Tresor Records 20th Anniversary - Mixed By Mike Huckaby

11 december 2011
ArtiestMike Huckaby
LabelTresor
Slechts weinig labels kunnen claimen van zo'n grote invloed te zijn geweest op de ontwikkeling van techno als het Duitse Tresor. Vanaf de oprichting in 1991 heeft het Berlijnse label een grote rol gespeeld in de verspreiding van het Detroit-techno geluid in Europa door platen uit te brengen van tot dan toe in Europa relatief onbekende producers zoals Jeff Mills, Robert Hood en Juan Atkins. De discografie van het label bevat dan ook talloze klassiekers, platen die ieder op hun eigen manier een stempel hebben gedrukt op de sound die in de tweede helft van de jaren '80 ontstond in motor city Detroit. Het label heeft het de laatste jaren wat rustiger aan gedaan, maar nog steeds verschijnen er regelmatig releases waarop Tresor's kenmerkende, hoge kwaliteit technosound weerklinkt. 2011 is het jaar dat Tresor haar twintigjarig jubileum viert, en uiteraard wordt daar op gepaste wijze bij stil gestaan en wel in de vorm van deze compilatie.

Volgens het persbericht dient deze release als overzicht van het beste werk dat tot dusver op het label is uitgebracht. Dat blijkt wel mee te vallen. Uiteraard breken de nodige 'evergreens' niet, maar over de gehele linie bekeken missen we toch de echte klassiekers. Waarom staat er geen track op van de legendarische X-101 release van Underground Resistance, dat is toch de plaat waar het allemaal mee begon voor Tresor? En waar zijn de tracks van Infiniti? Waar is Blake Baxter? Vragen! Enfin, 22 tracks krijgen we in totaal voor onze kiezen, maar helaas blinkt de tracklist niet uit in diversiteit. Zo is Joey Beltram maar liefst vijf keer vertegenwoordigd, Robert Hood vier maal, en tellen we drie tracks van het legendarische Drexciya. Natuurlijk zijn het allen platen die nog altijd staan als een huis, maar toch hadden we graag een kleurrijkere tracklist gezien. Goed, de muziek dan, want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om. Daarmee zit het wel snor. De minimale maar spijkerharde techno uit de begindagen wordt afgewisseld met recenter, meer melodieuzer materiaal, en dit levert een prima overzicht van de Tresor sound door de jaren heen op. De mix begint al meteen sterk met de opzwepende DJ Rush remix van Bam Bam's 'Where's Your Child' en het diepe 'Master Builder' van Robert Hood waarna de compilatie blijft schakelen tussen warme Detroit-techno en soms snoeiharde beats van Europese makelij. Een goed voorbeeld van dat laatst is 'Ball Park' van Joey Beltram. Een ieder die Beltram wel eens heeft horen draaien weet dat hij weinig zachtzinnig met zijn publiek omspringt, maar op deze plaat trekt hij werkelijk de hele trukendoos open. De stampende beats, diepe bassen en hysterische sirenes blijken 13 jaar na dato nog niets aan kracht te hebben ingeboet. Na zowel de Mike Dearborn remix als het origineel van Jeff Mills' 'Game Form' komen Bam Bam en zijn TB-303 andermaal om de hoek kijken voor een stevig potje acid in de vorm van 'Give It To Me', nog altijd een dansvloerkraker van formaat. Tegen het einde van de compilatie krijgen we nog een aantal Drexciya-pareltjes voorgeschoteld, waarvan het industriële 'Devil Ray Core' en het hypnotiserende 'Under Sea Disturbances' zeker de moeite van het vermelden waard zijn.

Tresor Records 20th Anniversary is een degelijk overzicht van twee decennia Tresor geworden. Vrijwel alle platen zijn het beluisteren meer dan waard, en de kwaliteitseis die het label door de jaren heen steeds consequent heeft gehanteerd is gedurende de gehele speeltijd duidelijk aanwezig. Toch is het jammer dat er in de tracklist slechts ruimte is voor een select groepje artiesten. Van een label met een dergelijke geschiedenis als Tresor mag je eigenlijk toch wel meer verwachten. Maar ach, desalniettemin is deze release gewoon een toffe verzameling van hele fijne techno die nog jaren mee kan.

1. Tracklist:
  2. Surgeon – Remnants Of What Once Was
  3. Bam Bam – Where's Your Child - Dj Rush Remix
  4. Robert Hood – Master Builder
  5. Mike Huckaby – The Tresor Track
  6. Cisco Ferreira – Womans Scent - Hertz Rmx
  7. Cristian Vogel – Absolute Time
  8. Joey Beltram – Ball Park
  9. Joey Beltram – Game Form – Mike Dearborn Remix
  10. Joey Beltram – Game Form – Original Mix
  11. Joey Beltram – Instant
  12. Bam Bam – Give It To Me
  13. Bam Bam – Where's Your Child – Original Mix
  14. Surgeon – Returning To The Purity Of Current
  15. Jeff Mills – Late Night
  16. Robert Hood – Minus
  17. Robert Hood – The Core
  18. Joey Beltram – Instant - Paul Johnson Remix
  19. Drexciya – Devil Ray Cove
  20. Drexciya – Under Sea Disturbances
  21. Drexciya – Digital Tsunami
  22. Robert Hood – Chase
  23. Surgeon – Black Jackal Throwbacks

8 opmerkingen

Damn, dit is zeker een release die ik graag zou willen checken!

Je uitgebreide beschrijving doet mij iig al watertanden Youri. :D
Gelijk maar besteld
Hij luistert prima weg, maar zoals je zelf in het einde al aangeeft mag je van een label als tresor eigenlijk wel wat meer verwachten.

Ze hebben ondetussen meer dan 270 releases ofzo? Nu krijg je 1 CD met 22 tracks. Had ze wel gesierd om op z'n minst een dubbelaar van te maken.

Nouja, het is een solide CD, maar er had hier gewoon zoveel meer in gezeten.
Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}
Uitspraak van RiK :bounce: op donderdag 15 december 2011 om 16:48:

My thoughts exactly. Misschien een idee voor het 25-jarig jubileum :)
CD's als deze sla ik direct over. Ongeïnspireerde bagger (en dan heb ik het niet over de tracks). Waar zijn Pacou, Neil Landstrumm of Sender Berlin? En ik mis 1 van hun grootste (dan niet de grootste) hits: Der Klang Der Familie.
Had iets meer verwacht, cd telt ook maar 60min.
Artiest {SHOWLIST artist 124130, 84489}
Goede schijf en prima recensie Youri (Y)