Prins Thomas - II

Prins Thomas - II
15 november 2012
Genre: disco
Thomas Moen Hermansen, beter bekend als Prins Thomas, is een uit Noorwegen afkomstige dj/producer. In Nederland is zijn naam flink gehyped in het door Dennis Ruyer gepresenteerde Dance Department op Radio 538 en mede daardoor geniet hij bij een divers publiek bekendheid. Prins Thomas presenteert een met 'II' een fraai potje Noorse disco, dat nergens echt uit de bocht vliegt. 'II' is de opvolger van het in 2010 verschenen debuutalbum 'Prins Thomas'.

Waar zijn eerste album bol stond van de tempo wisselingen, heeft Prins Thomas er deze keer voor gekozen om zijn album neer te zetten als dj-mix. Echter staan de tracks op dit album ook weer bol van de subtiele details die na meerdere luisterbeurten pas echt op weten te vallen.

Het album dat op cd, vinyl, alsmede digitaal te verkrijgen is, wordt afgetrapt met het "Bomletekno (Perkmiks)". Dit is een degelijke introplaat die vloeiend overgaat in "Symfonisk Utviklingshemming", een track met een Prins Thomas uitpak met een pakkende bassline en subtiele dromerige melodielijn. Via "Bom Bom", dat maar een paar tellen te horen is, wordt met "Tjukkas Pa Karussel" een echte dansvloertrack ingemixt. Deze plaat herbergt een typische dansvloer bassline en een pakkende melodie waarbij diverse blaasinstrumenten ingezet worden.

Met het ruim dertien minuten durende wordt het tweede gedeelte van deze bijna vierenvijftig minuten durende mix. Deze track boordevol subtiele elementen kent een fenomenale opbouw. Gedurende de luistertrip worden steeds meer elementen toegevoegd waardoor deze plaat een waar luistergenot genoemd mag worden. Na deze track wordt "Flau Pappadans" ingezet, een track die een tussendoortje genoemd mag worden na al het fraais wat in de track daarvoor te bewonderen was. Op "Søt Kløe" laat Prins Thomas zich van een geheel andere kant horen dan eerder op dit album te horen was, zijn liefde voor de wat rauwere electro komt namelijk volop aan bod in deze productie. Als afsluitende plaat is "Sur Svie" te horen, een beatloze track die ondanks dat ook weer vele subtiele elementen herbergt.

Prins Thomas heeft met 'II' een album uitgebracht dat staat als een huis. Hij laat wederom horen wat hij als producer allemaal in huis heeft. Dit album, een dj-mix, zal na diverse luisterbeurten nog steeds niet gaan vervelen. Het album, dat valt binnen stijlen als nu-disco en electronica, is vooral geschikt om thuis op de bank te beluisteren, maar ook uitermate geschikt voor een afterparty of voor een luie zondagmiddag na een avondje clubben.

soundcloud.com/prinsthomas

1. Bobletekno (Perkmiks)
  2. Symfonisk Utviklingshemming