anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Defected in the House - Brazil '11
9 februari 2011
ArtiestSandy Rivera
LabelDefected Records
Genre: house, latin
Hoewel de Tokyo release van eind vorig jaar ook het jaartal 2011 meekreeg, is Brazil '11 de eerste officiële editie van dit jaar uit de bekende 'Defected In The House' reeks. Het brengt ons deze keer dus naar Brazilië, geen verkeerde bestemming deze tijd van het jaar! 'Defected In The House - Brazil' 11' wordt verzorgt door housegrootheid Sandy Rivera en Brazilian star DJ Meme.

In het verleden heeft Sandy Rivera menig Defected release voor zijn rekening genomen, maar het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe mix (de laatste dateerde van liefst vijf jaar geleden). Dat vond hij zelf ook, want naar eigen zeggen had hij genoeg nieuwe (deels eigen producties) en interessante platen klaarliggen. We zijn verheugd met de terugkeer van Sandy bij Defected, want we kunnen al verklappen dat hij een zeer fijne mix heeft afgeleverd! Hij opent zijn mix met een eigen productie, het zwoele en zomerse 'Take Me Back' met vocals van April. Het verhaal van de eerste ontmoeting tussen Sandy Rivera en April is overigens een leuke anekdote. De Amerikaan stond namelijk met zijn auto voor het stoplicht te wachten, toen April al zingend op de fiets voorbij reed. Sandy was zo onder de indruk van haar stem, dat hij haar achterna ging en wist aan te houden. Deze toevallige ontmoeting heeft in ieder geval al geleid tot de fijne track 'Take Me Back', maar wie weet wat er nog meer in het verschiet ligt voor deze zangeres. Hoe dan ook, terug naar de compilatie welke met het sterke 'Downforce' (een swingend nummer met latin vocals en veel percussie) van Simon Mattson het zomerse tintje goed doorzet. Ook 'Chiuso' is een fijne zomerplaat, voorzien van een pakkende bachata melodie. Zo weet Rivera de hele mix door een zonnig en zomers gevoel vast te houden, zij het de ene keer wat swingender en de andere keer wat lomer en relaxter van aard. Feit is dat de flow van deze mix ongekend is, welke het wat ons betreft dan ook tot een van de betere Defected mixen in de afgelopen jaren maakt.

Natuurlijk mag in deze mix Sandy Rivera's nieuwste release 'Hide U' niet ontbreken, welke hij samen met zangeres Rae maakte en een remake is van Kosheen's gelijknamige track uit het jaar 2000. Zo staan er nog een aantal eigen producties op deze compilatie, waarbij vooral zijn remix van Quentin Harris & Ultra Nate's 'Give It 2 U' ons opvalt. Het origineel is al van hoge kwaliteit maar deze remix is dat ook, waaraan Sandy Rivera een 'techy' twist heeft weten mee te geven. Andere lekkere tracks zijn de wat oudere Nic Fanciulli Remix van 'Two Dots' (een erg loom maar pakkend nummer, dat wellicht wel iets eerder in de mix geplaatst had kunnen worden) en het bekende 'Nobody' van Copyright feat. Imaani, in een dubby remake. Afsluiter is de Nick & Danny Chatelain Mix van 'O Verão' van onze eigen D-Rashid feat. Lex Empress. Een lekkere latin (Braziliaanse) track, welke natuurlijk uitstekend past bij het thema van deze compilatie. Is er dan helemaal niks aan te merken op deze mix? Weinig inderdaad. Enige is dat de overgang van 'Give It 2 U' naar 'Two Dots' erg lang is, waardoor de vaart wat uit de mix wordt gehaald. Ook is het aantal nummers in de mix (twaalf) wat aan de lage kant en is het (computergestuurde) mixwerk wat statisch, maar daarmee hebben we het dan ook wel gehad.

De tweede cd dan, gemixt door de in Brazilië zeer populaire veteraan DJ Meme. Meme is een van de weinige Braziliaanse mannen die totaal niks met voetbal heeft. In plaats van voetballen op de straat, was Meme liever met muziek als hobby bezig. Het was tegelijkertijd ook een manier om zijn voetballende vrienden te blijven zien, want zij hielden wel van een feestje 's avonds of in het weekend, alwaar Meme vanzelfsprekend de muziek verzorgde. Luisterend naar Meme zijn mix, kunnen we concluderen dat de Braziliaan iemand van de oude stempel is, met een voorliefde voor de klassieke housesound. Swingende house, vol met soul, pakkende melodieën en fijne vocals. Zijn gehele mix kent een opwekt en vrolijke vibe, iets wat volgens hem ook kenmerkend is voor de Braziliaanse scene. Voor de allernieuwste platen hoef je niet bij de mix van Meme te zijn, daarentegen heeft hij de nodige verfrissende remixen van oude tracks (menigmaal door hem zelf onder handen genomen) in zijn mix opgenomen. Bij Meme draait het allemaal om de algehele vibe, swingende tracks en een bijkomend positief en zomers gevoel. Het moet worden gezegd dat hij qua platenkeuze en opbouw van de mix uitstekend werk geleverd heeft. Het vormt absoluut een mooi geheel. 'The One You Love' (Frankie Knuckles & The Shapeshifters), 'Give It Back' (Sergio Flores feat. Joy Malcolm), 'He Is' (Copyright) en 'The Cure & The Cause' (Fish Go Deep), het zijn voorbeelden van oudere tracks die bijdragen aan de sfeer en herkenbaarheid van de mix. Het mogen dan allemaal remixen van deze nummers zijn, ze voegen echter wel degelijk wat toe aan het origineel. De sterke en herkenbare punten van de originele tracks zijn behouden en voorzien van verfrissende elementen en extra effecten in de remixen. Vier remixen (van de dertien tracks in totaal op deze tweede cd) zijn van de hand van DJ Meme. Het remixen heeft hij dan ook zeker goed in de vingers, maar waar blijven de eigen producties? Op het einde van zijn mix legt Meme met swingende nummers als 'Congo', 'Carnavalesco' en 'Rosa Nova' nog eenmaal de nadruk op percussie, lekkere ritmes en andere latin-invloeden. Met name 'Carnavalesco' valt hierbij op als uitstekend feestnummer.

De Defected In The House releases van het afgelopen jaar waren van prima kwaliteit (hoewel de Bali editie misschien iets minder was) maar deze Brazil '11 editie kunnen we beschouwen als een van de sterkste en meest interessante uitgaven van de afgelopen jaren. Het jaar 2011 gaat hiermee dan ook uitstekend van start. De terugkeer van Sandy Rivera bij Defected wordt door ons van harte toegejuicht. Hij brengt ons een heerlijke zomerse eerste cd, met een ongekende flow en een sterke platenkeuze, waaronder de nodige eigen producties. De tweede cd komt zoals altijd voor rekening voor een lokale artiest en in de regel spreekt de tweede mix meestal wat minder aan. DJ Meme breekt hier echter resoluut mee. Ook hij levert namelijk een uitstekend mix af, welke ten opzichte van Sandy Rivera een meer klassieke house sound laat horen, met de nodige zomerse, vocale en soulvolle invloeden. Hoewel we misschien iets meer opzwepende Braziliaanse beats hadden verwacht, is deze compilatie zeker een absolute aanrader!

CD1 - Mixed by Sandy Rivera
  1. Sandy Rivera feat. April 'Take Me Back' (SR's 2011 Original Mix)
  2. Simon Mattson 'Downforce'