Bassleader 2012

Bassleader 2012

Een aantal weken geleden stond het Flanders Expo in Gent in teken van een van Belgisch grootste harddance feesten, Bassleader. Al een paar jaar inmiddels slaan Bass events en Art of Dance de handen ineen om een topfeest neer te zetten voor liefhebbers van zowel Hardcore, Hardstyle, Jump en de aansluitende genres in de hardere stijlen. Bij een feest van dit niveau hoort uiteraard een compilatie cd, iets wat ook dit jaar niet uit kon blijven. Dit jaar waren Isaac, Davoodi & Bestien en Evil activities & Tha Playah verantwoordelijk voor de verschillende schijfjes op deze cd.

Isaac
Isaac, een van Nederlands grootste namen wat hardstyle betreft maakte laatst een meer dan opvallende switch door naar Coone's Dirty Workz te verhuizen. Een teken dat het Belgische harddancelabel inmiddels niet meer weg te denken is en – terecht – uitgegroeid is tot een van 's werelds meest toonaangevende harddance labels. De komst van de Nederlanse hardstylereus is dan ook een erg slimme zet van de Dirty Workz heren. Isaac opent met de heerlijke Coone remix van mans eigen 'Go Insane'. Een prima opener en een prima voorbode voor wat nog komen gaat. Kijk maar naar de Da Tweekaz remix van 'Sound of the Underground' en Josh en Wesz nieuwste 'Underground Language'. Niet zo vreemd 2 producties vanuit de Dirty workz stal, wat meteen laat zien hoe het Belgische label een grote speler aan het worden is in de Hardstyle markt. Het zijn overigens niet alleen de Dirty workz producties die het mooie weer maken op deze cd, luister maar eens naar 'Take me There' van D-block & S-te-fan of Brennan Heart's nieuwste worp, 'The Life That We Dream Of'. Isaac's schijfje blinkt uit in diversiteit wat het een van de betere hardstyle compilaties van dit jaar maakt, zeker als je weet dat het voornamelijk voor de Belgische markt bedoeld is. Score: 87/100

Davoodi & Bestien
Het tweede schijfje is van Bestien & Davoodi, voor het Nederlandse publiek niet meer de bekendste namen. In België zijn deze twee heren echter grootheden in het wat meer tek-achtige werk. Wat kunnen we dus verwachten van dit cd'tje? De meer melodieuze jump niet, wat voor sommigen wel eens een doorn in het oog kan zijn. Maar, laten we niet vergeten, de stijl die deze twee mannen hanteren is in België gigantisch populair. En met een plaat als 'Wobble', afkomstig uit de Dr.Rude stal, is dat best begrijpelijk. Prima lekker rechtoe rechtaan plaatje. Ook Davoodi's 'Party Anthem', hoewel vrij cheesy, is een coole track. Als we iets verder 'Hectic' van Ruthless & Fenix tegenkomen beginnen we zelfs enthousiast te worden. Helaas wordt dat enthousiasme ietwat de kop ingedrukt door Mark with a K's 'Darkside', een draak van een track, met een bizar dramatische melodie. Dr. Phunks samenwerking met Demoniak, het zomerse Amsterdamn verzacht gelukkig de lichte hoofdpijn die zijn voorganger veroorzaakt heeft. Over het algemeen heeft het duo gekozen voor de wat meer toegangelijkere tek/jump, wat een vrij verstandige keuze bleek, want tracks als een 'Tarnation' van Trent Easton kunnen maar een erg beperkt publiek boeien. Het zijn vooral platen uit de DWX stal, die het cd'tje redden en op het einde van de rit toch een voldaan gevoel geven. Score: 70/100

Evil activities & Tha Playah
Altijd lastig om een stukje te schrijven over een stijl waar je niet erg bekend mee bent, maar soms toch wat van meepikt, maar met twee ronkende namen als Evil Activities & Tha Playah wordt je vanzelf enthousiast, toch? Furyan zijn 'Known Limits' zorgt in ieder geval voor de perfecte en snoeiharde opener. Opvolger van die track, Nexes zijn 'Wither Away' is nog zo'n lekker beukende track, met een vrij hypnotiserende melodie en break. Voor een compilatie cd zijnde is het overgrote deel van de tracks aan de vrij stevige kant, hoewel dat voor Hardcore sowieso al wel geldt. Met tracks als 'Fearless' van the Viper & Tha Playah of de Meccano Twins hun 'Ignite' kan er sowieso al weinig fouts gedaan worden. EA & Tha Playah houden de sneltreinvaart die ze in het begin van de cd starten continue aan waardoor er weinig echte rustmomenten komen, voor de hardcore liefhebber dus het ideale cd'tje. Score: 83/100

Het is vooral Isaac's schijfje dat deze driedubbelaar naar een hoger niveau brengt, met een prima uitgekiende tracklist doet hij meer dan alles goed, hoewel de jump en hardcore cd's ook meer dan een voldoende score. Voornamelijk voor de Belgische markt is dit een onmisbaar item voor je collectie. Aanrader!

Totaal Score: 80/100

Isaac
  1. Isaac - Go Insane (Coone Remix)