door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Five Years Of Cargo Edition
30 juli 2011
ArtiestenMatthias Tanzmann Site
Ekkohaus
LabelCargo Edition
Het moet al een tijd dik feest zijn in huize Tanzmann te Leipzig. Techno produceer- en speelman Matthias Tanzmann zag vorig jaar eerst zijn residentie op zijn favoriete draaistek (op de altijd prettig gestoorde Circoloco feesten in de Ibizaanse club DC10) opnieuw werkelijkheid worden. In datzelfde jaar mocht zijn inmiddels zeer bekend label in de deephouse en techno contreien, Moon Harbour Recordings, alweer zijn tiende verjaardag vieren. De rook van de uitgeblazen kaarsen op de verjaardagstaart was nog niet weggetrokken of een nieuwe verjaardagstaart diende zich al weer aan. Onlangs was de house/minimal/techno extensie van dit label, luisterend naar de naam Cargo Edition, alweer vijf volle jaren een begrip in technoland.

Met een (inmiddels toenemende) releasedichtheid van ongeveer vier EP's per jaar houdt Cargo Edition het qua uitbrengen van hun muzikale munitie nog relatief bescheiden. Met zijn overwegend Duitse familieleden met zo hier en daar een mediterraanse verre oom brengt het label een wat dieper geluid zonder aan funkiness te verliezen. Gut, wie jarig is deelt uit. Vandaar dat de CE platenstal met Tanzmann aan het roer een digitaal en tastbaar 2-cd album beschikbaar stelt. De eerste disk bevat tien exclusieve, nieuwe Cargo Edition tracks. Schijf twee herbergt een door Ekkohaus gedraaide mix bestaande uit een doordachte greep uit het CE assortiment.

Geh mal Tanzmann!

De losse extended versies van de tien exclusieve tracks mogen er zeker wezen. Geheel in stijl van Cargo Edition spreidt de groovende, funky sound geselecteerd door keuzeheer Tanzmann zich uit van (ietwat) diepere techhouse (met zelf twee deephouse nummers van de hand van Minimono en Vera) tot zomerse en rollende techhouse met een lichte bite. Daarom biedt dit verzamelde werk voor iedere liefhebber van deze stijl(en) wel een of meerdere nummers. De echt opvallende en catchy tunes in dit over het algemeen degelijk repertoire zijn Michael Melchner – Interaction (groovy en spacy tegelijk) en Sven Tasnadi & Juno6 – Mr. Ray (groovy, swingend en melodieus). Er is nog een elfde track, Minimono – Mr. Mastrandrea, maar die valt alleen digitaal te scoren.

Ekkohaus' mixed souvlaki grill

De met Griekse wortels gezegende Ekkohaus (Kostas Tassopoulos), toch wel de grote man op Cargo Edition na Tanzmann zelf, laat met deze uiterst vakkundige mix horen dat hij een goed ontwikkeld zintuig heeft voor het scheppen van een weeldig en waardig geheel. De mix zelf bevat grotendeels funky techhouse dat, vanzelfsprekend, uit de Cargo Edition catalogus gepikt is. Dit betekent een veertiental tracks met weldadige grooves die dankzij de volle baslijnen, speelse percussies en het heerlijk diepere karakter een relaxte en clubby vibe teweeg weten te brengen. De achtenzestig minuten durende mix houdt voor het overgrote deel het midden tussen achteroverleunend genieten in de luie stoel en clubgericht losgaan, waarbij de geoefende Ekkohaus het meer dan behoorlijk doet als platenmixer. Kostas neemt alle tijd voor de (minimale) opbouw en bouwt tussen de zeer lekkere grooves af en toe wat momenten met vage, hypnotiserende melodietjes (Ekkohaus - Amoeba (Andomat 3000 remix); Jobim's Cousin - Comerte) in. Tegen het eind dreigt het wel een tikkeltje langdradig te worden, maar de gruwelijk donderende energiebom van de Berlijner Markus Schatz, getiteld "Flippin", steekt daar uiteindelijk een rollend stokje voor. Met een tweetal gas terugnemende, diepere platen (met als afsluiter de mooi atmosferische deephouse track "Doch") breidt Ekkohaus na dit hoogtepunt dan ook een passend en voldaan einde aan zijn mix

Vijf jaar Cargo Edition

Dit presentje bestaande uit twee delen zal de fans van het Duitse label van Matthias Tanzman en de artiesten uit de hechte Cargo Edition familie deugt doen. De losse tracks hebben allen het bekende CE-recept (dik groovend met een deephouse tot funky techhouse karakter) en zijn leuk voor de collectie. De tech/deephouse dj's, zowel de vinylspinners als cd en laptop helden, onder ons zullen er vast een paar van meedraaien. Toch valt deze release valt op door de waardige en dikke tribute mix van Ekkohaus, welke van een scherpe selectie een heerlijk geheel maakte. Wie zin heeft om zijn honger naar groovy techhouse met een veelal dieper karakter te stillen zit met deze release er dan ook funky bij de komende tijd!

CD 1: Five years of Cargo Edition – Exclusive tracks
Digital exclusive:
CD 2: Five years essentials – Mixed by Ekkohaus