Dr. Rude & Transfarmers present: Schizophrenic

anoniem gepubliceerd op , waardering: 90/100
20 juli 2012
ArtiestenDr. Rude Site
Transfarmers
LabelDirty Workz
Kijk eens aan, wat de Demoniak boys kunnen, kan ik ook, moet de Nederlandse mixdokter gedacht hebben. Een dik jaar na de release van de DWX dubbelaar kwam het Belgische duo immers met hun prima te verorberen album, 'Clockwork'. Onze Nederlandse jumpheld komt nu een paar maandjes later met zijn inmiddels derde (!) album in drie jaar tijd… Zijn vorige twee albums waren beide pareltjes… de vraag is of Rudi Feenstra aka dr. Rude & Transfarmers ook met zijn derde worp grote ogen kan gooien.

Een slimme zet van Dr.Rude is om het album als het ware een two-face idee te geven. Wat ik hiermee bedoel is dat Dr.Rude zijn twee aliasses gebruikt om het album meer diversiteit te geven. De Transfarmers tracks zijn meer tek gericht, waarbij de Dr.Rude nummers zich meer richten op de newstyle en jump. Om ons een duidelijk voorbeeld te geven, schotelt de openingstrack & titelnummer 'Schizophrenic' hier het beste van de 2 werelden. 'Work that shit is dan weer tek van de bovenste plank. Of je er nu van houdt of niet, een track als deze laat zien dat in het overwegend eentonige tekwereldje ook originaliteit kan plaatsvinden. Bij 'All I Need' levert de Nederlandse mixdokter ons het eerste hoogtepuntje aan. Een heerlijke beukende intro (die bas!) die subtiel uitmond in een heerlijke break, geschikt om elk festival in vuur en vlam te zetten.

Elke jumpliefhebber van het eerste uur kent uiteraard 'Tranceballers', een track van misschien wel een van de jumpproducers ooit, Dark-e. Een track zo simpel maar sterk heeft eigenlijk geen remix nodig, Dr. Rude heeft er toch voor gezorgd het origineel allesbehalve geweld aan te doen, met subtiele aanpassingen weet hij die toch de vibe van het origineel goed weer te geven. 'Slash' geeft ons weer een van die simpele maar heerlijke Dr.Rude melodieën die we in veel van zijn tracks terugvinden. De eerste collab die we op het album terugvinden, is er eentje met Mark with K, ongetwijfeld een van de populairste harddance namen bij onze zuiderburen. Hoewel zijn laatste tracks niet echt overtuigend waren, levert zijn samenwerking met Dr.Rude een meer dan geslaagde track op. Nog een positieve vermelding verdient Dr. Rude's versie van classic 'Burning love', nog zo'n plaat die werkelijk voorbestemd is voor de zomerfestivals!

Er wordt altijd wat lacherig gedaan over de jump, zeker doordat het genre een tijd terug flinke klappen gehad heeft door het gebeuren eromheen. Met artiesten als Fenix, Demoniak en Dr. Rude mogen we dan ook meer dan blij zijn. Vooral deze laatste dan, want let's face it, als je drie ontzettend sterke albums in drie jaar tijd aflevert verdient dat niet meer dan een hele dikke pluim. Met Schizophrenic levert onze Nederlandse jumpmeester een klein pareltje af. Volgend jaar weer eentje mr. Rude?!

Score; 90/100

1. Dr. Rude vs Transfarmers - Schizophrenic
  2. Transfarmers - Work That Shit