8 mei 2011
ArtiestenDaniel Kandi
Arty Site
LabelAnjunaBeats
Genre: trance
Intro
Anjunabeats is dan wel niet zo groot als Armada Music en bij het grote publiek wellicht minder bekend, het is wel een label dat al jarenlang een van de belangrijkste spelers is binnen de trancescene. Het label werd in 2000 opgericht door Jonathan "Jono" Grant en Paavo Siljamäki, die destijds nog opereerden onder de naam dezelfde naam als het label, Anjunabeats. Zeer kort hierna sloot Tony McGuinness zich bij hen aan en gingen de mannen als trio verder onder de naam Above & Beyond. Onder deze naam boekten ze vele successen en behoren ze nog steeds tot de top binnen de trancescene. Anjunabeats, dat vooral bekend staat haar melodieuze trancesound, heeft echter nog vele andere talentvolle artiesten onder contract staan. Van ervaren rotten als Super8 & Tab tot aan jong talent als Arty en Mat Zo. De meest recente (cd)release van het label is de mixcompilatie 'Anjunabeats Worldwide Vol. 3', een dubbel-cd gemixt door de zojuist genoemde jonge Rus Arty (Artem Stolyarov) en de Deen Daniel Kandi (wat tevens zijn echte naam is).

CD1 - Mixed by Arty
Dat Artem Stolyarov momenteel flink aan de weg timmert mag een understatement worden genoemd. Zijn naam siert steeds vaker de lineup van aansprekende feesten (zo stond hij onlangs in onze eigen Brabanthallen in Den Bosch, tijdens A State Of Trance 500), maar bovenal levert hij een enorme lading kwaliteitsproducties en remixes af, waarvan we de nodige ook op deze compilatie tegen zullen komen. Arty opent zijn mix op werkelijk heerlijke wijze. Voor de echte tranceliefhebbers zijn het al bekende tracks, maar het eerste trio platen is van uitmuntende kwaliteit. Met zo'n begin kan de rest van de mix eigenlijk haast niet meer stuk. Allereerst is daar de Rank 1 Remix van Super8 & Tab's 'My Enemy', een meeslepende track met veel strings en pakkende vocals van Julie Thompson. Hierna volgt gelijk een productie van Arty zelf. Samen met Mat Zo, een ander talent uit de Anjuna stal, scoort hij met 'Rebound' momenteel een aardige hit. De track bouwt op naar een sterke climax en doet het hiermee ook erg goed in de clubs en op de grote feesten. En alsof het dan nog niet genoeg is, volgt ook nog 'Lifted' van Tritonal feat. Cristina Soto in de Mat Zo Remix. Wat een lekkere vibe kent dit nummer, voornamelijk door lekkere beat van de basslines die je tussendoor hoort, maar ook de vocals en de melodie van 'Lifted' zijn zeer pakkend. Overigens komen de mannen van Tritonal maandag 9 mei met hun debuutalbum 'Piercing The Quiet', zeker een release om in de gaten te houden.

We zeiden dat de mix na zo'n begin eigenlijk al niet meer stuk kon, maar gelukkig schotelt Arty ons nog veel meer lekkers voor. Wat te denken van 'Downforce' (Mike Shiver's Garden State Mix) van Nitrous Oxide, een ander talent van Anjunabeats. Deze Pool verstaat uitstekend de kunst om iets stevigere tracks te maken, zonder hierbij de zweefessentie die we zo graag bij trance horen uit het oog te verliezen. De Mike Koglin Remix van 'Out Of This World' (Sunny Lax & Solex) zet de door N20 ingezette instrumentale lijn door, met ook een wat steviger maar zeker ook diep en progressive-achtig nummer. Ook Arty en Mat Zo horen we nog een keer terug, deze keer met elk een eigen track, respectievelijk 'Zara' en 'Superman'. Het is echter zeker niet altijd zweven geblazen met deze eerste cd, want er staan ook de nodige tracks op waar absoluut de dansvloer bij dient te worden opgezocht. De Save The Robots Remix van 'Drive' (Kenneth Thomas feat. Roberta Harrison & Steven Taetz) is bijvoorbeeld zo'n floorfiller, net als 'Electrify' van Lange & Fabio XB pres. Yves De Lacroix. Eerstgenoemde vormt een fris en 'housy' tussendoortje, een nummer dat makkelijk op te pakken is en moeilijk om bij stil te zitten. En dan is er nog de Lange Remix van 'Electrify', welke we in eerste instantie enorm zeurderig vonden, maar ons uiteindelijk beet wist te pakken. Komt deze track voorbij, dan verdwijnt het refrein voorlopig niet uit je hoofd! We naderen dan het einde van de mix, alwaar we alweer Mat Zo en Arty tegenkomen. Het is Artem zelf die 'Synapse Dynamics' van zijn vriend en labelgenoot onder handen genomen heeft en het nummer meer (hoe toepasselijk) dynamiek heeft meegegeven. De melodieuze track ligt lekker in het gehoor en kent een 'vrolijk' tintje. Het zou een lekker nummer voor op een zomers festival zijn! Afsluiter is Arty zijn nieuwste single 'The Wall', uitgebracht op Enhanced Recordings.

