en ik weet ook dat hun hele hoop mensen de SHM uitkosten, maar die daar ook niet naar toe gaan.