anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Saschienne - Unknown
22 april 2012
OrganisatieKompakt Site
ArtiestSaschienne
LabelKompakt
Saschienne is een samenvoeging van Sascha (Funke) en Julienne (Dessagne) en daarmee tevens de naam van het project dat zij samen begonnen en waaronder zij vorige maand hun debuutalbum 'Unknown' uitbrachten. Bovendien zijn Sacha en Julienne niet alleen partners op muzikaal vlak, maar ook in het dagelijks leven. Werk en privé gescheiden houden gaat bij hen dus niet op! 'Unknown' wordt uitgebracht op Kompakt, waarmee Funke terugkeert bij het label waarop hij in 1999 zijn eerste release uitbracht ('Campus' 12").

'Unknown' omschrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kent meerdere invloeden en is lastig in een hokje te stoppen. Nou zijn wij ook geen voorstander van het denken in hokjes, maar een 'hokje' is natuurlijk wel makkelijk om de sound van een release aan te duiden. Met Sascha Funke als producer horen we natuurlijk onmiskenbaar invloeden uit de minimal en techhouse, maar bovenal is 'Unknown' een popalbum, waarbij wel (bijna) alle nummers voorzien zijn van een lekkere en dansbare groovy beat. De groep 2Raumwohnung laat zich wellicht nog enigszins met Saschienne vergelijken, al is hun muziek wat opgewekter van toon.

Het geluid van 'Unknown' is daarentegen wat lomer en meeslepender, met name veroorzaakt door het verleidelijke stemgeluid van Julienne Dessagne. Neem bijvoorbeeld de titeltrack van het album, dat door zowel de vocals als de muziek erg ontspannen en loom aandoet. Ook 'Knopfauge' heeft die ingetogen loomheid, maar kent tevens een lekkere vibe om in op te gaan. Deze vibe is gelijk ook een van de sterke punten van het gehele album. De tracks liggen stuk voor stuk prettig in het gehoor en weten je van begin af aan beet te pakken. Het is daarmee een heerlijk album om bij te ontspannen en in op te gaan.

Ondanks de aanzienlijke vocale bijdrage van Dessagne, treffen we toch ook twee instrumentale tracks op het album aan. 'November' kent overduidelijk minimal en techhouse invloeden, daar waar 'La Somme' een wat dieper geluid kent. Met respectievelijk 3.08 en 3.42 minuten als speelduur, zijn beide tracks echter aan de korte kant. Daarmee hebben we gelijk ook het enige minpunt van het album te pakken; de speelduur er van. Met 47 minuten verdeeld over acht tracks, is dit vrij karig te noemen. Gelukkig is de invulling van de geringe speelduur in dit geval wel uitstekend verzorgd. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij het fijne 'Caché', dat een simpele maar zeer gevoelige melodie kent, of 'Neue Nacht', de warme en sfeervolle afsluiting van het album.

Origineel, warm, intiem en meeslepend, zo kunnen we het album 'Unknown' van Saschienne het best omschrijven. Het album ligt erg prettig in het gehoor en vormt een subtiele mix van pop, minimal en techhouse. Zo blijkt combinatie Sascha Funke en Julienne Dessagne niet alleen in huiselijke sferen een succes maar ook op muzikaal gebied.

1. Unknown
  2. November
  3. Knopfauge