Pig & Dan - Decade

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
Pig & Dan - Decade
15 juli 2012
ArtiestPig&Dan Site
LabelSoma Quality Recordings
2012 is een speciaal jaar voor de Spanjaarden Igor Tchkotoua (Pig) en Dan Duncan (Dan). Dit jaar vieren ze namelijk hun tienjarig jubileum als Pig & Dan duo. De heren begonnen het jubileumjaar met een aantal lekkere releases, zoals bijvoorbeeld de 'Pollerwiesen' EP (samen met Mark Reeve) op het Herzblut label van Stephan Bodzin. Later dit jaar bracht het duo, wederom samen met Mark Reeve, de technoknaller 'Origami' uit op het befaamde Soma label, en verscheen vrij snel hierna nog de 'Machines' EP op het Bedrock label van John Digweed. De meest aansprekende release is echter die van het nieuwe album van het duo, welke de toepasselijke naam 'Decade' heeft meegekregen.

Het nieuwe album, dat uitkomt op 30 juli aanstaande, kent naast een toepasselijke naam ook een toepasselijk aantal tracks, namelijk tien. 'Decade' zal als CD, 2xLP en in digitale vorm verschijnen en wordt uitgebracht op Soma Records.

Met de lekkere techhouse track 'Powder' opent het album vrij relaxt en melodieus, om vervolgens het tempo iets op te schroeven bij de volgende platen. Zo swingt 'Breadrin Beats' wat meer en kent het - door de pakkende basslines -een lekkere drive, daar waar 'Insomnia' wat meer de groovy techno kant opgaat. Het is een nummer dat niet echt opvalt, maar wel lekker in het gehoor ligt. Helaas is deze laatste constatering ook van toepassing op 'Doing It For Yourself' en 'Amy'. Het zijn nummers die productioneel gezien prima in elkaar steken, de goed op elkaar inspeelde Pig & Dan kun je wat dat betreft wel om een boodschap sturen. Echter, het lijkt wel allemaal een beetje op elkaar. Het zijn stuk voor stuk lekkere groovy nummers, maar wanneer ze zo achter elkaar voorbij komen, moeten we helaas bekennen dat het toch wat eentonig aan gaat doen. Een nummer als 'Origami', of het vorig jaar uitgebrachte 'London's Calling' had wat dat betreft wat meer variatie aan het album kunnen geven.

Vanaf 'Natives' volgt er echter een verfrissende omslag, deze lekkere track kent een pakkende melodie en swingende percussie. Hierna gaan de Spanjaarden volledig verder op de techno toer, met het funky 'Lone Ranger' en 'Liberation', en het wat stevigere 'Keep It Coming' en 'The Nurse'. Stuk voor stuk tracks die het goed zullen doen op de dansvloer in de clubs.

Ter viering van hun jubileum hadden Pig & Dan voor de makkelijke weg kunnen kiezen en ons een release met hun grootste hits kunnen voorschotelen, maar dat hebben ze gelukkig niet gedaan. Daarentegen brengen ze ons een volledig nieuw album, wat altijd goed nieuws is bij deze getalenteerde producers. Toegegeven, een aantal tracks doet ietwat eentonig aan, maar voor het overgrote deel is dit gewoon een prima album, vol lekkere (een vleugje) techhouse en (merendeels) techno.

1. Powder
  2. Breadrin Beats
  3. Insomnia