anoniem gepubliceerd op , waardering: 90/100
Emalkay - Eclipse
16 juni 2011
ArtiestEmalkay
LabelDub Police
Genre: dubstep
Binnen de dubstep scene is het Dub Police label een van de grote spelers, maar hoewel het label al de nodige jaren bestaat, is er in die tijd geen enkel artiestenalbum op het label uitgebracht. Daar is nu verandering gekomen en het is niemand minder dan Emalkay (Martin Knowles) die het spits afbijt. Emalkay heeft al de nodige vinylreleases uitgebracht op het Dub Police label, waarvan 'When I Look At You / A.G.S.' met afstand de meest succesvolle is geweest. Nu verschijnt op Dub Police dus ook zijn debuutalbum 'Eclipse' (zowel op cd, als op vinyl en in digitale vorm), dat elf tracks kent en een grote verscheidenheid aan dubstep laat horen.

De eerste twee tracks van het album zijn 'Fabrication', dat eerder dit jaar al uitgebracht is, en 'Crusader', de nieuwste single van het album. 'Fabrication' vormt een lekkere binnenkomer met zijn trage beats, pakkende melodie en scherp randje. Tegelijkertijd wordt nog niet gelijk alles uit de kast gehaald door Emalkay. Ook met 'Crusader' laat de Engelsman nog niet het achterste van zijn tong zien, wat overigens niet wil zeggen dat dit nummer - met drum & bass en breakbeat invloeden - niet aanslaat. Integendeel. Een van de sterkste nummers van het album en absoluut een track met hitpotentie is het energieke en opzwepende 'Keep Moving On', met vocals van Baby D. De mensen die al een tijdje meedraaien, en een goed geheugen hebben, kennen haar wellicht nog van de hit 'Let Me Be Your Fantasy' die ze had in begin jaren '90 van de vorige eeuw. Zo is na drie nummers al duidelijk dat 'Eclipse' een zeer gevarieerd album is, iets wat ook maar weer extra benadrukt wordt door 'Space Hopper', dat weer een heel ander geluid laat horen. De track kent allereerst een sterke spanningsopbouw, waarbij inhoudende stukken worden afgewisseld met meer uptempo momenten, voorzien van een snelle melodie en 'spacy' geluiden. De opbouw naar de climax op het einde van het nummer is bovendien zeer sterk.

Hoewel een van de tragere nummer van het album, is 'Transpose' waarschijnlijk ook de meest rauwe en agressieve. Wat een heerlijk opgefokte track is dit. Bij 'Flesh & Bone', een track met een lekkere breakbeat, krijgt Emalkay vocale ondersteuning van Rod Azlan, labelgenoot bij Dub Police. Op zeer vloeiende wijze gaan de beats en vocalen samen in dit uptempo nummer. Ook bij 'The World' is er vocale ondersteuning, deze keer door Lena Cullen. 'The World' laat ons bovendien even wat stoom afblazen en laat een meer mainstream en melodieus geluid horen. Als er een nummer is dat je eens op hoog volume in een club zou willen horen, dan is dat 'Metropolis' wel. Deze diepere track, voornamelijk bestaande uit lage en dreunende basslines, zal je letterlijk van de vloer af doen trillen. Na het tussendoortje 'Why Don't I Like You' komen we aan bij de meeste bekende track van het album en de grootste hit van Emalkay tot nu toe, 'When I Look At You'. De plaat mag dan al in 2009 zijn uitgebracht, hij staat nog steeds als een huis en mag natuurlijk niet ontbreken op het album. De track voegt bovendien op uitstekende wijze rauwe beats en hoge synths samen met een pakkende melodie en fijne vocal. Afsluiter 'True Romance' laat tenslotte een wat vrolijker geluid horen, leunend op een rave melodie en breakbeat, en voorzien van een warm pianospel en gepitchte vocal. Een fijne afsluiting, maar helaas wel het einde van een zeer sterk debuutalbum van Emalkay.

Martin Knowles was al een grote meneer in de wereld van bass music (zoals ze dat zo mooi noemen in Engeland), maar zijn aanzien zal alleen maar meer stijgen met de release van zijn debuutalbum. 'Eclipse' is een subliem geproduceerd album, dat vele varianten van dubstep laat horen en hier en daar een uitstapje maakt naar het breakbeat en drum & bass genre. Naast een aantal melodieuze nummers met hitpotentie, bevat het album ook genoeg rauwe en snoeiharde producties, net zo goed als een aantal trage en juist meer uptempo tracks. Daarmee kunnen we stellen dat zowat alle facetten binnen het genre aan bod komen en dit album verplichte kost is voor de dubstep liefhebber. Bass in your face!

Score: 90/100

1. Fabrication
  2. Crusader