FabricLive 61 - Pinch
20 februari 2012
OrganisatieFabricLive
ArtiestPinch
LabelFabric Records
Genre: dubstep, techno
De FabricLive reeks is alweer aan gekomen bij deel 61 en gaat, net als de reguliere Fabric serie overigens, nog steeds als een trein. Ditmaal is het de uit Bristol afkomstige Pinch die voor de muzikale invulling mag zorgen. Pinch, wiens echte naam Rob Ellis luidt, is eigenaar van het Tectonic label en een grote naam in de dubstep scene.

De tracklist van FabricLive 61 kent 22 tracks, Pinch houdt er dus lekker de vaart in. Niet alleen in platen wisselt Pinch goed af, ook in tempo en in stijl kent zijn mix voldoende afwisseling. De Engelsman opent met een aantal pakkende tracks, waarbij 'Equalized #005B' het meest opvalt. Deze productie van EQD kent een lekker doorlopend techno ritme, aangevuld met sferische melodieën. Vervolgens zakt het tempo iets en gaan we over op de kalmere (dub)techno tour. Het is een stuk van de mix welke lekker in het gehoor ligt, zonder echt opzien te baren. De tracks sluiten prima op elkaar aan, zonder individueel op te vallen. Halverwege de mix kennen we met 'Hessra' van Roly Porter een rustmoment en tegelijkertijd ook het startsein voor het tweede gedeelte van de mix, welke een stuk opzwepender van aard zal zijn.

Het omslagpunt komt met de zware bassen van Pinch' zijn Duplate Version van 'Acid Reign', een productie van hemzelf in samenwerking met Photek. Het is een vrij trage track, maar wel eentje die aankomt, mede door de lekkere flow en de acid invloeden in het nummer. Er volgen nóg twee producties van Pinch, waarbij zijn remix van Emika's 'Double Edge' het meest in het oog springt. Het nummer is aardig gestript maar tegelijkertijd succesvol met een Pinch sausje overgoten. Met 'This Is It VIP' (Addison Groove) gaat het tempo nog wat extra omhoog en met de zware basslines en het duistere tintje van Goth-Trad's 'Mach' zet de dubstep goed door. De twee producties van Jakes voegen vervolgens nog wat extra pit toe, waarna we met 'Pressure' van OM Unit helemáál losgaan. En waar we de mix opbouwend begonnen met 'Venom (Part 2)', bouwen we met 'Venom (Part 1)' tenslotte gedegen af.

De 61e editie uit de FabricLive serie is dan wel niet de meest vernieuwende of baanbrekende uit de reeks, de mix van Pinch is echter zeker wel de moeite waard. FabricLive 61 is een zeer solide release, met een kalmer en prettig in het gehoor liggende eerste helft van de mix, gevolgd door een opzwepend en krachtig tweede deel van de mix. Klein minpuntje is de overgang tussen beide stukken. Een geleidelijker verloop had wat 'netter' geweest, dan de break waar nu voor gekozen is (in de vorm van Roly Porter's 'Hessra')

1. Distal - Venom (Part 2)
  2. F - Slow Down
  3. EQD - Equalized #005B