Alex M.O.R.P.H. - Prime Mover

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Alex M.O.R.P.H. - Prime Mover
12 september 2012
ArtiestAlex M.O.R.P.H. Site
LabelArmada Music
Alex M.O.R.P.H. is ruim 10 jaar een klinkende naam in de trance maar in 2009 pas, bracht hij zijn eerste studioalbum 'Purple Sound' uit. Hierdoor moet je allerminst concluderen dat Alexander Mieling een luie inborst heeft. De Duitser heeft tientallen producties en over de 100 remixen op zijn conto en werkt(e) onder meer samen met Rank 1, Paul van Dyk, Ana Criado, Faithless, Armin van Buuren, Dash Berlin en zijn partner in crime Woody van Eyden. M.O.R.P.H.'s radioshow HeavensGate wordt op ruim 50 zenders gebroadcast en daarnaast werkt hij nog de nodige continenten af voor zijn dj-sets. Deze artiest leeft voor de trance.

Bij mij kwam Mr. M.O.R.P.H. in 2004 voor het eerst in beeld. Of eigenlijk in mijn platenbak. 'Unification' was 1 van de eerste vinyls die ik van hem kocht; een uplifting trance plaat met veel emotie in de break en een heerlijk euforisch gevoel. Precies wat ik toentertijd zocht. Ik draaide Engelse hardhouse, maar zocht naar uptempo trance om meer melodie in mijn sets te krijgen en dat vond ik in de tracks van Alex M.O.R.P.H..

Sindsdien volg ik hem en heb ik veel respect voor zijn constante hoge kwaliteit, zijn diversiteit en zijn vermogen om uplifting platen te maken met dezelfde gevoelswaarden als langzamere trance nummers. Dance muziek is constant in beweging. Hierdoor ontstaan en vergaan stromingen en mengen stijlen samen tot iets nieuws waardoor de muziek interessant blijft voor zowel de artiesten als natuurlijk het publiek. Alex M.O.R.P.H. heeft zich in alle ontwikkelingen goed staande gehouden door vernieuwend te zijn, zonder daarbij al te veel concessies te doen aan zijn eigen sound.

Deze conclusie vind ik terug op zijn tweede album 'Prime Mover'. Alle tracks zijn 100 procent trance, maar ook 100 procent géén dertien in een dozijn-tracks. Een greep uit het aanbod om dat aan te tonen, begint meteen al bij de openingstrack 'Eternal Flame'. De break vertelt een muzikaal verhaal en neigt qua sounds bijna naar klassieke muziek. Wat je daarbij niet verwacht is een poppy breakbeat. Het staat enerzijds ver weg van het klassieke gevoel, maar past er anderzijds perfect bij! 'An Angels Love' en 'Antara' vertegenwoordigen precies wat ik bedoel met een uplifting trance met dezelfde gevoelswaarden als een langzamere plaat. 'Sucker Punch' is ook een favoriet; een vrolijk en uplifting nummer met een stoere bassline. En met onder meer 'Bay of Bengar' en 'Sun of Ilena' laat Alex M.O.R.P.H. horen dat hij ook met een lager BPM heel goed uit de voeten kan.

Het moge duidelijk zijn: dit album heeft indruk op mij gemaakt. Dat komt met name door de diversiteit en het feit dat Alex het allemaal net iets anders aanpakt. Dit resulteert in een sterke eigen sound, zeg maar het M.O.R.P.H. sausje. Alle tracks zitten muzikaal heel sterk in elkaar. Ik denk dat als hij een paar honderd jaar geleden was geboren, de man een grootse carrière had gehad in de klassieke muziek. Gelukkig leeft hij nu!

Ps. alleen digitaal verkrijgbaar.

Prime Mover
  1. Alex M.O.R.P.H. - Eternal Flame
  2. Alex M.O.R.P.H. & Sylvia Tosun - An Angel's Love
  3. Alex M.O.R.P.H. - Sucker Punch
  4. Alex M.O.R.P.H. & Shannon Hurley - Monday Morning Madness
  5. Alex M.O.R.P.H. & Protoculture - Waking Up The Stars
  6. Alex M.O.R.P.H. - Jawa
  7. Alex M.O.R.P.H. & Christian Burns - Secret Universe
  8. Alex M.O.R.P.H. - Bay Of Bengal
  9. Alex M.O.R.P.H. - Connected
  10. Alex M.O.R.P.H. & Sylvia Tosun - Antara (The Circle)
  11. Alex M.O.R.P.H. - Prime Mover
  12. Alex M.O.R.P.H. & Sue MC Laren - From The Universe With Love
  13. Alex M.O.R.P.H. - Sun Of Ilena
  14. Alex M.O.R.P.H. - Tales Of The Black Panther Pt.1
  15. Alex M.O.R.P.H. & Woody Van Eyden & Tiff Lacey - I See You
  16. Alex M.O.R.P.H. & Claudia Cazacu - Exstatic Avenger
  17. Alex M.O.R.P.H. & Hannah - When I Close My Eyes

Alex M.O.R.P.H. & Sylvia Tosun - An Angel's Love

***GEWELDIG NUMMER*** :)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2012 om 18:17:

Toen ik deze voor het eerst hoorde op asot550 waaaahh

(l)(L)

De rest van het album ook zeer vet inderdaad. :D
Redelijk oke

Dit is echt een tof album. Maar sorry Martijn, je hebt 1 ding over het hoofd gezien, en da's niet bepaald een detail.

Wat je hier zegt: ' Ik denk dat als hij een paar honderd jaar geleden was geboren, de man een grootse carrière had gehad in de klassieke muziek. Gelukkig leeft hij nu!' is echt niet waar. Althans niet over Alex MORPH.

Niet omdat dit album niet net zo vet is als klassieke muziek, ik vind van wel, maar om een geheel andere reden. Zoek voor de gein deze CD eens op Discogs op, en kijk dan naar de credits. Klik de naam van Dennis Schimonik (die het gros van de tracks gemaakt heeft samen met Alex) en kijk eens wie er WERLKELIJK achter de briljante creaties op deze schijf zit. Niemand minder dan Climax 69. Die je denk ik wel zult kennen van zijn DuMonde-achtige trance en hard trance releases op labels zoals Planet Traxx en Axwax Recordings, of anders onder de naam Simplex D.S.N. (van de hit 'Skywalker').

Toevallig heb ik vrijwel elke plaat die hij solo heeft gemaakt gehoord, ben nogal een fan van hem, en je hoort duidelijk dat de composities van zijn hand zijn. Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor de paar tracks die door anderen gemaakt zijn, maar daar ken ik te weinig solo-werk van om het te kunnen beoordelen, maar lijkt me alsnog logisch. Het zou me een goed idee lijken als reviewers dit soort dingen aangeven, zodat men geen mensen credits meer geeft die ze niet verdienen. Alex MORPH is een goeie DJ, en een toffe gast (heb hem eens ontmoet op ASOT 500) maar hij is nooit een producer geweest, net als veel van z'n collega's trouwens. Voorheen zaten Stoneface & Terminal achter zijn platen, en de gebroeders Duderstadt, Woody van Eyden, etcetera.
An Angel's Love

Begrijp echt niet wat iedereen met die plaat heeft...Melodie is ook nog gejat...