Martin Solveig - Smash

door , gepubliceerd op , waardering: 72/100
Martin Solveig - Smash
4 augustus 2011
Genre: house
Het groeten van uw medemens is een bezigheid waar niemand echt over nadenkt, het gebeurt gewoon met een simpele "Hello". Alleen gegoten in de vorm van een dansbare plaat, zette het de hele wereld op zijn kop. De platinum status van deze track en de 35 miljoen keer bekeken muziekvideo zeggen toch genoeg. Door dit fenomeen is de maker van deze plaat verheven van een gewone dj tot een superster. Laten we eens kijken hoe het allemaal is begonnen: "L'Histoire de Solveig. Zoals bij velen is Martin's liefde voor de muziek begonnen bij artiesten als Prince, Lenny Kravitz en Stevie Wonder. Zijn excentrieke smaak en non-conformistische houding hebben gediend als ruggengraat voor datgene wat hij nu is, een artiest met vele gezichten. Hij zingt, hij produceert, hij draait, hij acteert en soms is hij ook nog dansend te bewonderen. Op 21-jarige leeftijd richtte hij zijn label "Mixture Stereophonic" op en produceerde hij "Heart of Africa". Deze track zorgde voor een prima start van zijn muzikale carrière. In 2002 kwam Martin's eerste artiestenalbum uit genaamd, "Sur La Terre". De tracks van dit album hebben niet echt voet aan de grond gekregen in Nederland. Hetzelfde geldt voor zijn tweede album "Hedonist". Maar nu is hij terug om de wereld te veroveren met een "Smash".

Zoals eerder al aangegeven heeft "Hello" de wereld veroverd, zowel de track als de bijbehorende videoclip. De tenniswedstrijd tussen Bob Sinclar en Martin Solveig, met als scheidsrechter DJ Gregory. Een match die iedereen wel gezien heeft. De track zelf is een hele vrolijke, maar toch dansbare plaat, waarvan het deuntje in je hoofd blijft hangen. De tweede track van dit album is een samenwerking met de frontman van Bloc Party, Kele. Het recept van deze plaat is wederom geweldig, catchy vocals met een heerlijke beat. Het merendeel van de tracks op het album "Smash" zijn een crossover tussen pop en dance met een zeer toegankelijk karakter. Opvallend is dat Martin zijn stem heeft geleend voor twee tracks, namelijk "The Night Out" en "Get Away From You".

Er is er dan helemaal niets aan te merken op deze cd? Het zijn allemaal behoorlijk mainstream georiënteerde tracks zonder dat er genoeg diepgang in de producties zit. Is absoluut niet slecht, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen na het luisteren van dit album niet heel erg blij worden. Echter er zijn genoeg mensen die deze mainstream sound prima kunnen bekoren. "Boy & Girls" is een heerlijke laidback track die je vermaakt van begin tot eind. Echter het betere danswerk krijg je met de Laidback Luke remix, welke helaas niet is opgenomen op deze cd. "Boys & Girls" was wederom een samenwerking met Dragonette, zoals er meerdere zijn te horen op dit album. "Let's Not Play Games" sluit met rustgevende beats en mooie melodielijnen dit album af.

We kunnen concluderen dat Martin Solveig een degelijk album heeft afgeleverd. Tracks als "Hello" en "Ready 2 Go" zetten vandaag de dag vele clubs op zijn kop. Helaas is dit niet te zeggen van alle tracks op dit album. Het merendeel kent een vergelijkbare receptuur, wat de ene luisteraar wel kan bekoren en de andere niet.

Score: 72/100

1. Hello (with Dragonette)
  2. Ready 2 Go (feat Kele)