Dimitri From Paris - Back In The House

Dimitri From Paris - Back In The House
7 oktober 2012
ArtiestDimitri from Paris
LabelDefected Records
Genre: disco, house
Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat Dimitri From Paris een compilatiealbum heeft uitgebracht. Vorig jaar gaf hij nog met landgenoot Bob Sinclar zijn muzikale visie op de beruchte feestjes in de Playboy Mansion, nu is hij alleen terug met twee swingende schijfjes vol met disco en house.

De Fransman is al lang geen onbekende meer. Zo was hij al sinds 1986 op de Franse radio te horen, waar hij een aantal jaar later ook als eerste diskjockey housemuziek op de Franse ether draaide. Vanaf 1993 bracht Dimitri Yerasimos, zoals hij in het echt heet, zijn eerste EP's uit en sindsdien is het vrij hard gegaan met de carrière van de man die altijd goed gekleed rond loopt.

Oude tijden herleven in een 2012 jasje
De eerste CD trapt af met een trage track van Soul Clap en zangeres Franceska, toepasselijk getiteld''Take It Slow''. Daarna kan je disco outfit uit de kast worden getrokken, want de Fransman zorgt voor een swingend vervolg van de mix. De vrolijke (en soms ook bekende) vocalen, pakkende piano riedeltjes en typische disco synths vliegen je om de oren, vakkundig aan elkaar gemixt door de man uit Parijs. De tracks ''Do You Believe'', ''Stand Up'', ''Feels So Good'' en ''I Don't Know What to Do'' zijn enkele voorbeelden van de zeer goede tracks in dit eerste deel van de mix. Vooral het nummer ''Feels So Good'' van Wagon Cookin en Odille Lima springt er bovenuit, door de heerlijke vocalen en een steengoed saxofoonspel.

Het vervolg van de eerste CD kent iets meer (old school) house invloeden, met onder andere prima producties van Storm Queen, Kenny Disco en Maceo Plex. Opbouwend steekt ook dit deel van de mix prima in elkaar. De piano riedeltjes en disco synths zijn hier beduidend minder aanwezig, maar toch blijft het swingend. Vooral het einde van deze CD is erg sterk, met de nummers ''Tobago'' van Jonas Rathsman, ''Alley Cat'' van Volta Bureau en een remix van MKTL Master Kev & Tony Loreto op ''Soul Power''. De eerstgenoemde plaat klinkt heerlijk relaxt en bevat fijne vocalen, ''Alley Cat'' heeft een heerlijk pianospel en fijne disco synths en de laatste plaat zorgt voor een vrolijk en zwoel einde van de eerste mix.

Nog meer disco genot
Op het tweede schijfje gaat Dimitri From Paris vrolijk verder waar hij was gebleven; fijne disco met zeker aan het begin wat house invloeden. Vooral DFP's Erodiscomix op ''It's Not Over'' en Mauvais Cliche's ''Stop Watching Me'' zijn twee heerlijke producties in dit eerste deel, die beide lekkere disco synths en hele fijne vocalen bevatten. Ongeveer halverwege de mix komen er twee zeer sterke platen langs, met als eerste ''Warm''. Deze productie van Loaded Dice bevat aparte vocalen en een aangenaam verrassende drop. Al snel klinkt dan het aanstekelijke pianospel uit ''The House Music Anthem'', welke ook nog eens pakkende vocalen bevat.

Na een paar prima nummers met een wat old school house geluid, komen we aan bij een paar platen die het prima zouden doen op een late zomeravond. Zwoele klanken, cowbells en aanstekelijke vocalen komen langs. De CD eindigt met een aantal typische disco plaatjes, met vooral een hoop remixen van de Fransman zelf. Ook zijn eigen nummer ''Ero Disco Theme'' komt nog langs, wat een heerlijke productie blijft. Verder komen er muzikale bewerkingen langs van ''After You're Gone'', ''Cochon Ville'' en ''I Found Love'', allemaal producties die weten te overtuigen. De afsluiting is een remix van de wereldberoemde hit ''Relight My Fire'', van Dan Hartman. Een heel erg toepasselijk (en vooral vrolijk!) einde van de CD.

Dimitri From Paris is er dus in geslaagd een zeer solide disco en house CD samen te stellen. Nergens wordt het echt heel spannend, maar toch is het een lekker swingend geheel met de nodige variatie. Het mixwerk is natuurlijk ook dik in orde, zoals te verwachten is van iemand die al ruim twintig jaar in het vak zit. Defected kan dus weer trots zijn op (wederom) een kwaliteitsrelease.

Score: 77/100

CD1: A Night at the Horse & Groom, London (Live Recording)
  1. Soul Clap feat. Franceska - Take It Slow