DeWalta - Wander

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
DeWalta - Wander
16 juli 2012
ArtiestDeWalta
David Koch aka DeWalta heeft met "Wander" een veelzijdig debuutalbum afgeleverd. Een album waarop zijn voorliefde voor jazzy clubmuziek nergens onder stoelen of banken gestoken wordt. Zo'n vijf jaar geleden bracht DeWalta zijn eerste tracks/singles uit. Tussen 2007 en 2012 deed hij dat voor uiteenlopende labels als Vakant, Cynosure en Meander (waarvan hij mede eigenaar is). Zijn uit 2008 stammende productie "Salgaro" zou uiteindelijk terecht komen op de door Onur Özer samengestelde "Watergate 01" mixcompilatie (als openingstrack) – een uitstekend platform om als producer 'ontdekt' te worden. DeWalta's bescheiden discografie (kwantitatief gezien) bestaat voornamelijk uit tech-house werk, maar op debuutalbum "Wander" komen, zoals gezegd, ook 's mans jazz roots volop aan bod. Jazz roots? DeWalta genoot een jazzopleiding aan het conservatorium (Hans Eissler Music College) alvorens hij zich ging bezighouden met elektronische muziek.

Clubjazz meets techno
Het album "Wander" telt negen gevarieerde bijdragen en verschijnt via het Berlijnse Haunt Music. "Wander" leent zich niet alleen uitstekend voor thuisbeluistering, maar kan ook mee op de intieme dansvloer en/of in de moderne jazzclubprogrammering. DeWalta's geluid bevindt zich ergens in het midden tussen de clubjazz sound van rond 2000 (denk aan St. Germain en Llorca) en de muzikale techno van bijvoorbeeld Cobblestone Jazz. Inspirerende elektronische muziek met een vrij en experimenteel karakter zou je kunnen zeggen. Op "Wander" horen we veelvuldig het gebruik van prachtige warme Fender Rhodes keys, funky techno- en (deep) houseloops, maar ook afwijkende creaties die op downtempo en/of breakbeats gebaseerd zijn. Er is zelfs ruimte voor hip-hop! MC Joga doet zijn ding tijdens het fijne soulful en jazzy hip-hop moment "Barksdale (Movin On)", dat ons instrumentaal gezien doet denken aan muziek van Shur-I-Kan's essentiële debuutalbum "Advance" (medio 2001 verschenen via Jimpster's Freerange label). "Barksdale (Movin On)" kunnen we dan ook typeren als een prettige zijstap. Eveneens prettig zijn de clubjazz 'bombs' "Machine Soul" en "Right Here". Tracks die een divers (house)publiek zullen aanspreken. "Wander" bestaat dus uit een breed palet aan (elektronische) kleuren. De wat grauwe uitstraling van het artwork (CD hoes/cover) staat dus in schril contrast met de daadwerkelijke muzikale invulling op "Wander".

DeWalta levert een uitstekende prestatie met zijn debuutalbum en zal zijn fanbase zonder twijfel (royaal) uitbreiden. Daarnaast zorgt "Wander" voor een prettige revival van de jazzy clubsounds van rond 2000. Een geluid dat ook anno 2012 fier overeind blijft. DeWalta's boekingen zullen de komende maanden zonder twijfel een oppepper krijgen. Met zo'n kleurrijk en klinkend debuutalbum verdien je die carrièreboost ook.

soundcloud.com/dewalta
soundcloud.com/haunt-music

1. The Eagle