Demoniak - Clockwork
27 maart 2012
ArtiestDemoniak
LabelsZoo Records
Dirty Workz
Genre: hardstyle, jump
Vorig jaar kregen we vanuit het Dirty Workz kamp het bejubelde driedubbele DWX-Bounce album op ons afgestuurd. Drie top cd's van drie verschillende artiesten; Fenix, Dr.Rude & Demoniak. Waar die eerste twee voor dat betreffende album al een debuut op hun naam hadden, volgen de boys van Demoniak de omgekeerde weg. Ongeveer een jaar na de Bounce driedubbelaar komt het duo nu met 'Clockwork' op de proppen en wij zijn meer dan benieuwd wat ze er van hebben gemaakt!

Vorig jaar schreef ik in mijn recensie dat ondanks dat Demoniak een prima schijfje had afgeleverd er toch wel wat miste. Nu, allesbehalve een schande als je naar de 'competitie' keek. Het lag meer aan de torenhoge kwaliteit van de overige twee albums dat Demoniak een wat lager cijfer kreeg… over revanche hoeven we dan ook niet echt te spreken.

Een perfecte opener, zo kunnen we 'The world needs to hear' het beste bestempelen. Het heerlijke, o zo simpele maar doeltreffende riedeltje dat de opbouw begeleidt naar de break toe, is een teken dat de Demoniak boys duidelijk weten waar ze mee bezig zijn. Ook de sax geluidjes die her en der verstopt zijn, maken dit een van de betere jumptracks van het moment. De samenwerking met Gave, getiteld 'Undertaker', haalt dat niveau net niet, maar is wel een lekkere, rechttoe rechtaan track. Echter na herhaaldelijk luisteren van deze track blijft de melodie op de lange termijn niet genoeg boeien. 'Scream' waarin onze Nederlandse jumpheld de Demoniak gelederen komt versterken heeft wel die heerlijke break. Een geval van een nagenoeg bijna perfecte samenwerking! Dr. Rude's remash van 'Destination proxy server' is nog zo'n staaltje heerlijke producewerk. De dubstep geluiden die de doctor hierin toepast, tillen de track in dit geval naar een hoger niveau waardoor we een heerlijke mengelmoes van stijlen krijgen. Ook 'Take you to love' heeft wat dubstep invloeden en net zoals in de remash van Dr.Rude weten die ook de track net dat tikkeltje meer te geven. 'Third strike', waarin Fenix om de hoek komt kijken, is een kleine smet op het geheel. Hoewel het allesbehalve een slechte track is, weet hij nergens echt een punch te leveren, een lichte teleurstelling dus. 'Sunrise' maakt gelukkig een hoop goed, zoals de naam doet vermoeden, een heerlijk zomers plaatje dat heel wat festivals zal doen ontploffen. De Demoniak jongens mochten dan ook nog een remix doen van de Noorse hardstylehelden, Da Tweekaz. 'Examination of time' is net zoals het hardstyle origineel een prima track, waar Demoniak nog is zijn volle potentieel laat zien.

Heerlijke, funky jump, propvol met originele sounds, daarvoor staan de twee heren van Demoniak. Met 'Clockwork' laat het Belgische duo zien dat het genre nog lang niet dood is… maar dat veel artiesten dringend is naar deze twee heren dienen te luisteren om te zien (en horen) dat jump allesbehalve een simpel genre is.

1. Demoniak - The World Needs To Hear
  2. Demoniak - Clockwork
  3. Demoniak & Gave - Undertaker