Miguel Migs - Outside The Skyline

anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
Miguel Migs - Outside The Skyline
29 april 2012
ArtiestMiguel Migs Site
Hoewel 'Outside The Skyline' van Miguel Migs al in september van het vorige jaar uitkwam, vonden we het toch de moeite waard om het album alsnog onder de aandacht te brengen. Nu eenieder zo naar de zomer verlangt, is dit namelijk een ideaal album om alvast in de zomerse sferen te komen. Bovendien stelde Migs onlangs een mix samen voor de nieuwe Nikki Beach (Miami) compilatie van het Defected label en leuk het ons leuk om een zogeheten Miguel Migs Summer Special in het leven te roepen.

Dat uit San Francisco afkomstige (deep)house held Miguel Migs draait al heel wat jaartjes mee en heeft zich in de loop der jaren opgewerkt tot een zeer gerespecteerde dj en producer. Na 'Colorful You' (2002) en 'Those Things' (2007), is 'Outside The Skyline' het derde artiestenalbum van de Amerikaan. Het album is uitgekomen op het befaamde OM label.

'Outside The Skyline' is een volledig vocaal album, waarvoor Migs een hele rits van samenwerkingen met vocalisten is aangegaan. Disco diva Evelyn 'Champagne' King, reggae legendes Half-Pint en Freddie McGregor, de uit Berlijn afkomstige Georg Levin, bossa nova heldin Bebel Gilberto en de uit het housegenre afkomstige zangeressen Aya en Lisa Shaw zijn zo een greep uit de artiesten die Migs vocaal hebben bijgestaan op dit album. En hoewel (deep)house weldegelijk de hoofdmoot vormt, geven de genoemde namen aan dat het album aardig wat invloeden uit andere stijlen kent.

Het album laat zich omschrijven als warm, ontspannen en zomers, en kent een vergelijkbare sound als Migs zijn eerste twee albums. De variatie zit hem met name in de vocals, die elke productie een eigen geluid weten mee te geven. Zo heeft Half-Pint - die de vocals bij zowel de intro 'Life' als bij 'Close Your Eyes' voor zijn rekening neemt - een echt kenmerkend stemgeluid, tovert Freddie McGregor 'The System' om tot een relaxt reggae nummer en horen we de sensuele stem van Bebel Gilberto terug in de bossa nova track 'Zuzu'. Zoals gezegd bestaat het overgrote deel van het album echter uit warme en zomerse (deep)house, de ene keer wat meer ontspannen, de andere keer wat ritmischer. Alle producties liggen in ieder geval stuk voor stuk prettig in het gehoor. Onze favorieten zijn het laidback 'Breakdown', een lekkere groovy track met pakkende vocals van Lisa Shaw, en 'Close Your Eyes' met de sensuele vocals van Meshell Ndegeocello.

Productioneel gezien steekt 'Outside The Skyline' prima in elkaar. Het biedt redelijk wat variatie en ligt als geheel prettig in het gehoor. Echt spectaculair is het album echter niet en in vier jaar tijd is Migs zijn sound ook eigenlijk weinig veranderd. Desalniettemin is 'Out The Skyline' een prima album dat lekker warm en zomers aandoet.

1. Intro: Life
  2. Tonight
  3. Breakdown