Slam - Collecting Data

Slam - Collecting Data
5 juli 2012
ArtiestSlam Site
LabelSoma Quality Recordings
Sinds de vroege jaren negentig brengen Stuart McMillan en Orde Meikle al platen uit onder de naam Slam. Misschien wel de bekendste productie van deze heren is de alltime classic "Positive Education". Ondanks dat de heren al twintig jaar in het vak zitten, hebben ze afgelopen jaren echt een ongelooflijke hoeveelheid platen geproduceerd en geremixt.

Op sites zoals SoundCloud, Resident Advisor en Beatport worden ze gezien als meest gezochte en invloed hebbende artiesten. Mede daarom is door besloten om een deel van het werk van Slam van de periode 2008 tot en met 2012 uit te brengen op een dubbel-cd. Op deze dubbelaar zijn zesentwintig tracks te horen, zowel eigen producties als remixen door Slam.

Op de tracklist van het eerste verzamelschijfje, bestaande uit dertien tracks, prijken namen zoals Sasha, Radio Slave, Josh Wink en The Black Dog. Wat direct opvalt na het beluisteren van de eerste tracks van dit schijfje is dat er kwistig is lopen knippen in de meeste platen. Tracks die normaal gesproken ruim acht minuten duren, zijn zo twee minuten ingekort. Dit komt de dj-vriendelijkheid van deze verzamelaar niet ten goede. Verder qua muzikale inhoud is het natuurlijk wel feest voor de gemiddelde technoliefhebber. Niet al het materiaal is even geschikt voor beluistering thuis op de bank, maar van tracks zoals "Coma" van Sasha, "The Wolf" van Paul Ritch en "Pitanga" van Christian Smith, allen in een Slam remix, wordt natuurlijk niemand ongelukkig.

Op de tracklist van cd nummer twee is vooral ruimte ingedeeld voor de geheel eigen Slam producties. Daarnaast staan er ook drie tracks op deze schijf van Pan-Pot, Secret Cinema en Alex Under. Met in totaal dertien tracks op deze schijf is ook weer her en der de snoeischaar gebruikt. Ook dit schijfje is niet al te dj-vriendelijk, maar bevat ook weer genoeg plezierig dansvloer materiaal. Vele tenten zijn afgebroken op Secret Cinema's "Timeless Altitude" en ook op Slam's "Hot Knives".

Het uit Glasgow afkomstige duo Stuart McMillan en Orde Meikle, beter bekend als Slam, levert met 'Collecting Data' een degelijke verzamelaar af met daarop een greep uit hun producties en remixen van de periode 2008 tot en met 2012. Het aangeboden materiaal is niet altijd even geschikt voor beluistering thuis op de bank, maar een voor de gemiddelde techno liefhebber misstaat deze verzamelaar zeker niet in de cd-kast, want er wordt toch pak hem beet vier jaar Slam gearchiveerd. Ook is deze verzamelaar niet al te geschikt als dj-tool, aangezien er flink geknipt is in alle tracks. Dezelfde gesnoeide platen zijn ook verkrijgbaar op Beatport, dus als je één van de tracks gemist hebt en je wilt één van die tracks gebruiken voor het dj'en, zoek even iets door op Beatport.

Score 70/100

1. Sasha - Coma (Slam Remix)
  2. Radio Slave - Bell Clap Dance (Slam Paragraph Remix)