CD2 - Mixed by Daniel Kandi
Daniel Kandi dan, de Deen die de tweede cd mocht verzorgen. Hij pakt het wat anders aan dan Arty, die aan het begin van zijn mix gelijk drie belangrijke troeven op tafel gooide. Kandi daarentegen bouwt zijn mix gedegen op, met platen die erg goed op elkaar aansluiten. De Andrew Bayer Remix van 'Alquimia' vormt een lekkere binnenkomer. Een nummer dat nog redelijk ingetogen is maar wel een 'opgewekte' vibe kent en bovendien het idee geeft dat ons nog heel wat te wachten staat in het vervolg van de mix. De Willem de Roo Mix van 'Skydive' sluit hier vervolgens naadloos op aan en continueert in nagenoeg dezelfde stijl. Het was volgens eigen zeggen ook een van de eerste tracks die Kandi in de tracklist van zijn mix opnam. Langzaamaan schakelt Daniel Kandi een tandje bij, wat bijvoorbeeld uit de lekkere basslines van 'The Gift' van Norin & Rad vs Recurve blijkt, een nummer dat tevens aan het eind een lekkere climax kent. Na twee remixen door Daniel Kandi zelf, zet de opbouw van de mix zich goed voort met 'Sunstar' van good old Mike Koglin. 'Sunstar' is net weer even wat steviger dan hetgeen we tot nu toe gehoord hebben, maar kent gelukkig ook nog steeds een warme - haast kenmerkende Mike Koglin - melodie. Na het beluisteren van de eerste helft van Kandi zijn mix, kunnen we concluderen dat de Deen veel aandacht besteed heeft aan de opbouw ervan. Zijn mix kent dan wellicht (tot nu toe) minder uitschieters dan die van Arty, maar steekt wel enorm sterk in elkaar, met platen die tezamen een mooi verhaal vormen.

We kwamen al eerder twee remixen van de Deen tegen, maar met 'Don't Fix It' treffen we de eerste productie van Daniel Kandi op deze cd, geproduceerd in samenwerking met Philip Alpha. Wat een lekkere track is dit toch, met zijn pakkende melodie en snerpende sound. Het vormt ook tevens het startschot voor de meer uplifting en energieke trance zoals we dat van Daniel Kandi gewend zijn en waar een naam als Activa (met 'Indigo' in de Chris Melton Remix) prima bij aansluit. Een wat oudere track (afkomstig uit het in 2010 verschenen album 'Dreamcatcher') is 'Follow You' van labelgenoot Nitrous Oxide. Deze Pool slaagt er wederom in een uptempo track te produceren, zonder hierbij de finesse te verliezen. Na het degelijke en melodieuze 'Just For You' van Daniel Kandi zelf (hij produceerde dit nummer speciaal voor deze compilatie) komen we bij 'Serano' van talent Adam Szabo. Een lekkere track die uitgebracht is op 'Always Live Recordings', het nieuwe label dat Daniel Kandi & Philip Alpha opgericht hebben voor (met name) jong talent. Na lekkere tracks van de Nederlandse rising star Juventa (met 'Dionysia') en Daniel Kandi zelf ('Soul Searching') vormt 'The Man Who Knew Too Much' de afsluiter van de tweede cd. Een fijne plaat, die wel wat terugschakelt in tempo, maar een dieper en donkerder geluid laat horen.

Outro
'Anjunabeats Worldwide Vol. 3' is simpelweg een heerlijke trancecompilatie, bestaande uit twee cd's met elk hun eigen karakter. De eerste cd laat een melodieus geluid horen en vormt een aaneenschakeling van kwaliteitstracks. Van een opbouw is niet echt sprake, Arty opent namelijk gelijk met een aantal klappers. Dit zet zich door in het vervolg van de mix, waar we regelmatig bekende tracks voorbij horen komen. Desalniettemin is de jonge Rus te roemen om zijn platenkeuze, die gewoon erg sterk is. De tweede cd bestaat voornamelijk uit uplifting en energieke trance, en kent bovendien een uitstekende opbouw. Ook qua originaliteit van de tracklist scoort de mix van Daniel Kandi wat hoger, al kent zijn cd tegelijkertijd wat minder uitschieters dan die van Arty. Ook is het mooi om te zien dat beiden heren goed uit de weg kunnen in de studio, er staan namelijk aantal sterke eigen producties op (zeker van de hand van Arty). Tenslotte steken beiden cd's mixtechnisch ook prima in elkaar en geven ze een mooi beeld van de recente catalogus van de Anjunabeats label.

CD1 - Mixed by Arty
  1. Super8 & Tab feat. Julie Thompson - My Enemy (Rank 1 Remix)
  2. Arty & Mat Zo - Rebound