House Masters - Spen & Karizma
6 december 2011
ArtiestenSpen Site
Karizma
LabelDefected Records
Genre: house
Door leveringsproblemen konden wij deze release niet eerder bespreken, maar we hebben hem eindelijk binnen en willen jullie 'House Masters – Spen & Karizma' natuurlijk niet onthouden. We zijn het Engelse Defected label natuurlijk erg dankbaar voor deze release, maar eigenlijk moeten we Mary J. Blige bedanken. Mary J. Blige? Ja, Mary J. Blige! Dj Spen & Karizma waren samen aan het sleutelen aan haar track "Beautiful" en toen ontstond er een chemie tussen deze twee grootheden, die er niet eerder was. Deze chemie leidde ertoe dat Spen & Karizma samen de wereld gingen veroveren. En dat hebben ze zeker gedaan. Vraag aan elke housemuziek kenner wie DJ Spen & Karizma zijn en ze zullen meteen beamen dat deze twee housemuziek van de hoogste kwaliteit vertegenwoordigen. Als twee derde van "The Basement Boys" (samen met Teddy Douglas) begonnen zij met overtuigende beats en gospel vocalen. En ze zijn, in tegenstelling tot vele anderen, hun stijl trouw gebleven en dat leverde de nodige successen op. Deze twee heren verdienen de titel "House Master".

Het was 1995 toen de wegen van Spen en Karizma elkaar kruisten in de Baltimore club scene. Ze waren graag geziene gezichten in Club Paradox, waar Spen resident dj was en bij radiostation V103, waar ze beiden regelmatig de boel "onveilig" kwamen maken. Zo'n samenwerking leverde de nodige releases op, waaronder tracks met Alicia Keys, Everything But The Girl en zelfs Michael Jackson. Ook Bob Sinclar en Ron Carroll moesten eraan geloven en hebben samengewerkt met dit magische duo. Al dat succes moet natuurlijk gevierd worden en dat doen we met een "House Masters" compilatie. Velen zijn voorgegaan, waaronder Bob Sinclar, DJ Gregory, Chocolate Puma, Kenny Dope en ATFC. Maar DJ Spen en Karizma horen absoluut in het rijtje thuis. Op deze compilatie vinden we een serie van 20 ongemixte tracks, welke lekker in het gehoor liggen en tevens kunnen de dj's onder ons er ook nog wat mee. Pareltjes zitten er zeker tussen. Neem nu "Over You" van Warren Clarke feat Kathy Brown. Een remix waar de gitaar de boventoon voert. De remix is gemaakt samen met een gitarist genaamd "Skip Dorsey", wie ook samen heeft gewerkt met Britney Spears. Combineer dat talent met DJ Spen & Karizma en je krijgt een dijk van een remix.

De remix van "Mechounga" van DJ Fudge is het resultaat van een productieve studiosessie, na zeven jaar solo geproduceerd te hebben. En ook deze remix mag er zeker zijn. Speciaal voor deze release hebben DJ Spen & Karizma een aantal nieuwe remixen gemaakt: Karizma featuring DJ Spen - "4 The Love" (Kaytronik 2011 Remix), M.A.S Collective featuring Judy Peterson – "Release Your Mind" (Spen & Karizma Remix - 2011 Edit) en Jasper Street Company – "God Helps Those" (Spen & Karizma Vocal 2011 Re-Edit).

We kunnen concluderen dat "House Masters – Spen & Karizma" een waardige toevoeging is aan de "House Masters" serie. De beide cd's staan vol met producties om van te smullen en ook de nieuwe remixen zijn van het niveau wat we van DJ Spen & Karizma gewend zijn.

Score; 80/100

1. Karizma feat. DJ Spen - 4 the Love (Kaytronik 2011 Remix)
  2. Cajmere & Dajae - Brighter Days (Karizma & DJ Spen Deepah Dub Mix)