Alessio Mereu - Tripolarity Remixes

anoniem gepubliceerd op , waardering: 72/100
Alessio Mereu - Tripolarity Remixes
21 april 2012
Medio 2011 verscheen 'Tripolarity', het debuutalbum van de Italiaan Alessio Mereu. Deze maand verscheen er, in digitale vorm en op 2x12" vinyl, een remix versie van het album. Net zoals het origineel is 'Tripolarity Remixes' uitgebracht op Mereu zijn eigen label AM-AM, wat staat voor Alessio Mereu Audio Music. Het remix album bestaat uit acht tracks, ten opzichte van dertien tracks op het origineel. Helaas zijn dus niet alle nummers onder handen genomen en bovendien zijn er tevens van drie producties ('Hypochondriac' en 'Perfect Lover') twee remixes op het album terug te vinden.

Met een quote uit de recensie van het originele album kunnen we de sound van 'Tripolarity' goed omschrijven: "Het album bestaat inderdaad uit een mooi palet van warme house, donkere techno en meer abstracte EDM". Het remix album kent een wat ander geluid en zoekt het voornamelijk in de hoek van de warme house, techhouse en techno, voorzien van een groovy beat (een enkele productie op het eind van het album daargelaten). Neem bijvoorbeeld de Adultnapper & Jordan Lieb Remix van 'Hypochondriac', welke een 'laidback' geluid kent en tevens lekker groovy en funky aandoet. Er is ook flink aan gesleuteld in vergelijking met het origineel. Dat is wat minder het geval bij de Tim Xavier Remix van dezelfde track, welke echter wel een eigen geluid kent en bovendien lekker swingt.

'French Connection' dan, een nummer (gemaakt in samenwerking met Bloody Mary) dat het goed heeft gedaan in de clubs en onder andere werd opgepikt door dj's als Adam Beyer, Agaric en Marco Resmann. De beide remixes (overigens alle twee afkomstig van artiesten van Mereu's eigen label) die op dit album staan zijn erg verschillend, niet alleen ten opzichte van het origineel maar ook ten opzichte van elkaar. De Avatism Remix kent een warme melodie en diepe klanken, maar tevens een heerlijke doorlopende technobeat. Ideaal om een techno-avond mee te openen. De Hooved Remix daarentegen kent meer groovy en jazzy invloeden, maar doet een beetje rommelig aan en weet ons wat minder aan te spreken.

'Perfect Lover' is de laatste track waar twee remixen van zijn gemaakt, in dit geval door Camea en Nico Lahs. Laatstgenoemde heeft zich er het beste vanaf gemaakt en het meest aan het nummer veranderd. De Camea Remix kent een ontspannen lounge-achtige sound, maar lijkt redelijk op het origineel. Nico Lahs (bekend van Ovum Recordings) zijn versie kent ook die warme sound, maar tevens een lekker pakkend en funky ritme. Met 'Second Pole' gooien we het vervolgens over een hele andere boeg. Het origineel was een dreigende, ambient-achtig productie en ook de Claudio PRC Remix kent veel dreiging, maar doet veel 'zwaarder' en industriëler aan. Een zeer geslaagd remix wat ons betreft. Het swingende slotstuk is afkomstig van Okain en zijn remix van 'Only You Know Who I Really Am', waarvan hij het tempo even wat heeft opgeschroefd.

Het is jammer dat niet het hele originele album onder handen is genomen, of in ieder geval iets meer afzonderlijke tracks. Dan hadden we nog meer plezier van deze release gehad. Het gaat te ver om te zeggen dat alle remixen de originele versies overtreffen, maar er zitten er zeker een paar tussen die op zijn minst van dezelfde kwaliteit zijn. Deze remix uitgave van 'Tripolarity' vormt daarmee sowieso een leuke toevoeging aan het origineel.

Score: 72/100

soundcloud.com/alessio-mereu

1. Hypochondriac (Adultnapper & Jordan Lieb Remix)